سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: کشاورزی مهم ترین بخش فعالیت‌های اقتصادی در استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهد، با این حال صنایع بزرگی چون مس و سیمان هم بخشی از اشتغال موجود در استان را در اختیار خود گرفته‌اند.

با این که صنایع بزرگ استان کرمان وارد مرحله بحرانی نشده‌اند اما این واحدها نیز مانند سایر واحدهای تولیدی کشور با حداکثر ظرفیت تولید خود فعالیت نمی‌کنند. بخشی از مشکلات این واحدها به بحران مالی جهانی باز می‌گردد و بخش دیگر هم به نقدینگی و تامین تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی مربوط می‌شود.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی کرمان فعالیت معادن ذغال‌سنگ استان را به‌دلیل بحران جهانی در بخش معدن  دشوار اعلام می‌کند و به خبرنگار همشهری می‌گوید:  این امر باعث شده است تا انبارهای تولید ذغال سنگ دیگر جایی برای دپوی تولیدات نداشته باشند.

زمانی که سونامی بحران مالی جهانی، کشورهای دنیا را یکی بعد از دیگری در بر می‌گرفت مسئولان دولت ایران بارها به فعالان اقتصادی اطمینان دادند که ایران کمترین زیان را از این بحران خواهد دید اما با گذشت یک سال از بحران مالی جهانی،  واحدهای تولیدی و صادراتی یکی بعد از دیگری با مشکل تولید و فروش مواجه شدند. جلال‌پور معتقد است:  صنایع بزرگ معدنی استان کرمان به‌دلیل بحران جهانی معدن هم‌اکنون زمین‌گیر شده‌اند.

وی با بیان این که صنایع کوچک استان در شرایط سختی به ادامه فعالیت می‌پردازند،  می‌گوید:  واحدهای کوچک تولیدی به‌دلیل کمبود نقدینگی گردش مالی ندارند، بانک‌ها نیز تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار نمی‌دهند، از طرفی به‌دلیل تحریم، برخی از قطعات و مواد اولیه نیز وارد کشور نمی‌شود که دود آن به چشم واحدهای کوچک تولیدی می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در رابطه با کالاهای صادراتی کرمان نیز تصریح می‌کند: با توجه به این که طی چند سال اخیر هزینه تولید در کشور افزایش یافته و ارز نیز ثابت مانده،‌ در نتیجه تولید دیگر به صرفه نیست.

جلال‌پور معتقد است: فعالیت بیش از 50 درصد از کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی کرمان دچار رکود و با مشکلات زیادی همراه است.بحران مالی جهانی و ورشکستگی واحدهای تولیدی باعث شد تا کشورهای درگیر با این بحران گزینه‌های حمایتی از فعالان اقتصادی خود را بررسی کرده و به حمایت از تولید خود بپردازند؛

این در حالی است که بخش تولید در ایران در این مدت کمتر شاهد حمایت دولتی بوده است. رئیس اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: دولت نه تنها به حمایت از تولیدکننده‌ها اقدام نکرد بلکه اتخاذ سیاست افزایش سود بانکی، همچنین کاهش نقدینگی و عدم ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی از طریق بانک‌ها، افزایش مالیات و حذف یارانه حامل‌های انرژی،  مشکل واحدهای تولیدی را بیش از پیش حاد کرد.

وی با اشاره به فشارهای متعددی که به بنگاه‌های اقتصادی وارد شده است،  می‌گوید: دولت به جای حمایت از تولیدکنندگان با تصمیم‌گیری‌های خاص خود این فشار را مضاعف می‌کند.

طی 2 سال گذشته 30 درصد از نیروی کار در کرمان تعدیل شده اند؛ جلال پور با تایید این خبر می‌گوید: رکود حاکم بر کشور به‌دلیل بحران مالی جهانی در عین رکود اقتصادی کشور، آینده تولید را مبهم کرده و  همین امر باعث تعدیل نیروی کار در استان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با بیان این که تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در اقتصاد سایه سنگینی  روی فعالیت بنگاه‌های اقتصادی انداخته است ، تصریح می‌کند:  فعالان اقتصادی کرمان خیلی امیدوارانه به آینده نگاه نمی‌کنند.

جلال‌پور ادامه می‌دهد: اتخاذ تصمیمات کارشناسی از سوی مسئولان، استفاده از نظرات فعالان اقتصادی بخش خصوصی، حمایت همه‌جانبه از بنگاه‌های اقتصادی و ارتباط بیشتر با دنیا می‌تواند امید به تولید را در بین فعالان اقتصادی افزایش دهد.

وی در رابطه با فعالیت واحدهای صنعتی کرمان در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی کرمان به‌دلیل عدم تزریق نقدینگی لازم برای اتمام طرح‌ها عمدتا دچار مشکل هستند و بیشتر طرح‌های آنها نیمه‌تمام رها شده است.

کد خبر 92215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز