قاضی دادگاه بعثت که تصمیم گرفته بود هر طوری شده برای پایان دادن به بلاتکلیفی متهمان قتل مرد سالخورده، اولیای دم او را پیدا کند، تصور نمی‌کرد پیگیری‌هایش باعث شود یک مادر و فرزند بعد از 16 سال جدایی همدیگر را ملاقات کنند.

28 اسفند سال 81، آتش‌نشانان پایتخت در جریان حریق در یک نانوایی در شمال تهران قرار گرفتند و به سرعت راهی محل حادثه شدند. ماموران بعد از خاموش کردن آتش، با جسد نیمه سوخته یک مرد در داخل نانوایی روبه‌رو شدند و ماجرا را به پلیس اطلاع دادند.

‌با انتقال جسد به پزشکی قانونی مشخص شد  وی صاحب 70 ساله نانوایی به نام احمد است و قبل از وقوع آتش سوزی با ضربه چاقو به قتل رسیده است. این در حالی بود که ادامه بررسی‌ها نشان می‌‌داد قبل از آتش‌سوزی، گاوصندوقی که در داخل این نانوایی صنعتی بود، به سرقت رفته است.

بنابراین، فرضیه اینکه سارقان با ورود به داخل نانوایی، مرد بی‌گناه را به قتل رسانده و پس از سرقت گاوصندوق برای ردگم کردن آنجا را به آتش کشیده باشند، مد نظر قرار گرفت و بررسی‌ها برای کشف راز این جنایت ادامه یافت.

وقتی در تحقیقات محلی مشخص شد که در نانوایی احمد 3 کارگر جوان مشغول به کار بودند که همه آنها بعد از حادثه به طرز مرموزی ناپدید شده‌‌اند، ماموران احتمال دادند آنها در جریان این جنایت هولناک نقش داشته‌اند.

بنابراین دستور بازداشت آنها صادر شد و کارآگاهان با پیداکردن شناسنامه‌های آنها که در محل جنایت رها شده بود، توانستند هر 3 مظنون اصلی را شناسایی و دستگیر کنند.

متهمان که جعفر، علی و فرشاد نام دارند بعد از انتقال به اداره آگاهی به سرقت از نانوایی و قتل صاحبکارشان اعتراف کردند و در این میان جعفر که عامل اصلی جنایت بود، مدعی شد که یک سالی بود که برای احمد کار می‌کردیم، روز حادثه با احمد درگیر شدیم و در همان لحظه بود که من عصبانی شدم و با چاقویی که برداشته بودم به طرفش حمله‌ور شدم.

نمی‌دانم چطور شد که ضربه‌ای به گردنش وارد کردم و وقتی او نقش زمین شد، با همدستی علی و فرشاد در گاوصندوق را باز کردیم و یک میلیون و 500 هزار تومان پول نقد داخل آن را به سرقت بردیم. بعد هم جسد صاحبکارمان را به انباری برده و برای رد گم کردن، نانوایی را به آتش کشیدیم و متواری شدیم.

بعد از اعترافات متهمان، از آنجایی که خانواده مقتول باید برای شکایت یا گذشت از متهمان در دادگاه حاضر می‌شدند، تحقیقات برای شناسایی آنها آغاز شد اما بررسی‌ها نشان می‌داد که تنها بازمانده مرد 70 ساله یک پسر جوان به نام سعید بوده که سال‌ها قبل از کشته شدن پدرش، در اثر تصادف جان باخته است.

وقتی مشخص شد پسر مقتول قبل از مرگش، صاحب همسر و یک دختربچه بوده است، جست‌وجو برای پیدا کردن آنها در دستور کار قرار گرفت و مدتی قبل با گذشت چند سال از حادثه، ماموران موفق شدند منزل همسر سعید را شناسایی و او را به دادگاه دعوت کنند.

درحالی‌که 7 سال از حادثه گذشته بود و هنوز تکلیف متهمان پرونده روشن نشده بود، همسر سعید چند ماه قبل در دادگاه حضور یافت اما اظهارات او، رسیدگی به پرونده را وارد مرحله‌ای تازه کرد.

زن جوان به قاضی شعبه 1156 دادگاه بعثت گفت: سال 71 با سعید ازدواج کردم اما مدتی بعد اختلافات و درگیری‌هایمان شروع شد و من متوجه شدم که سعید کسی نیست که بتواند مرا خوشبخت کند. 

در آن زمان من باردار بودم و  برای همین  احساس می‌کردم که وجود فرزند می‌تواند  سعید را به زندگی علاقه‌مند کند اما بعد از تولد دخترم که ستاره نام دارد هم هیچ تغییری در رفتار او ایجاد نشد. به همین خاطر تصمیم گرفتم از او جدا شوم اما بعد از جدایی، دادگاه حضانت فرزندم را به سعید داد و او هم بعد از مدتی دخترم را به خانواده‌ای ثروتمند داد.

وقتی متوجه ماجرا شدم که سعید تصادف کرده و جان باخته بود و به همین دلیل دیگر نتوانستم فرزندم را پیدا کنم. فقط می‌دانستم که سعید دختر کوچولویم را به مردی به نام  علی وخانواده‌اش داده است.

با این اظهارات بود که کارآگاهان با دستور قاضی گیوکی، رئیس شعبه 1156 دادگاه بعثت، جست‌وجو برای پیدا کردن ستاره به‌عنوان وارث و ولی دم مقتول را ادامه دادند. ماموران با اطلاعات به دست آمده از مادر و سرنخ‌هایی که از اداره ثبت احوال به دست آمده بود سرانجام موفق شدند این دختر را که حالا 16 سال داشت شناسایی و به دادگاه احضار کنند. بعد از گذشت ماه‌ها تلاش، سرانجام این دختر نوجوان در دادگاه حضور یافت و بعد از سال‌ها موفق شد مادرش را ملاقات کند.

با پیدا شدن تنها ولی دم مقتول، صبح دیروز عاملان قتل مرد نانوا به دادگاه منتقل شدند تا به اتهامات قتل عمدی، سرقت مقرون به آزار، جنایت بر میت و معاونت در قتل عمدی محاکمه شوند.

در این جلسه نوه 16 ساله مقتول که به‌عنوان ولی دم در دادگاه حاضر شده بود، از قصاص عاملان قتل پدربزرگش گذشت کرد و مدعی شد: من پدربزرگم را نمی‌شناختم و حتی او را یک‌بار هم به خاطر نمی‌آورم به همین خاطر نمی‌توانم درخصوص حادثه ادعایی داشته باشم، بنابراین اعلام گذشت می‌کنم.

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی گیوکی با توجه به اینکه تنها ورثه این پرونده درخصوص حادثه قتل اعلام گذشت کرده بود، عامل اصلی جنایت را که جعفر نام داشت به اتهام قتل عمدی از لحاظ جنبه عمومی جرم به 4 سال زندان با احتساب ایام بازداشتی محکوم کرد و بقیه متهمان پرونده را درخصوص دیگر اتهامات وارده از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه کرد.
قاضی گیوکی در پایان رسیدگی به این پرونده گفت: به‌زودی حکم صادره درخصوص اتهامات تمامی متهمان صادر خواهد شد.

کد خبر 91266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز