همشهری‌آنلاین: سازمان کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش جدیدی درباره وضعیت کودکان جهان منتشر می‌کند.

یونیسف درباره این گزارش می‌گوید هر چند که بعضی از موارد نقض حقوق کودکان در حال کاهش یافتن است اما هنوز آگاهی کافی درباره میزان سو‌استفاده اعمال شده علیه کودکان وجود ندارد.

خشونت و استثمار همچنان به صورت یک واقعیت تلخ در زندگی بسیاری از کودکان سراسر جهان حضور دارد. میلیون‌ها دختر و پسر در سراسر جهان در معرض قاچاق انسان قرار دارند، سرپرستی ندارند که از آن‌ها  مراقبت کند یا مدارک کافی برای شرکت در مدرسه یا استفاده از خدمات اولیه بهداشتی را ندارند.

میلیون‌ها کودک دیگر مجبور شده‌اند که تحت شرایط زیانباری کار کنند و کودکان دیگری در خانه، مدرسه، جوامع محلی،‌ در نهادهای مختلف یا در حالی که در زندان هستند با خشونت و سوء استفاده مواجهند، آن هم معمولاً از سوی کسانی که مراقبت از کودکان به آن‌ها سپرده شده است.

این مسائل در گزارش جدید یونیسف "پیشرفت برای کودکان: گزارشی درباره حمایت از کودکان" تشریح شده است.

این گزارش10 اکتبر (14 مهر) در توکیو توسط مدیر اجرایی یونیسف، آن ونمن، منتشر می‌شود.

کودکانی که در چنین شرایطی هستند تخلفات بنیادین از حقوق بشر را تجربه می‌کنند و از آسیب‌های جسمی و روانی رنج می‌برندکه تاثیراتی گسترده و گاهی اوقات غیرقابل بازگشت دارند.

ونمن در این باره گفت: "اگر جوان‌ترین اعضای یک جامعه  مجبور به ازدواج زودرس شوند، به عنوان کارگر جنسی مورد سوء استفاده قرار بگیرند یا حقوق اولیه آن‌ها انکار شود، آن جامعه پیشرفت نمی‌کند". او اضافه کرد که، "درک میزان زیر پا گذاشته‌شدن حقوق کودک، اولین قدم برای ساختن محیطی است که کودکان در آن حمایت شوند و فرصت داشته باشند که به حداکثر توانایی‌های بالقوه خود برسند."

این گزارش برای اولین بار اطلاعاتی در زمینه‌های مختلفی که بر کودکان اثر می‌گذارد را جمع‌آوری می‌کند که شامل سوء استفاده جنسی و قاچاق انسان، ازدواج کودکان، تنبیه بدنی کودکان، کار کودکان، ثبت تولد، سنت زیانبار ختنه دختران و اعتقادات درباره خشونت خانگی علیه زنان کرده‌اند می‌شود.

بعضی از سوء استفاده‌ها مثل استثمار جنسی و قاچاق انسان معمولاً در شرایط غیرقانونی و مخفیانه صورت می‌پذیرند که جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد آن‌ها را مشکل می‌سازد.

در جاهایی که اطلاعات در دسترس باشد، نشانه‌هایی از پیشرفت قابل مشاهده است. به طور مثال، اطلاعات نشان می‌دهند که در بنگلادش، گینه و نپال - سه کشوری که ازدواج کودکان در آن رایج است - سن متوسط ازدواج در حال افزایش است هر چند که هنوز هم این سن زیر 18 سال است. این گزارش همچنین مشخص می‌کند که ختنه دختران در کشورهایی که این نوع از سوءاستفاده رواج دارد، به آهستگی در حال کاهش یافتن است.

یافته‌های این گزارش همچنین شامل این موارد می‌شود:

  • نیمی از کودکانی که در جهان در زندان هستند در دادگاه محاکمه  یا محکوم نشده‌اند.
  • در بعضی قسمت‌های جهان، از هر سه کودک، تولد دو کودک در سال 2007 ثبت نشده است. در سومالی و لیبی کمتر از 5 درصد تولدها ثبت می‌شوند. ثبت تولد یک عنصر مهم در ساختن یک محیط حمایتی برای کودکان است. این مسئله دلایل زیادی دارد از جمله این که کودکان بدون شناسنامه در مقابل استثمار جنسی، قاچاق انسان و به سرپرستی پذیرفتن غیرقانونی آسیب‌پذیرتر هستند.
  • بیش از 150 میلیون کودک در سنین بین 5 تا 14 سال درگیر مسئله کار کودکان هستند. کار کودکان معمولاً هم نتیجه و هم منبع فقر است. کار کودکان می‌تواند بر تحصیل کودکان تاثیر منفی بگذارد و فقری را که بر اثر آن به نیروی کار پیوسته‌اند دائمی کند.
  • بیش از نیمی از زنان و کودکان در کشورهای در حال توسعه اعتقاد دارند که کتک خوردن زن توسط همسر قابل قبول است. زنان جوان‌تر هم به به اندازه زنان مسن کتک خوردن را توجیه می‌کنند. در اکثر مناطق، غفلت از کودکان رایج‌ترین توجیه برای کتک زدن زن توسط همسر است.

این گزارش همچنین یک استراتژی برای ارتقای حمایت از کودکان پیشنهاد می‌کند که شامل شناسایی پنج  حوزه فعالیت مورد نیاز برای ارتقای محیط‌های حمایتی برای کودکان است: 1) ارتقای نظام‌های حمایت از کودک؛ 2) ترویج تحول اجتماعی؛ 3) افزایش حمایت در مواقع بحران؛ 4) تقویت مشارکت ها در راستای تاثیر بیشتر؛ و 5) جمع‌آوری اطلاعات قابل اتکا و استفاده از چنین اطلاعاتی برای رسیدن به نتایج ملموس برای کودکان.

آن ونمن در این باره گفت،" این گزارش درباره اعمال آسیب‌رسان و سوء استفاده از کودکان تنها شش هفته پیش از بیستمین سالگرد تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک منتشر می‌شود." او افزود، " این نشانه‌های دال بر ادامه یافتن آسیب و سوء‌استفاده باید الهام بخش جهانیان باشد تا  برای تضمین حقوق همه کودکان در همه نقاط دنیا تلاش بیشتری بکنند."

کد خبر 92239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز