مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

مهدی کشوریان: شهر ‌تهران در گذشته دارای دروازه‌هایی بوده که مسافران در این نقاط به استراحت می‌پرداختند که البته این دروازه‌ها امروز به بناهای تاریخی تبدیل شده‌اند

 شهرداری تهران، اما طرحی را برای ایجاد دروازه‌های جدید در مبادی ورودی شهر درنظر گرفته است. یکی از این دروازه‌ها که به‌عنوان دروازه شمال‌شرقی تهران شناخته می‌شود، در خیابان دماوند احداث خواهد‌شد. در این صفحه همشهری‌مسافر به چگونگی احداث این دروازه پرداخته‌ایم.

پایتخت ایران امروز شهری بی‌پایان و آغاز و شبیه یک جشم سیال است، شهری که به‌سختی می‌توان ابتدا و انتهای آن را تشخیص داد. تهران در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته که غیر از شمال آن مسافران به‌سختی می‌توانند گذرگاه ورودی و خروجی شهر را تشخیص دهند؛

به این علت که مبادی ورودی کلان‌شهر تهران به‌واسطه پیوستگی ساخت‌و‌سازهای شهرک‌ها و آبادی‌ها با دیگر شهرها پیوند خورده و قابل‌تشخیص نیستند و هر مسافری که قصد ورود و یا خروج از شهر را دارد، این‌گونه تصور می‌کند که تهران، شهری بی‌پایان است. البته در گذشته تهران دارای 12‌دروازه بوده که مرزهای شهر را تشکیل می‌دادند، اما امروز به‌واسطه عدم‌وجود دروازه و یا نقاط ورودی و خروجی شهر، تهران به شهری بی‌آغاز و پایان تبدیل شده که هر روز میلیون‌ها نفر وارد و از آن خارج می‌شوند بی‌آن‌که بدانند چه زمان به شهر وارد و یا از آن خارج شده‌اند.

این ورودی‌ها امروز به عدد‌7 کاهش یافته‌اند و شهرداری نیز برای این‌که این مبادی قابل‌تشخیص باشند برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. دکتر قالیباف، شهردار‌ تهران در مراسم افتتاح پروژه تعریض بزرگراه آبعلی به اختصار درباره احداث استراحتگاه‌هایی در مبادی ورودی شهر تهران توضیح داد.

 یکی از این استراحتگاه‌ها و دروازه‌های شهر در نزدیکی نقطه‌ای احداث خواهد‌شد که شهرداری تهران در آن‌جا به سخنرانی پرداخت. بزرگراه آبعلی، تقاطع بزرگراه شهید‌بابایی مکانی است که دروازه شمال‌شرق تهران در آن بنا می‌شود تا مسافران بتوانند در آن به استراحت بپردازند و خستگی سفر را از تن به در کنند. با اجرای این پروژه تهران بار دیگر دارای دروازه‌هایی می‌شود تا مردم بتوانند ابتدا و انتهای آن را تشخیص دهند. با این تفاوت که  این دروازه‌ها تنها مبادی ورودی و خروجی نیستند، بلکه محلی خواهند بود برای استراحت مسافران.

دروازه‌شرق به‌جای دروازه‌شمیران
شمال‌تهران دارای ‌3دروازه بود که مهم‌ترین آن دروازه شمیران محسوب می‌شد، دروازه‌ای که مسافران شهرهای شمال کشور از طریق آن وارد شهر می‌شدند. دروازه‌شمیران در نزدیکی پیچ‌شمیران و تقاطع خیابان انقلاب‌اسلامی و دکترشریعتی واقع شده بود. این دروازه با گسترش کلان‌شهر تهران به دروازه‌ای ناکارآمد تبدیل شد و هم‌چون دیگر دروازه‌های شهر تهران امروز وجود خارجی ندارد.

 شمال‌تهران یک مسیر برای سفر به شهرهای شمالی دارد که بزرگراه آبعلی در آن احداث شده و امروز این مسیر است که مسافران شهرهای شمالی کشور را به سمت تهران و بالعکس هدایت می‌کند. از این رو دروازه شمال تهران در این بزرگراه احداث خواهد شد. این دروازه در واقع جایگزین دروازه شمیران می‌شود که امروز این محل در دل شهر قرار گرفته است.

دروازه‌ای با معماری سنتی
به‌توصیه شهردار، سازمان زیباسازی با همکاری سازمان عمران شهرداری تهران  مسئولیت طراحی و احداث دروازه‌های شهر را بر‌عهده دارند. این دو سازمان اقدامات اولیه را برای احداث دروازه‌ها از قبیل موقعیت‌یابی و چگونگی طراحی را ‌انجام داده‌اند. با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده در موقعیت احداث بزرگراه تهران –‌آبعلی که ورودی شمال‌شرق تهران محسوب می‌شود،

سازمان عمران شهرداری محل احداث دروازه شمال‌شرقی تهران را در این بزرگراه قبل از پل شهید‌بابایی پیشنهاد کرده است. با توجه به موقعیتی که این محل دارد، دروازه شمال‌شرق تهران قبل از رمپ‌و‌لوپ‌های پل و مقابل ورودی پادگان شهید‌شهرام احداث خواهد شد. طرح‌هایی نیز برای این دروازه در‌نظر گرفته شده که از میان آن‌ها طرحی با سبک معماری سنتی انتخاب شده است.

فضای کافی برای احداث تاسیسات
سازمان عمران شهرداری تهران در خصوص احداث دروازه شمال‌شرق تهران اعلام کرد، مکانی که برای احداث این دروازه انتخاب شده فضای کافی جهت احداث تاسیسات دارد. در ضلع شمالی محل احداث بزرگراه تهران‌–‌آبعلی و تقاطع پل خجیر، روبه‌روی ورودی سازمان هوا‌فضا، فضایی وجود دارد که علاوه‌بر منظر طبیعی که داراست، قابلیت احداث تاسیسات مورد‌نیاز برای استراحت مسافران را دارد.

با توجه امکاناتی که برای استراحتگاه مسافران در دروازه ورودی شهر از جمله مسجد، پمپ‌بنزین و گاز، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و محل استراحت در‌نظر گرفته شده، این فضا گنجایش احداث تمامی ‌این مکان‌ها را داراست. هم‌چنین در ضلع‌ جنوبی بزرگراه فضایی وجود دارد که می‌تواند محلی باشد برای عبور تاسیسات از قبیل خط گاز، برق و‌...  هم چنین تمهیداتی برای احداث دکل‌های برق برای این مکان ‌انجام شده تا روشنایی محل  تامین شود.

امنیت مسافران
علاوه‌بر تمام امکاناتی که برای مسافران در ورودی‌های شهر در‌نظر گرفته‌شده، موضوع امنیت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این‌رو برای ورود مسافران به این مکان تدابیری اتخاذ‌شده تا امنیت آن‌ها حفظ شود. برای حفظ امنیت مسافرانی که قصد استفاده از امکانات رفاهی دروازه شمال‌شرق تهران را دارند، مسیرهایی در‌نظر گرفته‌شده که از مسیر کندرو بزرگراه تهران‌–‌آبعلی مسافران را به پشت دروازه و محل استراحتگاه هدایت می‌کند.

 این ‌مسیر دسترسی از خط کندرو بزرگراه به مناطق محلی متصل می‌شود که یکی از آن‌ها راهی است به سمت محل استراحتگاه. هم‌چنین تابلوهایی برای کاهش سرعت و هشدار دادن به رانندگان در‌نظر گرفته شده تا خودروهایی که قصد تغییر مسیر ندارد با کاهش سرعت خود بتوانند راه ‌شان  را طی کنند. 

همشهری مسافر

کد خبر 91477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز