همشهری آنلاین: مراسم معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ مطبوعات و اولین جشنواره‌ خبرگزاری‌های داخلی برگزار شد.

مراسم معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ مطبوعات و اولین جشنواره‌ خبرگزاری‌های داخلی عصر پنجشَنبه دوم آذر 85 با حضور دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حمعی از دست اندرکاران رسانه‌ها در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دبیر جشنواره، گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره‌ی مطبوعات و اولین جشنواره‌ی خبرگزاری‌های داخلی ارایه کرد.

در ادامه، از خانواده‌های هشت نفر از شهیدان سانحه‌ی سقوط هواپیمای C-130، به‌ترتیب از: روزنامه‌های کیهان و همشهری و خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی (ایرنا)، فارس و دانشجویان ایران (ایسنا)، تقدیر شد.

علاوه بر آن نیز از برخی از رسانه‌ها، به‌ترتیب: روزنامه‌ اطلاعات، روزنامه‌ی اعتماد، خبرگزاری مهر، روزنامه‌ی ایران، خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و روزنامه‌ی خراسان، که در سال گذشته این سانحه را تحت پوشش خبری قرار داده‌اند، تقدیر شد.

گزارش کامل مراسم

به گزارش ایسنا، رضا مقدسی در مراسم معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ مطبوعات و اولین جشنواره‌ی خبرگزاری‌ها، به ارائه گزارشی درباره‌ی روند برگزاری این جشنواره، پرداخت و با اشاره به این که سیزدهمین جشنواره‌ی مطبوعات که با توفیق اولین حضور همکاران تلاشگر خبرگزاری‌ها همراه شد، فرصتی دیگر برای گردهمایی خانواده‌ی بزرگ رسانه‌یی کشور فراهم آورد، اظهار کرد: جشنواره‌ی سیزدهم گرچه چندماهی دیرتر از زمان همیشگی و پس از نمایشگاه مطبوعات، اصحاب رسانه‌ها را به رقابت حرفه‌یی فرا خواند، اما استقبال گرم و مشتاقانه‌ی همکاران رسانه‌یی رونقی دوچندان به آن بخشید؛ به‌گونه‌ای که تا پایان مهلت فراخوان جشنواره تعداد پنج هزار و 322 اثر به دبیرخانه واصل شد.

او افزود: پس از این تاریخ نیز تعداد 300 اثر دیگر به جشنواره ارسال شد که به دلیل اتمام مهلت اعلام شده، امکان شرکت در مسابقه را نیافتند؛ همچنین از این مرحله به بعد، دبیرخانه جشنواره ضمن ثبت و اعلام وصول آثار، به تفکیک آن‌ها در گروه‌های تخصصی و استخراج موارد نقص آثار اقدام کرد که درنهایت تعداد دو هزار و 868 اثر از یک هزار و 10 پدید‌آورنده به کمیته‌های تخصصی فرستاده شد که این رقم البته افزایشی معادل دو برابر جشنواره دوازدهم را نشان می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: از مجموع آثار رسیده به بخش‌های داوری، بر اساس تفکیک موضوعی، مقالات 24 درصد، انواع گزارش 18 درصد، آثار بخش ویژه 10 درصد، آثار کودک و نوجوان 9 درصد، سرمقاله و یادداشت، مصاحبه و طنز هرکدام 8 درصد، طرح و گرافیک 5 درصد، عکس 4 درصد، جدول و سرگرمی 3 درصد، خبر 2 درصد و تیتر 1 درصد آثار را تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ او، در مرحله‌ی داوری اولیه با تشکیل 35 کمیته براساس 35 گرایش، 90 کارشناس متشکل از استادان، روزنامه‌نگاران و کارشناسان حوزه‌های تخصصی روزنامه‌نگاری به بررسی اولیه آثار پرداختند و سرانجام در هر گرایش نفرات برگزیده را در دو گستره سراسری و محلی به هیات داوران نهایی پیشنهاد کردند و هیات داوران نهایی جشنواره نیز با برگزاری بیش از 50 ساعت جلسه داوری، 67 اثر برتر را معرفی کردند که امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

بیانیه‌ هیات داوران نهایی سیزدهمین جشنواره مطبوعات

در ادامه محمدمهدی فرقانی به نمایندگی از هیات داوران بیانیه‌ هیات داوران نهایی سیزدهمین جشنواره مطبوعات را بدین شرح قرائت کرد:

جشنواره مطبوعات رویدادی فرهنگی است که می‌تواند به پدیده‌ای تاثیرگذار در عرصه روزنامه‌نگاری کشور تبدیل شود، به همین سبب و به منظور کمک به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آن، هیات داوران جشنواره با عرض ادب به محضر عموم صاحبان قلم و دست‌اندرکاران رسانه‌ها، ذکر نکاتی چند را ضروری می‌داند؛ هیات داوران ضمن سپاسگزاری از کمیته‌های تخصصی اعلام می‌دارد که داوری 202 اثر ارسالی از کمیته‌های مذکور را عهده‌دار بوده و از میان این آثار، بر اساس اصول و قواعد حرفه‌یی و تخصصی برترین‌ها را انتخاب و معرفی کرده است.

معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست و اصولا از نگاه هیات داوران هر گامی، هر چند کوچک و به ظاهر ناچیز که در راه اعتلای فرهنگ این مرز و بوم برداشته شود، ارزشمند و شایسته تقدیر است.

همچنین هیات داوران فرصت را مغتنم می‌شمارد تا خاطرنشان سازد که توان و بضاعت روزنامه‌نگاری ایران به مراتب برتر از نمونه‌هایی است که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است؛ بنابراین از دست‌اندرکاران امر درخواست می‌کند که نسبت به زمینه‌سازی برای پررنگ‌تر شدن رقابت‌ها در دوره‌های بعد اقدام کنند.

برای برخی از گرایش‌ها نفر اول معرفی نشده است، هیات نهایی داوران بر این باور است که اقدام همه جانبه نهادهای رسمی، حرفه‌یی و صنفی در عرصه آموزش می‌تواند مشکلات کیفی در تولیدات رسانه‌یی را برطرف ساخته و مانع بروز شکاف نسلی میان سرمایه‌های انسانی و همکاران جدید از جنبه سطح تولیدات شود.

همچنین هیات داوران حضور خبرگزاری‌ها را برای نخستین بار و مشارکت فعال‌تر مطبوعات محلی را در جشنواره سیزدهم به فال نیک گرفته و آرزوی حضور کیفی‌تر این دو بخش را در جشنواره‌های آتی دارد.

هیات داوران علاوه بر نکات پیش گفته، پیشنهادهایی نیز دارد که می‌تواند در درازمدت برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود؛ اهتمام نشریات به برپایی رقابت‌های داخلی در جهت ارتقای تولیدات و زمینه‌سازی برای شرکت پربارتر در جشنواره، افزودن بخش انتخاب نشریه برتر به جشنواره، ایجاد دبیرخانه دائمی گزینش آثار و کارآمدتر ساختن ساختار برپایی جشنواره‌ها، ساماندهی و تقویت جشنواره‌های تخصصی و موضوعی.

هیات داوران همچنین معتقد است که حق دسترسی به اطلاعات برای رسانه‌ها یک اصل خدشه‌ناپذیر است و انتقاد و پرسشگری از جمله وظایف ذاتی آن‌ها، بنابراین افزایش آستانه تحمل در نهادهای رسمی می‌تواند تحقق چنین روندهایی را هرچه بیشتر تسهیل کند.

در پایان به عنوان جزئی از جامعه مطبوعاتی کشور متواضعانه از دست‌اندرکاران و مدیران رسانه‌های کشور خواستاریم تا به وظایف سنگین خود در پاسداری از حریم قلم و اصول اطلاع‌رسانی و موازین اخلاق حرفه‌یی در هر شرایطی همت گمارند تا هیچ‌گاه رسالت آگاهی ‌بخشی قربانی سیاست و سرمایه نشود.

داوران نهایی با قدردانی از تمامی افرادی که آثار خود را برای شرکت در جشنواره ارسال کرده‌اند، امید دارند توفیق انجام داوری بی‌طرفانه و عادلانه نصیب‌شان شده باشد؛ گرچه احتمال خطاهای جزیی و ناخواسته را کاملا منتفی نمی‌دانند و امید است اصحاب قلم و اندیشه و روزنامه‌نگاران متعهد و فرهیخته، ما را از نقد مشفقانه خود محروم نسازند.

هیئت داوران نهایی سیزدهمین جشنواره مطبوعات: حسام‌الدین آشنا، محسن اسماعیلی، عباس سلیمی نمین، اسماعیل شفیعی سروستانی، یونس شکرخواه و محمد مهدی فرقانی.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی

در ادامه این مراسم از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی تقدیر شد که اسامی و رتبه‌های آن‌ها به شرح زیر است:

در رشته و گرایش سرمقاله و یادداشت: محمدکاظم انبارلویی از روزنامه‌ی رسالت، رتبه اول، قدرت الله رحمانی از روزنامه‌ی کیهان، رتبه دوم، وحید جلیلی از سوره، شایسته تقدیر و رئوف پیشدار از روزنامه‌ی اعتماد، شایسته تقدیر.

در رشته و گرایش خبر: ایران واشقانی فراهانی از روزنامه‌ی ایران، شایسته تقدیر، هادی ذاکری، از 19 دی، شایسته تقدیر.

در رشته و گرایش مصاحبه: فیروزه اکبریان از روزنامه‌ی شرق، رتبه اول، صادق مهدی غفرانی از کیهان، رتبه دوم، سمیه میناخانی از مردم نو، رتبه اول. در نشریات محلی، علیرضا صلواتی از اصفهان، رتبه‌ی دوم، فاطمه صابری از گیلان امروز، شایسته تقدیر.

در رشته و گرایش گزارش توصیفی: مریم یوشی‌زاده از روزنامه‌ی جام جم، رتبه اول، شیده لالمی از روزنامه‌ی ایران، رتبه دوم، سمانه ملازینلی از خاتم یزد، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش گزارش تحقیقی: بنفشه سام گیس از شرق، رتبه اول، احسان ناظم بکایی از همشهری جوان، رتبه دوم، زهرا سعادتی از مردم نو، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش گزارش خبری: محمد غمخوار از شرق، رتبه اول، مسعود ابراهیمی از ایران، رتبه دوم، عبدالرحمن برزگر از نصیر بوشهر، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش مقاله ادبی و هنری: حسین آریانی از بانی فیلم، رتبه اول، سجاد صاحبان زند از شرق، رتبه دوم، افشین ابراهیمی از ایران، شایسته تقدیر و حمیدرضا شکار سری سلیمی از قدس، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش مقاله اجتماعی: سیدعلی‌اصغر هدایتی از اطلاعات، رتبه دوم، فاطمه نظری از ابوذر، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش مقاله علمی تخصصی: پوریا ناظمی از جام جم، رتبه دوم به‌طور مشترک، کامبیز گیلانی از همشهری، رتبه دوم به‌طور مشترک.

رشته و گرایش مقاله سیاسی داخلی: حسین یکتا از زمانه، رتبه دوم، محمود شاهینی از روزان، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش مقاله فرهنگی: رضا زاده محمدی از سوره، شایسته تقدیر، نبات‌الله سعیدی از سوره، شایسته تقدیر و فرشید امینی از ابرچای، شایسته تقدیر، عبدالله باقری از گویه، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش مقاله سیاسی خارجی: سیدرسول موسوی از همشهری دیپلماتیک، رتبه دوم، فریبرز درجزی از جمهوری اسلامی، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش تیتر: روح‌الله رمضان پورکریمی از 19 دی، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش مقاله ورزشی: زهره حاج حیدری از فوتبال، رتبه دوم.

رشته و گرایش طنز تصویری: سلمان طاهر خرم‌آبادی از بچه‌ها گل آقا، رتبه اول، ابوالفضل محترمی از جوان، رتبه دوم.

رشته و گرایش انقلاب اسلامی و ارزش‌های اصیل آن: شبنم رضیئی از سروش بانوان، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش طنز مکتوب: امیرمهدی ژوله از اقبال، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش عکس: محمد بابایی از تصویر سال، رتبه اول، علیرضا صوت‌اکبر از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رتبه دوم، غلامرضا مسعودی از روزان، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش گزارش تصویری: جواد مقیمی از خبرگزاری فارس، رتبه اول، یلدا معیری از تصویر، رتبه دوم به طور مشترک، مسعود خامسی‌پور از همشهری، رتبه دوم به طور مشترک.

رشته و گرایش صفحه‌آرایی: زهرا داوودی از امید انقلاب، رتبه دوم، هاجر طیبی از اصفهان امروز، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش طراحی روی جلد: پژمان رحیمی‌زاده از شهرزاد، رتبه اول، کوروش پارسانژاد از زنان، رتبه دوم.

رشته و گرایش جدول و سرگرمی: فاطمه قنبری از یاران، رتبه دوم.

رشته و گرایش کودک و نوجوان (ادبیات، شعر و داستان): وجیهه علی‌اکبری سامانی از سروش نوجوان، رتبه اول، حسین تولایی از همشهری (دوچرخه)، رتبه دوم، نرگس سیاح‌نژاد از کودک مسلمان بلوچ، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش کودک و نوجوان (تصویرگری): شیوا ضیائی از همشهری (سه‌چرخه)، رتبه اول، علی عامه کن از شاهد کودکان، رتبه دوم.

رشته و گرایش شخصیت و سیره پیامبر اعظم (ص): بهمن ویسی از نسل فردا، شایسته تقدیر.

رشته و گرایش حمایت از مردم مظلوم لبنان و فلسطین: مهدی جدی‌نیا از جام جم، برگزیده در نشریات سراسری، مرتضی داستانی از 19 دی، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش ادبیات دفاع مقدس: رقیه شاهیوند از فکه، برگزیده در نشریات سراسری، اکبر صحرایی از عصر مردم، برگزیده در نشریات محلی.

رشته و گرایش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، ضرورت‌ها و راه‌کارها: ارسلان محمدی از اطلاعات، برگزیده در نشریات سراسری.

رشته و گرایش مقاله معارف اسلامی: محمد محمدرضایی از قبسات، رتبه اول، ابراهیم شفیعی از موعود، رتبه دوم.

طبق اعلام، به نفرات اول هر رشته تندیس جشنواره، لوح تقدیر و سفر حج عمره یا یک سفر تحقیقاتی به خارج از کشور و به نفرات دوم، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و چهار سکه‌ی بهار آزادی و به شایستگان تقدیر نیز تندیس جشنواره و لوح تقدیر و یک سکه‌ی بهار آزادی اهدا شد.

کد خبر 9196

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز