همشهری آنلاین: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تفاهمنامه حفظ قنات‌ها و سازه‌های تاریخی آبی کشاورزی امضاء کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی، معاونت حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با هدف حفاظت، ساماندهی و گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی درخصوص قنات‌ها و سازه‌های تاریخی آبی کشاورزی امضا شد.

سیدرحیم سجادی سرپرست معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: طرف‌های تفاهم‌نامه در مورد مطالعه، پژوهش، حفاظت، نگهداری، ساماندهی و بهره‌برداری، مدیریت و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط و آموزش، ترویج و معرفی و گردشگری در سطوح ملی و بین‌المللی در زمینه قنات‌ها و سازه‌های تاریخی آبی با شاخص کشاورزی همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به این که تفاهم نامه فوق در 7 بند و 3 تبصره تنظیم شده است، گفت: طبق بند (2) این تفاهم‌نامه، هر یک از طرفین در زمینه مطالعه و بررسی روش‌های نگهداری و بهره‌برداری غیرمخرب قنات و سایر سازه‌های تاریخی آبی کشاورزی، تدوین اصول و ضوابط حفظ و نگهداری قنات و سایر سازه‌های تاریخی آبی، ثبت و تعیین حریم قنات‌ها و سایر سازه‌های تاریخی آبی مرتبط با کشاورزی در فهرست آثار تاریخی – فرهنگی و ثبت قنات‌های شاخص و مواریث معنوی از جمله نظام میرآبی و نظام‌های پخش آبی در فهرست میراث جهانی و میراث معنوی و همچنین حفاظت از فنون سنتی قنات‌داری، مقنی گری و ترویج آن اقدام می‌کنند.

سجادی اظهار داشت: براساس بند (2) نیزمقرر شده، طرف‌های تفاهم‌نامه در زمینه‌هایی همچون آسیب‌شناسی قنات و سایر سازه‌های تاریخی آبی مرتبط با کشاورزی، سایر سازه‌های تاریخی آبی مانند آسیاب‌ها و پخشاب‌ها و فنون سنتی در حوزه قنات داری و مقنی گری فعالیت‌های پژوهشی انجام دهند.

وی اضافه کرد:همچنین براساس بند (4) این تفاهم نامه ، وزارت جهادکشاورزی علاوه بر تامین منابع عمرانی برای ساماندهی، نگهداری و بهره‌برداری از قنات و سازه‌های آبی مرتبط با کشاورزی، منابعی را به امر پژوهش، مطالعه و تهیه طرح‌های حفاظتی مرمتی و ساماندهی قنات‌ها و سازه‌های آبی تاریخی اختصاص خواهد داد.

به گفته سرپرست معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی، طرف‌های تفاهم‌نامه می‌توانند در راستای اجرایی کردن حوزه‌های همکاری مندرج در تفاهم‌نامه، پروژه‌های همکاری را در قالب قراردادهایی همچون طرح‌های الگویی مدنظر قرار دهند.

وی اذعان داشت: هر یک از طرف‌های این تفاهم‌نامه حداکثر یک ماه پس از انعقاد تفاهم‌نامه، نمایندگان تام الاختیار خود را به منظور تشکیل و شرکت در کار گروه ستادی معرفی می‌کنند.

کد خبر 91978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز