چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

مطمئنا وجود امکانات و تجهیزات گوشی‌های چند صدهزار تومانی در گوشی‌های ارزان‌تر از 100هزار تومانی، ‌برای هر خریداری فریبنده است

 که گوشی تلفن همراهی با امکاناتی همچون پخش تلویزیون، صدای بالا و امکان نصب 2سیم‌کارت -که فقط در گوشی‌های چند صد هزار تومانی وجود دارد- را فقط با پرداخت 70 تا 100هزار تومان داشته باشد. این توصیف گوشی‌های چینی است که اکنون در بازار ایران به وفور یافت می‌شوند. شاید تنها خاصیت این گوشی‌ها ارزان بودن آنها باشد چرا که خدمات پس از فروش آنها صفر است.

البته خریداران این گوشی‌های چینی معتقدند که این گوشی‌ها آن‌قدر ارزان هستند که اگر یک سال هم کار کنند باز هم به مدل‌های معتبر چند صد هزار تومانی می‌ارزند.‌ این گوشی‌ها با وجود اینکه از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و گارانتی و خدمات پس از فروش هم ندارند، توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه تهران را به‌خود اختصاص دهند.

بیشترین شکایات‌ از گوشی‌های چینی‌

اظهار خشنودی اولیه خریداران گوشی‌های ارزان چینی در حالی است که به گفته مسئول رسیدگی به شکایات مردمی در اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، بیشترین شکایات کاربران گوشی تلفن همراه مختص به گوشی‌های چینی متفرقه است که به‌صورت قاچاقی روانه بازار می‌شوند.

به گزارش سازمان خبری و اطلاع رسانی موبنا علی شربیانی اظهار داشت: با عرضه گوشی‌های بی‌نام و نشان چینی که از سوی فعالان غیرقانونی با گارانتی متفرقه در اختیار مشتریان قرار گرفت میزان شاکیان گوشی تلفن همراه یکباره افزایش چشمگیری پیدا کرد. وی با اشاره به خرابی زود هنگام گوشی‌های چینی افزود: این گوشی‌ها که فاقد لوازم جانبی در بازار هستند درصورت خرابی نیز تعمیرکاران از تعمیر این گوشی خودداری می‌کنند.مسئول رسیدگی به شکایات مردمی در اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری ادامه داد: اکثر شکایات در این زمینه درخصوص فروشگاه‌های عرضه‌کننده این نوع گوشی‌ها صورت می‌گیرد.

کپی‌سازی چینی‌ها

از سوی دیگر عرضه وسیع گوشی‌های چینی که نسخه‌های تقلبی گوشی‌های ‌آمریکایی، فنلاندی و کره‌ای بوده و از لحاظ بسته‌بندی هم تفاوت چندانی با نمونه‌های اصلی خود ندارند، باعث سردرگمی ‌خریداران شده است. به‌علت واردات قاچاق این گوشی‌ها، هیچ گارانتی رسمی ‌برای این محصولات در نظر گرفته نشده است.هرچند گوشی‌های چینی در ایران به ارزان بودن و بی‌کیفیت‌بودن مشهورند اما گفته می‌شود 80‌درصد تولیدات گوشی‌های تلفن همراه کشور چین از کیفیت بالایی برخوردار هستند ولی تجار ایرانی برای سوددهی بهتر سعی بر واردات گوشی‌های بی‌کیفیت چینی به بازار کشور دارند.این گوشی‌ها فاقد هر گونه کاتالوگ و بروشورهای فارسی بوده و مصرف‌کنندگان هنگام استفاده با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شوند.

عقب‌نشینی نوکیا به نفع گوشی‌های چینی

واردات گسترده و البته قاچاق گوشی‌های ارزان قیمت چینی موجب شده که واردکنندگان قانونی گوشی‌های معتبر خارجی به‌تدریج از صحنه کنار روند. گفته می‌شود بسیاری از گوشی‌های عرضه شده نوکیا اعم از گارانتی دار و بدون گارانتی در ایران، چینی هستند و مدتی است که واردات گوشی‌های نوکیا ساخت فنلاند به ایران متوقف شده و تمامی گوشی‌های این برند از چین وارد بازار می‌شوند.

متوقف‌شدن واردات گوشی‌های فنلاندی نوکیا به ایران از سوی نوکیا صورت گرفته شده و تمامی واردات‌کنندگان این برند در خاورمیانه باید محصولات خود را از چین وارد بازار کنند.در هر حال، به‌دلیل توزیع گسترده گوشی تلفن همراه قاچاق در سطح بازار، وضعیت خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به بدترین شکل ممکن درآمده است.

کد خبر 91651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز