پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

علی کهن نسب: رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران هرچند از دو ماه قبل و با برگزاری دیدار مس کرمان و پرسپولیس تهران در شهر کرمان کلید خورده، اما

تنور این رقابت‌ها با برگزاری دیدار شهرآورد در دهم مهرماه در پایتخت و رویارویی دو تیم پرسپولیس و استقلال گرم‌تر از گذشته خواهد شد. مسابقه‌ای که به خاطر استقبال هواداران دو تیم جزو پرتماشاگرترین شهرآوردهای دنیا به‌شمار می‌رود و حتی در سال گذشته باوجود نتایج نه چندان خوب این دو تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باز هم بیشترین تعداد تماشاگر به مسابقه‌های این دو تیم با حریفان آسیایی اختصاص داشت.

در چند سال اخیر قهرمانی به این دو تیم ختم نشده و تیم‌های مدعی دیگری نیز وارد عرصه شده‌اند که هواداران خاص خود را نیز دارند ولی باز هم مثل فوتبال در بسیاری از کشورهای جهان دو تیم بزرگ و قدیمی پایتخت بیشترین  هوادار را دارند.

آرش برهانی و مجتبی شیری / عکس‌ها : ایسنا

عکس :مهر

در کشور آرژانتین باوجود حضور چندین تیم مدعی باز هم دو تیم ریورپلات و بوکاجونیورز بیشترین تعداد هوادار را دارند. در برزیل بیش از یک قرن است که دو تیم واسکودوگاما و فلامینگو رقیب دیرینه‌ای برای هم به شمار می‌روند. در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و یونان و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز همین قاعده است.

شهرآورد ایرانی‌ها نیز چندان در جهان ناشناخته نیست. سال گذشته مجله معتبر «ورلدساکر» رویارویی این دو تیم را مهم‌ترین شهرآورد قاره آسیا و بیست‌ودومین شهرآورد بزرگ جهان اعلام کرد؛ البته اگر ورزشگاه بزرگ آزادی بیش از 100 هزار ظرفیت داشت، مصاف دو تیم گاهی اوقات می‌توانست رکوردهای باورنکردنی را در تاریخ شهرآوردهای جهان به ثبت برساند؛مثل اتفاقی که در سال 1362 و با حضور بیش از 130 هزار تماشاگر در تاریخ فوتبال ایران رقم خورد.

از روزی که دو تیم پرسپولیس و استقلال در 16 فروردین 1347 در برابر یکدیگر قرار گرفتند، بیش از چهار دهه می‌گذرد و طی این سال‌ها نتایج و حواشی مختلفی از رویارویی‌های این دو تیم رقم خورده است.

عکس: فارس

مصاف این دو تیم قدیمی تاکنون 122 گل به همراه داشته است که سهم پرسپولیس 63 گل و استقلالی‌ها 59 گل بوده است. با این حال استقلال با 20 پیروزی در برابر 61 برد پرسپولیسی‌ها بیشترین تعداد پیروزی را به خود اختصاص داده است و 30 مسابقه دو تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است که بیشتر این تساوی‌ها نیز در سال‌های اخیر بوده است. پرگل‌ترین نتیجه شهرآورد در سال 1352 رقم خورد و پس از آن هیچ‌گاه تکرار نشد؛ مسابقه‌ای که تماشاگران حاضر در ورزشگاه شاهد رویش 6 گل درون دروازه یک تیم بودند.
نتایج دو تیم در چند سال اخیر قابل پیش‌بینی نبوده است؛ حتی شرایط ایده‌آل یا شرایط متزلزل تیمی دیگر حکم برتری یا شکست هیچ یک را صادر نکرده است. در سال‌های اخیر احتیاط بیش از حد دو تیم و ترس از شکست و فشار هواداران باعث شده  تابلوی ورزشگاه در پایان مسابقه نتیجه‌ای جز تساوی دو تیم را نشان ندهد و هواداران ناراضی از نتیجه و عدم تماشای یک مسابقه جذاب در حد یک شهرآورد راهی شهرهای خود شوند.
دیدار فردای دو تیم در ورزشگاه آزادی می‌تواند پایان همه این گمانه‌زنی‌ها در خصوص تساوی‌های دنباله‌دار این دو تیم باشد. دیداری که بی‌شک باز هم هواداران زیادی را به ورزشگاه آزادی خواهد کشاند و صدها هزار نفر را پای گیرنده‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای خواهد نشاند.

کد خبر 91511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز