گروه شهری: مجلس طرح تقسیم پایتخت را به 2 شهر در دست تهیه دارد.

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا و عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری در مصاحبه با همشهری ضمن بیان این مطلب گفت: براساس این طرح کشور از 2 پایتخت تجاری - اقتصادی و سیاسی - اداری برخوردار خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طرح تقسیم پایتخت طی 2 یا 3 برنامه 5 ساله محقق خواهد شد.عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نظر داریم بخش تجاری- اقتصادی را برای تهران نگهداریم اما بخش سیاسی- اداری را به جایی دیگر منتقل ‌کنیم.

دلخوش اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که به دولت فرصتی کافی بدهیم تا شهر مورد نظرش را پس از بررسی‌های همه جانبه از لحاظ جغرافیایی، حوادث طبیعی، دسترسی و مرکزیت داشتن بررسی کرده، بعد اسم آن را اعلام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است با فروش اماکن اداری و دولتی در تهران، می‌توان هزینه زیرساخت‌های شهری که به‌عنوان پایتخت آینده سیاسی، اداری کشور در نظر گرفته شده را تامین کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس تصمیم به تقسیم پایتخت کشور گرفته گفت: سیاست تمرکززدایی از تهران، رشد روزافزون جمعیت، افزایش بی‌رویه خودرو که ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی و انواع ناراحتی‌های اعصاب و روان از عوارض اجتناب‌ناپذیر آن است، ما را به فکر تهیه چنین طرحی انداخت.

دلخوش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرحی که امروز قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی شود افزود: هدف از طرح یک فوریتی برداشت از حساب ذخیره ارزی برای متروی تهران و دیگر کلانشهرها این است که منابع اعتباری مترو هرچه سریع‌تر و راحت‌تر در قالب تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی تامین شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که مردم برای انجام امور روزانه خود به‌دلیل ترافیک سرسام‌آور خیابان‌ها با دشواری‌های بسیار درگیرند و بعضا از انجام امورات خود باز می‌مانند نیاز به توسعه مترو و انتقال بخشی از سفرهای درون شهری به زیرزمین به‌صورت یک گزینه جدی مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به عدم‌تحقق این اعتبارات از سوی دولت به شهرداری‌ها گفت: گرچه ما به‌دنبال آنیم که پیش‌بینی بودجه و درآمدها و هزینه‌ها به سمت واقعی شدن برود اما اساسا هیچکدام از تعهدات دولت نه تنها به شهرداری‌ها که همه جا 100 درصد ممکن نیست. وی دلیل این امر را سیستم سنتی بودجه‌بندی و عملیاتی نبودن آن ذکر کرد که هر سال به کسری بودجه می‌انجامد.

کد خبر 91921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز