همشهری آنلاین: وزیر کشور در نخستین گردهمایی سراسری استانداران دردولت دهم، اساس قدرت نظام را مردم دانست و تاکید کرد: باید کاری کنیم که در همه مراحل، مردم در صحنه باشند که این موضوع راهبرد اساسی در عدالت سیاسی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمد نجار توجه به فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی را از برنامه های جدی دولت دهم بیان کرد.

وی تقارن شروع دهه چهارم انقلاب اسلامی را با آغاز به کار دولت دهم نویدبخش ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با انضباط جدید در خانواده وزارت کشور، برنامه‌ها با سرعت به پیش رود.

طرح سفرهای استانی وزارت کشور

وزیر کشور گفت: می‌توانیم طرح سفرهای استانی را در این وزارتخانه آغاز کنیم.

مصطفی محمد نجار افزود: با اجرایی شدن طرح سفرهای استانی در وزارت کشور بنده به عنوان وزیر کشور و معاونانم به استان‌ها سفر خواهیم کرد تا از نزدیک با مشکلات و مسائل استانداری‌ها و نیز هموطنان آشنا شویم.

وی گفت: مهم این است که معاونان وزیر و استانداران اهداف کیفی را به اهداف کمی تبدیل کنند تا از این طریق بتوان ارزیابی درستی از اهداف اصلی داشت.

محمد نجار افزود: برای این که بتوان چنین برنامه‌ای را پی‌گیری کرد نیازمند همگرایی بیشتری میان ستاد وزارت کشور و استانداران هستیم و فکر می‌کنم این موضوع هم اکنون مقداری کم شده است.

وزیر کشور افزود: نتیجه این فعالیت‌ها و همگرایی‌ها این است که اگر اهداف معین و شاخص‌ها را مشخص و ارزیابی کنیم آنگاه نیروی انسانی در داخل وزارت کشور پرورش می‌یابد که در آینده در پست‌های مختلف به خوبی ایفای مسئولیت خواهد کرد.

محمد نجار در ادامه با برشمردن مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف این وزارتخانه تصریح کرد: یکی از گفتمان‌های اصلی دولت فعالیت اجتماعی است که باید در سفرهای استانی هیئت دولت و سفرهای استانی خودمان آن را پی‌گیری کنیم.

وی با بیان این که در کنار مسائل کمی باید به مسائل کیفی نیز توجه زیادی داشت گفت: امروز عملیات روانی در همه جای دنیا بسیار مهم است؛ نباید طوری عمل کنیم که میوه آن را اشخاص دیگری بچینند.

محمد نجار ساماندهی نهادهای مردم نهاد و ایجاد اتاق‌های فکر را از دیگر اولویت‌های وزارت کشور در حوزه اجتماعی و فرهنگی برشمرد و افزود: در استان‌ها نیز ایجاد اتاق‌های فکر باید جدی گرفته شود تا از این طریق بتوان با نخبگان هر استان ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کرد.

وی گفت: با توجه به شعارهای این دولت باید در انتصابات و رعایت صلاحیت‌ها توجه بسیار زیادی شود.

وزیر کشور بر ضرورت تشکیل شورای اداری در شهرها و روستاها تاکید و اضافه کرد: یکی از مشکلات و آسیب‌های کنونی که مورد توجه جوانان است مسائل مربوط به آنان در دانشگاه‌هاست که باید با اهتمام فراوان به آن‌ها رسیدگی شود.

محمد نجار جذب حداکثری و جلب اعتماد مردم را از راهبردهای دولت برشمرد و گفت: افتخار دولت دهم این است که از مردم جوشیده است بنابراین باید برای مردم باشد و به مردم خدمت کند.

باید وقت زیادی صرف اشتغال کرد

وزیر کشور گفت: اشتغال شاخصی است که شاخص‌های بسیاری به آن ربط دارد بنابراین باید وقت زیادی برای آن صرف کرد.

محمد نجار افزود: در حوزه امنیتی، استانداری‌ها باید به پیشگیری از معضلات و مهار کردن آن‌ها بپردازند زیرا ما معتقدیم که هزینه کردن در این راه هزینه نیست بلکه از شاخص‌های اساسی است.

وی در ادامه به موضوع اتباع خارجی پرداخت و گفت: ازدواج‌های غیرقانونی این افراد یکی از مشکلات حضور اتباع خارجی در کشور است.

محمدنجار افزود: در عین حال معتقدم باید به حضور اتباع خارجی در کشور، با نگاه علمی، هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید پرداخت.

وی در ادامه تعامل با فرماندهان انتظامی را به استانداران سراسر کشور یادآور شد و گفت:‌ حساسیت داشتن به مرزهای سه گانه و بازدید و سرکشی از مرزها در استان‌های مرزی و توجه به موضوع قاچاق کالا و مواد مخدر، باید از دیگر اولویت‌های استانداران باشد.

محمدنجار از دیگر اولویت‌های وزارت کشور را پرداختن به بنگاه‌های زودبازده و گسترش بنگاه‌های اقتصادی دانست.

وی افزود: استانداران باید به تشویق سرمایه داران برای انجام دادن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و حرکت به سمت اجرایی شدن هر چه بیشتر اصل 44 بپردازند.

محمدنجار جذب سرمایه گذاری خارجی را نیز از دیگر وظایف استانداران برشمرد.

وی گفت: طرح مسکن مهر در برخی استان‌ها با رشد خوبی آغاز شده و با توجه به اینکه مشکل بانکی این طرح نیز حل شده است، باید در همه کشور با قوت ادامه یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه حدود 300 شغل مرتبط با بخش مسکن است، استمرار طرح جامع مسکن با اولویت مسکن ارزان قیمت و پرداختن به مسکن روستایی در استان‌ها را خواستار شد.

محمدنجار همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف گفت: در کم کردن هزینه‌ها باید به سمت هزینه‌های بزرگ رفت و با مدیریت صحیح در هزینه و درآمد، اصلاح الگوی مصرف را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه وزارت کشور می‌تواند نقشی اساسی در گسترش فرهنگ بهره وری ایفا کند به حوزه عمرانی پرداخت و گفت: به‌روزرسانی سامانه نظارت بر طرح‌ها و اصلاح الگوی مصرف در این طرح‌ها از اولویت های کاری ما در این حوزه خواهد بود.

وزیر کشور افزود: استانداران باید در پیگیری نهضت آسفالت که در دوره قبل شروع شد و مهندس نیکزاد آن را به خوبی پیش برد، جدیت نشان دهند.

وی همچنین توزیع هدفمند یارانه‌ها، حمل و نقل همگانی و کاهش سوانح رانندگی را از دیگر برنامه‌های وزارت کشور برشمرد و اضافه کرد: باید از شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها حمایت کنیم تا مدیریت شهری بیش از پیش تقویت شود.

محمدنجار با اشاره به راهبرد عدالت گفت: باید توجه زیادی به مناطق روستایی و به ویژه نیازهای اولیه آن‌ها مانند آب شرب شود.

وزیر کشور توجه به بافت‌های فرسوده در استان‌ها را از دیگر اولویت‌های استانداران خواند و افزود: فقط حدود 140 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که اگر به سمت حل این مشکل برویم چهره شهرها به ویژه کلان شهرهای کشور عوض خواهد شد.

وی در ادامه به مسائل مربوط به حوزه حقوقی و امور مجلس وزارت کشور پرداخت و درباره تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان از یک جایگاه حقوقی و ما نیز از یک جایگاه حقوقی برخورداریم اما اگر بتوانیم در تعامل و ارتباط با نمایندگان خوب عمل کنیم در اصل نمایندگان آینه خوبی برای عملکرد ما خواهند بود.

وزیر کشور با تاکید بر حفظ جایگاه قانونی استانداران، بر مشورت با نمایندگان مجلس تاکید کرد و افزود: در این مسئله نباید به هیچ وجه افراط و تفریط صورت بگیرد و باید به شدت از ورود به مسائل حاشیه‌ای پرهیز شود.

محمدنجار در ادامه به موضوع مدیریت بحران پرداخت و گفت: توجه به نقشه‌های ایمنی شهرها، تهیه میزان آسیب پذیری شهرها و رفع موانع سخت افزاری و نرم افزاری این حوزه از برنامه‌های اصلی وزارت کشور است.

وی افزود: در بحث مدیریت بحران برنامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم تا در نهایت شاهد کاهش حداقل 20 درصد خسارت‌ها در حوادث باشیم که امیدواریم بتوانیم به این شاخص برسیم.

محمدنجار در ادامه به انتصاب‌های جدید در این وزارتخانه پرداخت و گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه مرکزی معاونان لازم منصوب و تغییرات انجام شود.

وی با اشاره به برخی شایعات درخصوص تغییر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها افزود: من به عنوان وزیر کشور، نگاهم ثبات مدیریتی است و معتقدم مدیری که کار کرده است و تجربه دارد باید به کارش ادامه دهد.

وزیر کشور با بیان اینکه معتقد است تغییرات برای کشور هزینه دارد، گفت: در وزارت کشور تغییرات ناچیز و حداقلی خواهد بود و نباید به شایعات توجه کرد که برخی از آن‌ها با هدف تضعیف مدیران منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در وزارت کشور نمی‌خواهیم حتی یک نیرو را از دست بدهیم و اگر هم تغییری صورت گیرد از فرد مورد نظر در جای دیگری استفاده خواهد شد.

وزیر کشور گفت: رئیس جمهور از من خواسته است این موضوع را در اینجا بیان کنم.

همچنین وزیر کشور در این مراسم در حکمی مهندس عبداللهی را به عنوان معاون امنیتی و صولت مرتضوی را به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور منصوب کرد.

مصطفی محمد نجار از زحمات آقایان محتاج و دانشجو معاونان سابق این وزارتخانه نیز قدردانی کرد.

همچنین قرار است وزیر صنایع و معادن و قائم مقام بانک مرکزی مسائل مربوط به حوزه صنایع و معادن و وضعیت اعتباری این بخش را برای استانداران تجزیه و تحلیل کنند و وزیرکار از آخرین وضعیت بنگاه‌های زودبازده گزارشی ارائه کند.

همچنین وزیر مسکن و شهرسازی از جدیدترین وضعیت طرح مسکن مهر و معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز از آخرین وضعیت بودجه‌های ملی و استانی کشور گزارشی ارائه خواهند کرد .

کد خبر 92167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز