همشهری آنلاین: رئیس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: سیستم رایانه‌ای ثبت اطلاعات مسافری در گمرک ایجاد می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اردشیر محمدی در نشست تخصصی با مدیران و کارشناسان گمرک و نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با راه ‌اندازی این سیستم تمامی اطلاعات مربوط به استفاده مسافران، ملوانان و دارندگان کارت گذرمرزی از معافیت ‌های گمرکی کالای مسافری در یک بانک اطلاعاتی ثبت و در هنگام عبور افراد از گمرک، این اطلاعات که از طریق کارت ملی در بارکد گذرنامه آنان ثبت شده است، کنترل خواهد شد.

وی افزود: از طریق این سیستم مأموران گمرک به راحتی می‌توانند از تعداد دفعات سفر، میزان معافیت‌ های گمرکی و سایر اطلاعات موردنیاز مطلع شده و در فرآیند تشریفات گمرکی مسافران تسهیل و تسریع ایجاد کنند.

محمدی با تأکید بر اینکه سیستم مذکور قابلیت تعمیم به سایر رویه ‌های حمل کالا توسط مسافر از جمله صادرات چمدانی و بازارچه‌های مرزی را نیز داراست، گفت: این سیستم که تحت وب طراحی شده است در حال حاضر به صورت آزمایشی در چند گمرک (پایلوت) اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات و تعاملات درون و برون سازمانی گمرک هر قدر با شتاب بیشتری دنبال شود، آثار آن برای خدمت‌گیرندگان بیشتر ملموس خواهد بود، اضافه کرد: تبعات مثبت اجرای طرح‌هایی الکترونیکی علاوه بر خدمت‌گیرندگان، سبب سرعت و سهولت کار خدمت‌ دهندگان یعنی کارکنان گمرک نیز خواهد شد و همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم نکته مورد تأکید و توجه ما در گمرک رفع مشکلات ارباب‌رجوع و حرکت در جهت تعالی سازمان از طریق توسعه سیستم‌ های مکانیزه است.

رئیس ‌کل گمرک خاطرنشان کرد: سیستم ثبت اطلاعات مسافری نیز در همین چارچوب طراحی و اجرا می‌شود و یکی از مزیت‌های آن امکان انجام نظارت‌ ها سیستمی و حرکت در جهت تعالی سازمان است.

محمدی تصریح کرد: این سیستم حتی می ‌تواند ما را به سمتی هدایت کند که طرح مانیفست مسافری را در آینده به اجرا درآوریم. یعنی نظیر همان روشی که اکنون درخصوص اظهار کالا به گمرک (از مبدأ و یا قبل از رسیدن محموله به مقصد) انجام می‌شود، در مورد مسافران نیز به اجرا درآید و اطلاعات مربوط به نوع، میزان و مشخصات کالاهای همراه مسافر قبل از ورود آنها به گمرک اظهار شود تا از این طریق بتوان سرعت و سهولت بیشتری ایجاد کرد.

کد خبر 91888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز