سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی‌پرور: موضوع اپراتور سوم تلفن همراه اصلی‌ترین مسئله مورد بحث در همایش‌ تلفن همراه، چالش‌ها و چشم‌اندازها بود

که اخیرا به همت گروه علمی تحلیلی طیف در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به‌گزارش همشهری ،مهندس سبوحی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این همایش به تشریح روند برگزاری مزایده اپراتور سوم پرداخت.

وی گفت: متأسفانه پس از اعلام برنده مزایده و جنجال‌های رسانه‌ای که پس از آن به وقوع پیوست، بین شرکای داخلی و خارجی کنسرسیوم برنده بی‌اعتمادی به‌وجود آمد و تلاش‌های سازمان تنظیم مقررات نیز برای حل اختلافات طرفین و ادامه کار با برنده اول به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: پس از کنار گذاشتن تأمین اتصالات، برنده دوم می‌توانست با طرح تجاری خودش جایگزین ‌نفر اول شود، البته در آن زمان پیشنهادهای بالاتری مبنی بر پذیرش تعهدات مالی کنسرسیوم اول از سوی نفرات بعدی وجود داشت، اما سازمان براساس اسناد مزایده مجاز به واگذاری پروانه به سایر شرکت‌کنندگان در مزایده نبود.

سبوحی با اشاره به روش‌های پیشنهادی برای تعیین برنده مزایده اپراتور سوم همچون ترک تشریفات مزایده یا واگذاری پروانه به کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های داخلی گفت: اگرچه زمان در پروژه اپراتور سوم بسیار حائز اهمیت است، اما تجدید مزایده با وجود زمانبر بودن شفاف‌ترین راه برای تعیین برنده مزایده است و جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در آینده باقی نخواهد گذاشت.

معاون بررسی‌های فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات درباره الزام حضور شریک خارجی در مزایده اپراتور سوم نیز عنوان کرد: البته در اسناد اولیه تنظیم شده در سازمان تنظیم مقررات الزامی به حضور شریک خارجی نبوده است و طی روند بازنگری در اسناد این شرط طی چند مرحله اضافه شده است.

در حال حاضر سازمان تنظیم مقررات به اشکالات مزایده آگاه است و برای تجدید مزایده باید در برخی شرایط مزایده همچون الزام حضور شریک خارجی بازنگری شود.وی در عین حال یادآور شد: گزارش کامل برگزاری مزایده و شرح ماوقع برای هیأت دولت ارسال شده است و دولت باید درباره چگونگی واگذاری مجوز اپراتور سوم اعم از تجدید مزایده یا دیگر روش‌ها تصمیم‌گیری کند.

سبوحی همچنین اظهار داشت: متأسفانه پس از کنار کشیدن تأمین اتصالات و به توافق نرسیدن سازمان با برنده دوم -کنسرسیوم زین ایران- برخی کلیت حضور اپراتور سوم را در بازار زیر سؤال می‌برند؛

این در حالی است که حضور اپراتور سوم در جهت افزایش کیفیت سرویس، کاهش قیمت، افزایش ضریب نفوذ و ارائه سرویس‌های جدید به مشترکان لازم و مؤثر خواهد بود.مهندس سبوحی در پاسخ به سؤالی درباره ورود تجدید نسل سوم از سوی همراه اول نیز عنوان کرد: براساس اسناد مزایده، اپراتورهای فعال در کشور تا 2سال پس از شروع فعالیت اپراتور سوم مجاز به راه‌اندازی نسل سوم نخواهند بود؛

البته می‌توانند برای ارائه خدمات نسل سوم برنامه‌ریزی کنند اما ورود تجهیزات از سوی اپراتورهای موجود تخلف محسوب می‌شود و سازمان با آن برخورد قانونی خواهد کرد.

اظهارات دکتر صادق‌زاده

دکتر صادق‌زاده، معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این همایش درباره حضور این سازمان در مزایده اپراتور سوم اظهار داشت: براساس قانون سیاست‌های کلی اصل 44، 3سازمان دولتی مجاز هستند تا 49 درصد در زمینه‌های زیرمجموعه حوزه کاری فعالیتشان، در جهت محرومیت‌زدایی و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های HighTech در پروژه‌های ملی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان گسترش یکی از این سه نهاد است، در توضیح این موضوع گفت: پروژه اپراتور سوم نیز از مصادیق فناوری‌های high  Tech محسوب می‌شود و سازمان گسترش مجاز به فعالیت در این عرصه است؛

البته در قانون تصریح شده است که حداکثر ظرف 3سال از شروع به کار پروژه، این نهادها باید تمامی سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

صادق‌زاده در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه بخش خصوصی کشور از نظر تأمین مالی به‌ویژه ابتدای پروژه که هزینه‌های سنگینی دارد با مشکل روبه‌روست سازمان گسترش آمادگی خود را برای حضور در پروژه اپراتور سوم اعلام کرده است.

معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره لزوم حضور اپراتور سوم در بازار تلفن همراه کشور نیز عنوان کرد: حضور اپراتور سوم و حتی چهارم با توجه به اینکه هر اپراتور با نسل فناوری خاص خود وارد بازار می‌شود، برای ایجاد شرایط رقابتی در بازار مؤثر است.

دکتر صادق‌زاده در پایان اظهار داشت: سازمان گسترش برای کمک به شرکت‌های خصوصی وارد این عرصه شده است و در صورتی که قانونگذار این سازمان را مجاز به فعالیت در این عرصه نداند از نظر قانونگذار تبعیت خواهد کرد.

کد خبر 88662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز