ادامه گسترش جریان افراط در پاکستان، غربی‌ها را وادار کرد تا با دخالت در ساختار امنیتی این کشور جلوی پیشرفت روزافزون این جریان را بگیرند.

کارشناسان امنیتی هشدار داده‌اند اگر خیلی زود جلوی پیشرفت جریان افراط در پاکستان گرفته نشود، این کشور هم به سرنوشت افغانستان دچار خواهد شد.به گزارش بی‌بی سی، بر همین اساس قرار است لندن اسلام‌آباد را در تاسیس یک سیستم امنیتی ضد‌ترور و برقراری ثبات سیاسی کمک کند.

این شبکه همچنین اعلام کرد: سیستم امنیتی پیشنهادی پاکستان در برگیرنده یگان‌های ضد‌ترور است که از سوی وزارت کشور انگلیس و سازمان امنیت داخلی وابسته به آن یعنی MI5 اداره می‌شود.

براساس گزارشی که بی‌بی‌سی اعلام کرد: لندن اقدام به آ‌موزش و حمایت مالی از سیستم امنیتی جدید پاکستان خواهد کرد و همچنین 200 کارشناس را به‌منظور پیگیری فعالیت‌های گروه‌های افراطی به پاکستان اعزام خواهد نمود.

روزنامه الحیات هم نوشت: لندن همچنین در تدوین استراتژی جدید ضد‌ترور طی 6 ماه به اسلام‌آباد کمک خواهد کرد و برنامه‌ تحقیقاتی را درخصوص نقش مدارس دینی پاکستان در اشاعه‌ افراطی‌گری آغاز خواهد کرد.

گفته می‌شود که مدارس دینی پاکستان با بودجه عربستان اداره می‌شوند و بزرگ‌ترین منبع تغذیه فکری و انسانی جریان افراط در افغانستان و پاکستان به شمار می‌روند. سازمان اطلاعات انگلیس معتقد است که سه‌چهارم توطئه‌های تروریستی علیه انگلیس از پاکستان سرچشمه می‌گیرد.

وزارت کشور انگلیس هیچ‌گونه اظهار نظری درباره اینکه آیا روی این سیستم امنیتی جدید سرمایه‌گذاری خواهد کرد یا نه، نداشت و تنها حمایت جدی خود را از این سیستم اعلام کرده است.

این در حالی است که منتقدان این طرح اعلام کردند که سازمان اطلاعات پاکستانISI به‌دلیل نقش برخی کارمندانش در تقویت جریان افراط و همچنین حملات تروریستی این کشور، به‌طور خاص در برابر این طرح مانع‌تراشی خواهد کرد.

انتشار خبر دخالت سرویس امنیتی انگلیس در ساختار امنیتی پاکستان در حالی است که رسانه‌های پاکستان دیروز به نقل از نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند: دولت در حال حاضر برای نگه داشتن هزاران شبه‌نظامی طالبان که تسلیم نیروهای امنیتی شده اند، جای کافی در اختیار ندارد.

یوسف رضا گیلانی، پس از عملیات نظامی موفقیت‌آمیز نیروهای امنیتی در منطقه سوات، ملکند و مناطق قبیله نشین مجاور در شمال غربی پاکستان گفت: تاکنون بیش از 3 هزار شبه‌نظامی طالبان تسلیم نیروهای امنیتی شده‌اند و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده 2 هزار شبه‌نظامی دیگر تسلیم شوند.

وی افزود: اما دولت جای کافی برای نگه داشتن این زندانیان ندارد. ارتش پاکستان اعلام کرد این عملیات ضربه سختی به شبه‌نظامیان طالبان در شمال غربی این کشور وارد کرده است. به گفته مقامات نظامی پاکستان، این عملیات به‌تدریج به منطقه وزیرستان در مرز افغانستان نیز کشیده می‌شود.

این مقامات معتقدند موفقیت‌های به‌دست آمده در عملیات مقابله با شبه‌نظامیان طالبان در ماه‌های اخیر در منطقه سوات و اطراف آن، شبه‌نظامیان طالبان را ضعیف کرده است. آنها افزودند: کشته شدن حدود 2 هزار شبه‌نظامی طالبان ازجمله فرماندهان آنها و بازداشت برخی از سرکرده‌های این گروه در عملیات سوات، به کاهش حملات تروریستی در پاکستان در ماه‌های اخیر کمک کرده است.

گفتنی است مقامات پاکستانی در مذاکرات اخیر با مقامات بلند پایه آمریکا از واشنگتن خواستند فناوری هواپیماهای بدون خلبان را که در حملات آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان طالبان و القاعده در مناطق قبیله‌نشین پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار اسلام‌آباد قرار دهد.

کد خبر 91914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز