وزیر کشور در همایش علمی «پلیس، امنیت و چشم‌انداز 1404» گفت:

همبستگی ملی نظام با مردم در حد بسیار بالایی است و در حالی که در برخی کشورها تأمین امنیت برای حفظ نظام است نه امنیت مردم؛ یعنی اساس کارشان برای امنیت دولت‌هاست نه امنیت مردم، در حالی که بزرگ‌ترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی است.مصطفی محمدنجار با اشاره به اینکه هم‌اکنون به سمت برنامه پنج‌ساله توسعه می‌رویم، گفت: امنیت ملی در چشم‌انداز توسعه مستلزم توسعه منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی است و امنیت ملی را باید از زاویه سرمایه اجتماعی ببینیم.

او با اشاره به اینکه شاخص‌های امنیت داخلی دچار تحول شده، افزود:‌ روش‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد،  روش‌هایی سخت بود و پیش از این، مورد استفاده پلیس بود. به تنهایی کافی نیست و مشخص شده که استفاده از ابزارهای سخت کارآمد نبوده و دچار شکست و افول می‌شود.

وزیر کشور به استفاده از ابزارهای نرم در کنار ابزارهای سخت اشاره کرد و گفت: اعمال اقتدار در چارچوب اهداف و سیره امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری منجر به برخورد اصلاحی و اقناعی می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت عمومی بحث مهمی در همبستگی ملی است، گفت: دشمنان سعی دارند با ایجاد نفاق و القای تردید و شبهه و یأس نظام را تضعیف کنند.او با بیان این مطلب که اختلاف موجب سستی و شکستن عظمت یک ملت می‌شود، افزود: با بی‌تفاوتی و اختلاف هرگز ملتی به اهداف خود و سعادت نمی‌رسد.

پلیس در حوادث‌ اخیر می‌توانست نارضایتی‌ها را کاهش دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در این همایش با تأکید بر اینکه پلیس 1404 باید پلیس سیاسی و اجتماعی باشد خاطرنشان کرد: پلیس سیاسی در محیط اجتماعی ممکن است خود به بحران‌آفرینی کمک کند. در حوادث سیاسی باید رفتار پلیس کاملا سیاسی باشد.

به این معنا که بتواند روش‌ها و مهارت‌های مقابله با حوادث سیاسی را نمایش دهد. اما در محیط اجتماعی پلیس باید اجتماعی باشد و بتواند امنیت علم، هنر و فرهنگ را برقرار کند.
محسن رضایی با تأکید بر اینکه امنیت اجتماعی نیازمند تغییر رویکردهاست، گفت: در حوادث پس از انتخابات عده‌ای می‌خواستند حوادث اجتماعی را سیاسی کنند.

وظیفه پلیس این بود که مرز اعتراضات اجتماعی و سیاسی را جدا کند. چنین هوشمندی‌ای در شرایط امروز کشور برای عبور از مسائل، مهم بوده و هست و به واسطه آن می‌توان از بسیاری از نارضایتی‌ها جلوگیری کرد. همچنین از توطئه‌های دشمنان که می‌خواهند اعتراضات اجتماعی مردم را سیاسی کنند، جلوگیری می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه می‌خواهند اعتراضات اجتماعی مردم را سیاسی کنند. عده‌ای نیز می‌خواهند از نهادهای حکومتی علیه مردم استفاده کنند و با دادن اطلاعات غلط از توان حکومتی علیه مردم استفاده کنند. اینجا نیاز به هوشمندی بالا و دقیق است.

وی با تأکید بر اینکه در امنیت اجتماعی توپ و تانک وجود ندارد، تصریح کرد: تسهیلات امنیت اجتماعی با گذشته متفاوت است. مانع‌تراشی برای رفتن به سوی جامعه اسلامی، صاحبان منافع قدرت و ثروت، انحراف‌سازی‌ از تهدید و سنت‌های غلط، از تهدیدات اجتماعی است.

کد خبر 96044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز