مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

حمید هیدارن: یک‌ضرب‌المثل قدیمی به این مضمون وجود دارد که «‌به روی خوش صاحبخانه می‌آیند، نه به در باز منزل»

 این حکایت ورودی‌های شهر‌تهران است که به دستور شهردار پایتخت باید سامان‌دهی‌شده و در خور شأن و منزلت مسافران درآید.

با ایجاد پایانه‌های خدماتی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر، مسلماً مشکلات کمتری شامل حال سرنشینان خودروها شده و به مدد وجود محلی برای استراحت راننده و یا سرویس وسیله نقلیه، حوادث از جاده‌ها دورتر و دورتر می‌شود. ضمن این‌که بازسازی ورودی‌ها باعث می‌شود در ورود یا خروج از تهران، خاطره‌ای خوش در ذهن مسافران نقش ببندد.

شهر تهران دارای ورودی‌های اصلی و فرعی متعددی است که مسافران نقاط مختلف کشور برای ورود یا خروج از پایتخت گذرشان به این اماکن می‌‌افتد. البته مواقعی نیز برای رسیدن به یک شهرستان از شهرستانی دیگر، ناگزیر باید از ورودی‌ها و خروجی‌های تهران استفاده کنند.

 چندی پیش دکتر محمدباقر قالیباف، ‌شهردار تهران در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح سه‌راه آزمایش- بزرگراه شهیدبابایی، با ذکر این نکته که ورودی‌های پایتخت احتیاج به سامان‌دهی هر چه بیشتر دارد، مسئولان مربوطه در این حوزه را به کار و تلاش جدی‌تر فراخواند.

در مبحث سامان‌دهی ورودی‌ها 2‌مساله باید بیشتر مورد‌توجه قرار گیرد؛ مساله نخست که جزو شرح وظایف معاونت فنی‌و‌عمرانی شهرداری تهران محسوب می‌شود، ساخت پایانه‌هایی مجهز در ورودی‌های شهر به‌منظور رفع نیازهای اولیه مسافران است. کسانی که در آستانه ورود به تهران قرار دارند، نیازمند دسترسی به محل‌هایی هستند تا ضمن توقف خودرو و استراحتی چند‌دقیقه‌ای، نیازهای بهداشتی خود را برطرف کرده و احیاناً به سرویس‌ خودرو بپردازند.

در واقع باید محیطی فراهم آید تا تمام خدمات مورد‌نیاز مسافران در آن‌جا پاسخ داده‌شود. به‌این‌ترتیب برای ورود به شهر و یا خروج از آن آمادگی حداکثری فراهم آمده و با رفع کمبودها، پیش‌نیازهای یک‌سفر کم‌خطر و ایمن حاصل می‌آید.مساله دوم به سازمان زیباسازی مرتبط می‌شود.

این سازمان باید تلاش کند دروازه‌های ورودی و خروجی شهر از جهت زیبایی و استانداردهای بصری، طراحی اصولی شود. البته در بعضی ورودی‌ها کارهای ارزنده‌ای در راستای زیباسازی ورودی‌ها انجام پذیرفته، اما فرهنگ معماری اسلامی و ایرانی در آن‌ها چندان لحاظ نشده و نیاز به عناصر و ویژگی‌های خاصی است تا حس و حال فرهنگ موردنظر در بیننده القا شده و در ورود به شهر، حال‌وهوای خاصی در ذهن مسافران تداعی شود.

 در‌حال‌حاضر فعالیت‌های خوبی در ورودی‌های شرق تهران صورت گرفته تا زیرساخت‌های لازم برای برخوردار شدن مناطق شرقی از امکانات شهری فراهم آید. انضباط بخشیدن به حوزه زیرساخت‌ها در ورودی‌های شهری  است ارزنده که  مدتی است مدنظر متولیان امر در شهرداری تهران قرار گرفته، اما برای رسیدن به شرایط ایده‌آ‌ل هنوز جای کار بسیاری باقی مانده‌.

به‌‌طور‌مثال درجاده رودهن- آبعلی که امروز به یکی از ورودی‌های آبرومند شرق تهران تبدیل شده، پیش ا‌ز این به‌دلیل حجم سنگین ترافیک و باریک شدن جاده، تصادفات و معضلات خاصی به چشم می‌خورد که به مددکارهای انجام‌شده امروز دیگر شاهد چنین مسایلی نیستیم.

 در ادامه طرح سامان‌دهی ورودی‌های پایتخت، ورودی خاوران گردنه تنباکو‌چی اصلاح شد، ورودی قم با احداث پل، شاهد رفع ترافیک میدان جهاد در مناسبت‌های مختلف بودیم، در آزادراه کرج، تقاطع آزادگان اجرا و دسترسی‌هایی در ادامه بزرگراه آزادگان و ادامه آزادراه شهیدهمت حاصل شد. هم‌چنین در ادامه بزرگراه شهید‌بابایی تا دانشگاه امام‌حسین(ع) و تکمیل این مسیر، پایانه‌ای در حاشیه بزرگراه ‌شهیدبابایی ساخته خواهد‌شد.

در منتهی‌الیه غرب تهران(ورودی جاده‌شمال- منطقه22) اقدام به احداث پل‌ها و پایانه خدماتی شده است. در ورودی جاده قدم (پارک شهید‌کاظمی) و  وردآورد کرج، ورودی تهران نیز کارهای خوبی انجام شده که چهره ورودی‌های شهر تهران را برای مسافران زیباتر و خوشایندتر می‌کند.

محور شمال‌شرق تهران
 تقاطع سه‌راه آزمایش
تاریخ شروع : ‌4‌بهمن82
تاریخ افتتاح: 22‌مهر‌87
تقاطع سه‌راه آزمایش از دیدگاه مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک دارای اهمیت ویژه‌ای است و به‌دلیل ساختار شبکه معابر اطراف و معابر اصلی و متعدد و منتهی به آن دارای پیچیدگی‌های منحصر‌به‌فردی در طراحی است.

 این تقاطع در محل تلاقی آزاد‌راه‌های تهران‌–آبعلی، شهید‌ یاسینی‌(‌سرخه‌حصار)، شهید زین‌الدین، جاده لشگرک و خیابان دماوند قرار دارد. با بهره‌برداری از این پروژه، بار ترافیکی ورودی از شرق تهران در کمترین زمان به سمت غرب و جنوب و شمال تهران منتقل می‌شود. یکی از آزادراه‌های متصل به این تقاطع، آزاد‌راه شهید‌یاسینی در ادامه کمربندی ترافیکی جنوب تهران و بزرگراه آزادگان به بسیج و شهید دوران است.

یکی دیگر از بزرگراه‌ها‌ی منتهی به این تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین است که در ادامه ‌آزادراه شهید‌همت، شرق تهران را به غرب تهران و آزاد راه تهران‌–‌کرج متصل می‌کند‌. خیابان دماوند و جاده لشگرک از دیگر معابر اصلی این پروژه ‌محسوب می‌شود.

اهداف و تاثیرات ترافیکی پروژه‌:
1 -‌تسهیل در تردد و کاهش بار ترافیکی شرق و شمال‌شرق
2 -‌بهبود دسترسی به پایانه برون‌شهری شرق
3 -‌ارتباط محورهای شرقی و غربی آزاد‌راه سرخه‌حصار و بزرگراه شهیدزین‌الدین و جاده‌ها‌ی آبعلی، دماوند و تلو
4 - تسهیل در تردد از شرقی‌ترین نقطه تهران به غربی‌ترین نقطه آن
5 -جمع‌آوری آب‌های سرگردان و پسماندهای سطحی

مشخصات فنی پروژه‌:
این پروژه شامل 14‌کیلومتر بزرگراه، پل، شیبراهه‌(رمپ)، گردراهه‌(لوپ) و کانال به این شرح هستند: - 6‌  دستگاه پل،3‌بزرگراه به‌طول 4‌کیلومتر‌(‌‌شهید‌یاسینی، شهید زین‌الدین و  دماوند) -4 ‌گردراهه‌(لوپ)، 13‌شیبراهه‌(رمپ) و کانال اصلی و شریانی

دستاوردهای پروژه:
 سرعت حرکت در معابر غیر‌بزرگراهی‌(شریانی فرعی و اصلی) محدوده نفوذ مستقیم تقاطع حداقل بین 10 تا 15‌درصد افزایش می‌یابد.
هم‌چنین زمان سفر در معابر منتهی به تقاطع و شریان‌ها‌ی اطراف آن و مبادی و مقاصد طولانی‌(بین‌شهری) بین 15 تا 20‌درصد کاهش می‌یابد.این در حالی است که با  توجه  به افزایش سرعت سفر، میزان آلاینده‌ها‌ی هوا کاهش می‌یابد.

محور غرب‌ تهران
تقاطع شهید‌باکری‌(آسیا) با  بزرگراه تهران-‌کرج
پیش‌بینی‌تاریخ اتمام :تیر‌ماه  1389
درصد پیشرفت‌:  20‌درصد
 تقاطع آزادراه تهران‌ـ‌کرج یک پل هوایی معلق با طراحی و معماری استاندارد است. در زیر این تقاطع، مترو و بزرگراه عبور کرده و از اولین دروازه‌های ورودی تهران از طرف غرب به حساب می‌آید. با افتتاح این تقاطع از بزرگراه، تمام بار ورودی کرج به سمت تهران به طرف میدان آزادی نخواهد رفت، بلکه قبل از میدان آزادی از این بزرگراه به تهران متصل خواهد شد.
هدف از اجرای این تقاطع‌، بهبود و تکمیل شبکه بزرگراهی سطح شهر تهران، ‌ کاهش ترافیک بزرگراه تهران‌-کرج که مدخل ورودی غرب شهر تهران به حساب می‌آید و نهایتا تسهیل در رفت‌و‌آمد شهروندان و  تسهیم بار ترافیکی شیخ فضل‌ا... نوری،‌ یادگار امام‌(ره)، رسالت،  شهیدهمت، شهیدستاری و نیایش است که باعث کاهش تمرکز بار ترافیکی در این بزرگراه‌ها‌ می‌شود.

سیستم‌های نوین به‌کار‌رفته در طراحی پل:
-سیستم کابلی معلق
-طرح معماری نماد ورودی بزرگراه‌
-تکنولوژی و طرح معماری قطعات نمای خاکریز ژئوگریدی
-روش‌های نوین ایزولاسیون عرشه پل‌ها با استفاده از مواد پلیمری
-زه‌کشی ارتجاعی عرشه پل‌ها
-پوشش دکوراتیو بخش‌های بتونی پل‌ها
-طرح معماری پایه‌ها‌ی بتونی ‌و فلزی پل‌ها
-سیستم‌های نوین اجرای درز انبساط
-هندریل روی پل‌ها
-سیستم نوین جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی با استفاده از لوله‌ها‌ی پلی‌اتیلن
-سیستم نوین بدنه سبز بزرگراه‌ با استفاده از EVER GREEN

محور جنوب
جاده قدیم قم، سه‌راه ترانسفر
تاریخ شروع‌: تیر 1384
تاریخ افتتاح‌: اردیبهشت 1385
به‌منظور روان‌سازی ترافیک سنگین در جاده قدیم قم، بهسازی این جاده از سه‌راه ترانسفر تا سه‌راه خیرآباد به‌طول 2300‌متر که شامل تندرو و کندرو با عملیات تخریب آسفالت، خاکریزی و اجرای تک‌جدول و نهر و زیرسازی و آسفالت است، انجام شد و در‌حال‌حاضر به بهره‌برداری رسیده است.این پروژه شامل دو باند غربی و شرقی به این شرح است:

-عرض هر باند‌:  ‌13‌و76دهم‌‌متر
-ضخامت آسفالت انجام‌شده‌: 26‌سانتی‌متر
-تناژ آسفالت انجام‌شده‌: 36045‌تن

محور شمال‌غرب‌
تقاطع شهیدهمت‌-آزادگان‌(تهران‌–‌شمال)
تاریخ شروع‌: تیر1387
پیش‌بینی تاریخ پایان‌: انتهای سال‌1388
درصد پیشرفت:  80‌درصد

 ‌‌این پروژه در شمال‌غربی شهر تهران واقع شده‌ و هدف از اجرای آن اتصال دو بزرگراه شهید‌همت و آزادگان و درنهایت اتصال به آزادراه تهران‌–‌شمال است.

بخش‌های مختلف پروژه‌:
-احداث پل‌های فلزی و بتونی به همراه  احداث رمپ‌ها و لوپ‌های مربوطه
-احداث بدنه آزادراه شهیدهمت و آزادگان

اهداف و تاثیرات ترافیکی پروژه:
1 -توزیع ترافیک وارده به شهر از سمت شمال و غرب
2 -اتصال بزرگراه آزادگان به آزادراه شریانی شهیدهمت و آزاد‌راه تهران‌–‌شمال و به‌تبع آن سایر بزرگراه‌های منتهی به آن‌ها
3 -کمک به کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران‌–‌کرج
4 -تکمیل دسترسی‌ها‌ی سطح منطقه و کمک به جذب و توزیع سفر مراکز مهم شهری پیرامونی‌(دانشگاه علوم انتظامی علامه و شهرک‌های بزرگ مسکونی اطراف)
5 -افزایش ایمنی سفر به لحاظ اصلاح هندسی تقاطع
6 -کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا

محور غرب‌‌
 تقاطع کاروانسرا سنگی‌–‌جاده قدیم کرج
تاریخ شروع‌: آذر‌1387
پیش‌بینی تاریخ پایان‌: انتهای سال‌1388
درصد پیشرفت‌: در مرحله تجهیز کارگاه و طراحی

پروژه شامل چند پل  و رمپ‌ولوپ  به این شرح است:

-یک‌دستگاه پل در تقاطع بزرگراه رسالت 
-یک‌پل در تقاطع جاده مخصوص 
-رمپ‌ولوپ‌ها‌ی گردشی  
این پل به‌صورت بتونی و پیش تنیده در حال طراحی ‌است. 

محور  جنوب‌غربی
 راه‌آهن سراسری ایران: پل جوادیه
تاریخ شروع‌: اردیبهشت‌1387
پیش‌‌بینی تاریخ پایان‌: اسفند‌1388
به‌علت این‌که پل فعلی جوادیه روی راه‌آهن که ماشین‌‌رو است، دارای قدمت بیش از ‌30سال بوده و اصطلاحاً فرسوده شده ، لزوم احداث پل جدید که علاوه‌بر ماشین‌رو بودن جوابگوی ترافیک فعلی باشد و هم‌چنین در جهت رشد و توسعه منطقه تاثیر داشته‌باشد، احساس می‌شد‌.

بنابراین با نظر مساعد راه‌آهن جمهوری اسلامی، شهرداری تهران و سازمان مهندسی و عمران تصمیم به طراحی و اجرا یپل جدید جوادیه گرفته‌شد.پل‌‌جوادیه به‌‌عنوان سمبل جنوب تهران با معماری خاص خود و با توجه به موقعیت مکانی از اهمیت خاصی در پروژه‌ها‌ی عمرانی برخوردار است.

اهداف ساخت این پل عبارتند از:
1 ‌-اتصال میدان بهمن از طریق خیابان دشت آزادگان به میدان شهیدحق‌شناس در بزرگراه شهیدنواب و روان‌سازی ترافیک در شریان شمالی-جنوبی و جنوبی-‌شمالی تهران
2 ‌-افزایش ظرفیت خطوط ریلی راه‌آهن‌(فعلا 6‌خط موجود است که با احداث پل قابل‌افزایش تا 10‌خط توسعه آتی است).
3 ‌-افزایش گاباری‌(ارتفاع آزاد) تا هفت‌ونیم‌متر به منظوراستفاده از قطارهای 2‌طبقه
4 ‌-ایجاد فضایی زیبا و متناسب با کلان‌شهر تهران و ساخت سمبلی مدرن در جنوب شهر تهران.

همشهری مسافر

کد خبر 91478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز