دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: رشد و توسعه منطقه نکاء سال‌هاست چشم به طرحی دارد که قرار است نتیجه‌اش حفاری در آب‌های عمیق دریای خزر باشد.

این طرح، سکوی نیمه شناور ایران – البرز است. نیمه شناوری 14 هزار تنی که علاوه بر توسعه نکاء، به نوعی مصلحت و منفعت ایران را هم در حوزه خزر تامین خواهد کرد.

اگر چه چندی پیش خبر از افتتاح این طرح ملی با حضور رئیس‌جمهور داده شد؛ اما یکی از مدیران شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هنوز امکان حفاری به وسیله سکوی نیمه شناور ایران- البرز وجود ندارد.

وی مراسم افتتاح چند ماه گذشته را شامل بهره‌برداری از سازه سکو دانسته و اظهار امیدواری می‌کند با حل برخی از مشکلات فعلی، امکان حفاری در آب‌های عمیق خزر فراهم شود.

محمدحسین دانا، مدیرعامل شرکت نفت خزر، در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را تایید کرده و یادآور می‌شود: برای حفاری توسط  این نیمه‌شناور منتظر آماده شدن شرکت حفاری شمال هستیم.

وی‌ می‌گوید: برای آغاز عملیات حفاری مشکلی در نبود یدک کش وجود ندارد و وسایل دیگر مورد نیاز نیز برای حفاری در حال نصب است.دانا پیش‌بینی می‌کند که عملیات حفاری ایران در آب‌های عمیق خزر طی 2 ماه آینده صورت گیرد.

اعلام این تاریخ در حالی است که هدایت‌الله خادمی، مدیرعامل جدید شرکت حفاری شمال به‌عنوان شرکت بهره‌بردار از این نیمه شناور در آخرین اظهار نظرخود زمان حفاری توسط  این نیمه شناور را مهرماه جاری اعلام کرده است.

وی یادآور شده است که این شرکت در حال فراهم کردن مقدمات جانبی برای آغاز فعالیت‌های حفاری اکتشافی در دریای خزر است که آماده کردن پیمانکاران، ارائه خدمات جانبی حفاری همچون سیمان‌کاری، نمودارگیری و شناورهای یدک‌کش و پشتیبانی از جمله آنها به شمار می‌رود.این طرح که بر ملی بودن آن تاکید می‌شود از سال 81 آغاز شده و قرار بود در سال 84 نهایی شود که اولین وزیر نفت دولت نهم موفق به تحقق آن نشد و از دوره دومین وزیر نفت هم به وزیر دولت دهم سپرده شد.

در حال حاضر کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در این حوزه حضور دارند و تنها کشوری که هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده ایران است.

اجزای اصلی سکوی حفاری نیمه شناور ایران- البرز شامل عرشه، 2 پانتون برای تامین شناور‌ی سکو و 4 ستون جهت اتصال پانتون‌ها به عرشه اصلی بوده و امکانات زیست برای 120 نفر را دارا و قادر به تولید 4/11 مگاوات برق توسط 4 دیزل ژنراتور است.

با توجه به اهمیت حضور ایران در حوزه خزر و بهره‌برداری از نفت آن تاکنون مسئولان بخش‌های مختلف طی بازدید از روند اجرای این طرح، خواستار تسریع در اجرای آن شده‌اند.

طرحی که بدون شک منفعت و مصلحت  کشور را با توجه به موقعیت فعلی در عرصه بین‌الملل، در حوزه خزر تامین خواهد کرد.در شرایط موجود کشورهای حاشیه خزر از قزاق‌ها، ترکمن‌ها، فدراسیون روسیه تا جمهوری آذربایجان با اعمال حاکمیت بر حوزه دریای خزر به بهره‌برداری از نفت این حوزه ادامه می‌دهند اما جای ایران در این عرصه خالی است. سکوی نیمه شناور ایران – البرز قرار است حفاری در عمق یک تا 6 هزار متری از کف دریا در بخش خزر را عهده‌دار شود.

کد خبر 91474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز