مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: جمعی از شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، در نشستی با اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس، اعضای کمیسیون عمران و جمع دیگری از نمایندگان مجلس بر ضرورت تصویب طرح یک فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و متروی کلانشهرها تاکید کردند

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری در این نشست که در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد، شهردار شهرهای مشهد، قم، شیراز، اهواز و معاون شهردار تبریز به نمایندگی از همکاران خود در سایر کلانشهرهای کشور درباره مشکلات ترافیکی و ضرورت توجه به توسعه حمل‌ونقل شهری در کلانشهرها سخنرانی کردند.

محمد نبی رودکی، مشاور شهردار تهران در جلسه دیروز فراکسیون مدیریت شهری با شهرداران کلانشهرها به نمایندگی از محمدباقر قالیباف، تاکید کرد که طرح یک فوریتی 2 میلیارد دلاری توسعه حمل‌ونقل عمومی مربوط به کل کشور خواهد بود.

مهران اعتمادی، شهردار کلانشهر شیراز دیروز در حاشیه این دیدار به خبرنگار همشهری گفت: بررسی‌های علمی و همچنین نظرسنجی از عامه مردم به اتفاق نشان می‌دهد که اساسی‌ترین مشکل کلانشهرها در ایران مسئله ترافیک است و مهم‌ترین و سریع‌ترین راه حل این معضل هم بسط خطوط مترو است.

وی ادامه داد: در عمده کلانشهرها کار عملیات ساختمانی رو به اتمام است یا عملیات اجرایی آن تا بالای 70 درصد پیشرفت داشته است. عمده کارهای باقیمانده برای تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، کارهای ارز بر مثل سیستم‌های برق، سیستم‌های تهویه و مهم‌تر از همه تهیه واگن است.

اعتمادی با ابراز امیدواری از تصویب طرح  برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و دیگر کلانشهرها خاطر نشان کرد: تصمیم مجلس و همکاری دولت می‌تواند بسیاری از مشکلات کلانشهرها را در رفع مسئله ترافیک حل کند.

سیدمحمد پژمان، شهردار مشهد و عابدینی شهردار قم بنا به‌خصوصیت زیارتی این دو شهر و حجم عظیم سفرهای زیارتی که به این دو شهر صورت می‌گیرد، به نحو دیگری با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند و روز گذشته در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتند تنها راه فائق آمدن بر مشکل ترافیک را بسط حمل‌ونقل عمومی و گسترش خطوط مترو دانستند.

شهردار قم تاکید کرد: این شهر به‌دلیل مجاورتش با شهرهای مرکزی کشور، در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه پذیرای خیل عظیمی از زائران است و از این جهت قم به‌طور ویژه با مسئله ترافیک درگیر است.

وی از نمایندگان خواست با تصویب طرح   برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی گامی در جهت حل مشکلات شهری این شهر زیارتی بردارند.شهرداران کلانشهرها بعد از این جلسه، در جلسه دیگری که با حضور اعضای کمیسیون امور شوراها و امور داخلی برگزار شد، شرکت کردند.

کاهش 210 هزار آلاینده در تهران

انوشیروان محسنی بندپی، نیز درباره این طرح به خبرنگار همشهری گفت: یکی از معضلات اصلی و اساسی که باعث تاثیر سو بر سلامت انسان‌ها و در عین حال موجب خسارت مالی و تلف شدن وقت شهروندان می‌شود، مسئله ترافیک است که در حال حاضر تنها راه برون رفت از معضل ترافیک اولویت دادن و سرعت بخشیدن به احداث مترو است.

نایب رئیس فراکسیون شهری افزود: روزانه یک میلیون و 500 هزار سفر با مترو صورت می‌گیرد که این میزان سفر به‌خودی خود باعث کاهش 210 هزار آلاینده فقط در سطح شهر تهران است.

روش مناسب برای حل معضل ترافیک

علی اصغر یوسف‌نژاد، در حاشیه جلسه علنی مجلس با تاکید بر اینکه طرح یک‌فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و دیگر کلانشهرها تنها روش مناسب برای حل معضل ترافیک کشور است، گفت: حل مشکلات شهرداری‌ها در امور مختلفی مثل ترافیک، فضای سبز و... نیاز به پشتیبانی مالی دارد.

این طرح یکی از راه‌های تامین مالی شهرداری‌هاست. این عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس خاطرنشان کرد: این طرح از حوزه عمل شهرداری تهران هم فراتر رفته و شهرداری کلانشهرها مشمول بهره‌مندی از صندوق ذخیره ارزی خواهد شد.

حمل و نقل عمومی در اولویت است

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون شهری در پاسخ به   سؤال همشهری که گفته می‌شود به خاطر بحران‌های جهانی باید برای برداشت از منابع ارزی به اولویت‌های دیگری غیراز مسئله حمل‌ونقل توجه کرد، گفت: این یک نگاه غیرعلمی و بی‌اساس است که سلامت شهروندان را در اولویت دست چندم قرار دهیم.

چگونه است برای صنعت خودروسازی که تولیدات آن به لحاظ کیفیتی با استانداردهای جهانی فاصله دارد یارانه پرداخت می‌شود ولی به مترو با این همه ویژگی‌های سودمند که در کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در وقت  دارد باید به‌عنوان یک اولویت دست چندم نگاه کنیم؟

کد خبر 92010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز