مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

امید محسنی: تهران به‌رغم پیشرفت‌هایی که در زمینه زندگی شهرنشینی داشته است، معضلاتی را به دوش می‌کشد که ناشی از عوارض زندگی شهری و مشکلات ذاتی‌اش نیست

 بطور مثال نبود پارکینگ در محله‌های مختلف تهران، بخصوص در محله‌های مرکزی شهر و محله‌هایی که مراکز دولتی تجاری در آنها مستقر شده، بیانگر بروز معضلاتی است که با کمی تأمل و آینده‌نگری در شهرسازی و پیش‌بینی حاشیه‌های خدمات‌رسانی می‌توانست به حداقل برسد.اما ابعاد نارسایی‌های ارائه خدمات بدون آینده‌نگری به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه کمبودهایی را به همراه خواهد داشت که رفع آنها بعد از سال‌ها پیگیری شهروندان و نهادهای مردمی امکانپذیر نخواهد بود.

 نبود امکانات تجاری، مراکز خرید، مشکل آب آشامیدنی در محله‌های شمالی منطقه 5 شاید نمونه بارز شکل‌گیری نیازهای پیچیده‌ای باشد در مناطق نوساز غربی تهران به وفور یافت می‌شود. گلایه شورایاران محله‌های شمالی منطقه هم بیانگر این مدعاست که تغییر در ارائه خدمات تنها راه‌حل جلوگیری از بروز چنین کمبودهایی است.

 با این حال توصیه به مسئولان شهری برای پیش‌بینی آینده شکل‌گیری محله‌های کوچک و بزرگ، لازم است، اما کافی نیست، چون رسیدگی به وضع اهالی محله‌هایی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند یک ضرورت است، ضرورتی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

نگاهی به وضع اهالی جنت‌آباد شمالی و مشکلاتشان بیانگر این نکته است که پیگیری طولانی آنها برای رفع کمبودهایی چون مراکز خرید و معضل عبور دکل‌های برق فشار قوی از روی آپارتمان‌ها تا به حال به نتیجه نرسیده و کنار آمدن با این نابسامانی‌ها به نوعی عادت برای آنها تبدیل شده است.

مشکل آب شرب حصارک و بی‌توجهی شرکت آب و فاضلاب تهران و دشواری رفت‌وآمد در شهرک نفت و دغدغه نبود درمانگاه و کتابخانه و مراکز فرهنگی ـ اجتماعی در محله‌هایی چون طور و مرادآباد نیز از همین تئوری پیروی می‌کند که خلاص شدن از این معضلات کار چندان آسانی نیست، چون پس از سال‌ها پیگیری هیچ‌کدام به نتیجه مطلوبی ختم نشده است.

 بدون‌تردید یکی از بزرگ‌ترین دلایل مرتفع نشدن خواسته‌های شهروندان نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای محلی است، زیرا نگاهی کوتاه به تاریخچه مشکلات و پیگیری‌های مردم و شورایاران نشان می‌دهد که چرخه معیوب خدمات‌رسانی سازمان‌های مرتبط، گاهی تلاش‌های شهرداری را برای پاسخگویی به خواسته شورایاران خنثی کرده، چنانکه در بسیاری از موارد شهرداری به تنهایی وارد عمل شده و بار مشکلات را به دوش کشیده است.

از این‌رو تشکیل جلسات منظم و موظف کردن نهادها و سازمان‌های محلی به شرکت در جلسات هم‌اندیشی برای حل معضلات محله‌های مختلف مناطق می‌تواند راهگشا باشد. بدون‌شک تشکیل شوراهایی چون شورای فرهنگی مناطق که با دستور دکتر قالیباف پیگیری شد می‌تواند سازمان‌ها را به تعامل بیشتر در خدمات رسانی هماهنگ‌ و آینده‌نگرانه در محله‌‌ها هدایت کند.

همشهری محله - 5

کد خبر 91327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز