مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

گفت‌وگو با مهندس «حمید عبدی» رئیس اداره مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 5.

چند هفته از گشایش آزمایشی هایپراستار می‌گذرد، بازار بزرگی که همه چیز می‌توان در آن یافت، مجموعه‌ای که گشایش آن در بلوار فردوس و در حاشیه بزرگراه نیمه‌تمام شهید باکری، توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرد و طی هفته‌های اخیر، بویژه هنگام غروب، ترافیک سنگینی در بزرگراه شهید ستاری، بلوار فردوس، بلوار تعاون و خیابان‌های اطراف حاکم کرده است.

 اجرای طرح‌ هایپرمارکت در منطقه ما نخستین بار 4 سال پیش، در خبری چند سطری منتشر شد و حالا بعد از یک دوره آزمایشی، این پروژه شمارش معکوس را برای افتتاح رسمی آغاز کرده است.

از آنجا که هایپرمارکت همین پروژه‌ای که در شهرداری منطقه به پروژه ماف‌پارس معروف شده حاصل سرمایه‌گذاری یک شرکت اماراتی است، پای صحبت مهندس «حمید عبدی» رئیس اداره مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه نشستیم تا از چند و چون این پروژه، جذب سرمایه خارجی و پیامدهای افتتاح هایپرمارکت برای اهالی منطقه جویا شویم. 

  • جناب مهندس عبدی، پروژه ماف پارس چطور شکل گرفت و مشارکت میان شهرداری منطقه و سرمایه‌گذار به چه صورتی انجام شد؟

 در سال 83 شرکتی با عنوان هایپرمارکت‌های ماف پارس بر اساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از سوی وزارت بازرگانی مجوز ثبت گرفت و با هدف احداث فروشگاه‌های بزرگ عرضه کالا در تهران به جست‌وجوی زمین مناسب پرداخت. این شرکت کنسرسیومی از یک شرکت اماراتی و یک شرکت فرانسوی است.

 شهرداری تهران در مناطق گوناگون زمین‌هایی را برای سرمایه‌گذاری به این شرکت پیشنهاد داد و سرانجام زمینی که در منطقه 5 قرار داشت پذیرفته شد. بعد، از سوی سرمایه‌گذار و کارشناسان اقتصادی میزان سرمایه‌گذاری مشخص شد و قرارداد اجاره زمین به صورت B.O.T میان شهرداری منطقه و سرمایه‌گذار بسته شد.

 B.O.T روشی است که در کشورهای توسعه‌یافته برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی بویژه سرمایه‌گذاران خارجی در احداث پروژه‌های عمرانی زیربنایی به کار گرفته می‌شود. در این نوع قراردادها، عرصه‌ای در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد تا در زمانی مشخص، ضمن احداث پروژه مورد نظر، از اماکن احداثی خود در یک دوره زمانی بهره‌برداری کند و در پایان دوره کلیه ساختمان‌ها و امتیازات حاصل از آن را به مالک یا کارفرمای اصلی برگرداند. در اصطلاح مهندسی به آن قرارداد «بساز، بهره‌برداری کن، برگردان» می‌گویند که برای ساخت پروژه‌ها با سرمایه بخش خصوصی مؤثر است.

  • جزئیات این پروژه را می‌توانید برای اهالی منطقه تشریح کنید؟

 در این قرارداد 20 ساله، شهرداری مالک اصلی و کارفرماست. ساختمان‌های احداث شده از سوی سرمایه‌گذار در این پروژه بالغ بر 70 هزار مترمربع زیربنا است. 2 طبقه پارکینگ با گنجایش 1350 خودرو، یک مجموعه فروشگاهی، انبارها و سردخانه‌های مجهز از ساختمان‌های این پروژه‌اند. اجرای این طرح پس از شروع فعالیت‌های ساختمانی 18 ماه طول کشید و در شهریورماه سال جاری، به صورت آزمایشی بهره‌برداری شد و انتظار داریم با تکمیل تمام فازها از این پروژه در اوایل آبان ماه رسماً بهره‌برداری شود.

  • در شرایطی که گفته می‌شود جذب سرمایه‌گذار خارجی کار مشکلی است و ایران در این زمینه توفیق زیادی نداشته شهرداری توانسته پروژه‌ای با این حجم را با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی اجرا کند. فکر می‌کنید چه عاملی باعث این موفقیت شده است؟

 در فرایند جذب سرمایه‌گذار خارجی یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی شفافیت پروژه بسیار اهمیت دارد. اگر پروژه‌ای توجیه اقتصادی داشته باشد، باید با کوتاه کردن روند کار و موانع اصلی اجرای پروژه از قبیل بوروکراسی و دیگر قوانین کاهش‌دهنده سرعت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار اقدامی برای افزایش رغبت سرمایه‌گذار خارجی در فرصت‌های موجود انجام داد.

 زمینه‌ها و بسترها برای حضور این سرمایه‌گذار خارجی در تهران و منطقه ما فراهم بود. سرمایه‌گذار با مطالعه رشد تقاضای ایرانیان برای خرید از فروشگاه‌های مشابه در امارات به این فکر افتاد که به منظور کاهش سفرهای غیرضروری ایرانیان برای خرید کالاهای مورد نیازشان با قیمت‌های مناسب، شعبه‌های این فروشگاه‌ها را در ایران دایر کند که اولین فروشگاه آن همین هایپراستار است.

  •  در پاسخ به پرسش قبلی به بخشی از مزایای ایجاد این فروشگاه بزرگ اشاره کردید. از محاسن دیگر این طرح بگویید.

 یکی از محاسن مشارکت در سرمایه‌گذاری در قرارداد ما این است که مدیران فروشگاه متعهد شده‌اند در حدامکان، اقلام تولیدکنندگان داخلی که با استانداردهای جهانی انطباق دارد، در این فروشگاه عرضه شود. همچنین، قرارداد ما بر این نکته تأکید دارد که اگر نمونه مشابه جنس خارجی با همان کیفیت در ایران تولید می‌شود، حتماً جنس داخلی عرضه شود.

 به این ترتیب، بازاری برای کالاهای تولید داخل فراهم شده. یکی دیگر از امتیازهای چشمگیر این پروژه ایجاد بیش از 500 شغل مستقیم است، طوری که حتی در رده‌های مدیران میانی هم ایرانیان وارد پست‌های مدیریتی شده‌اند.

  • مزایای این طرح برای اهالی منطقه 5 چیست؟

به نظر من، صرفه‌جویی در زمان یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح برای مردم منطقه است. منطقه ما منطقه‌ای کارمندنشین است. پیش از این، ما در این منطقه با معضل سفرهای زائد درونشهری برای تأمین مایحتاج روزمره مردم مواجه بودیم. صرف هزینه‌های ریالی و زمانی مهم‌ترین بعد زندگی شهری است. وجود هایپرمارکت با توجه به تنوع کالاهای عرضه شده در آن و قیمت پایین فرصت مناسبی برای مردم منطقه فراهم می‌کند.

  •  شهرداری منطقه علاوه بر واگذاری زمین، چطور در اجرای این پروژه مشارکت کرده و اساساً منطقه چه مزیت‌هایی برای احداث پروژه داشته است؟

 شهرداری منطقه در اجرای این پروژه همکاری منسجم و کاملی با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری تهران داشته. بعد از واگذاری زمین، دادن امتیازهای عوارض لازم جزو آورده‌های شهرداری منطقه است. در مورد بخش دوم پرسش شما باید بگویم موقعیت رو به توسعه منطقه 5، جمعیت این منطقه، وجود شبکه‌های بزرگراهی که آمدن به این منطقه و محل اجرای طرح را از هر جای تهران آسان می‌کند، وجود مسیر مترو و داشتن عرصه‌های زیاد، مناسب و با کاربرد مناسب تجاری از جمله عواملی بود که باعث شد این منطقه برای اجرای این طرح انتخاب شود.

  •  از بقیه پروژه‌های مشارکتی در دست اجرای منطقه بگویید.

 یک پروژه مشارکتی در فاز یک و 2 اکباتان داریم که با سرمایه‌گذاری یک شرکت مالزیایی قرار است یک مجموعه خدماتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی در این نقطه به بهره‌برداری برسد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 1390 به بهره‌برداری برسد. برای اینکه بتوانیم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی فرصت‌های مناسبی ایجاد کنیم سعی کردیم همزمان از 2 قشر سرمایه‌گذار خارجی و داخلی استفاده کنیم.

در اغلب موارد، یک کنسرسیوم ¨مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی توانسته اهداف ما را در جذب بخش خصوصی محقق کند. خوشبختانه در شهرداری منطقه، با تعریف پروژه‌های مشارکتی متعدد از سال‌های گذشته توانسته‌ایم بالغ بر یک میلیون مترمربع فضای خدماتی، رفاهی، فرهنگی، مسکونی و اداری در منطقه احداث کنیم و در بعضی موارد به بهره‌برداری برسانیم.

 مهم‌ترین آنها پروژه‌های مشارکتی مرکز تجاری ـ اداری بوستان، مرکز تجاری ـ تفریحی تیراژه، مرکز سینمایی ـ خدماتی زندگی، مرکز تجاری ـ اداری گلدیس و مجتمع تفریحی، تجاری و اداری سمرقند است که در سال 87 به بهره‌برداری رسید. همچنین، 4 سرای محله در نواحی 3، 4، 6 و 7 از جمله پروژه‌های مشارکتی‌ای هستند که تا پایان مهر ماه امسال افتتاح می‌شوند.  

همشهری محله - 5

کد خبر 93063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز