همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ عراق نشست‌های کشورش با مقام‌های سوریه را بی‌نتیجه دانست.

به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در گفت‌وگو با شبکه‌ العربیه تاکید کرد: تمامی نشست‌های چهار جانبه‌ای که جهت نزدیک ساختن دیدگاه‌های بغداد و دمشق صورت گرفت، با شکست روبه‌رو شد.

وی تاکید کرد:‌ طرف سوری‌ تمامی مدارک، اسناد و شواهد مطرح شده از سوی طرف عراقی را در خصوص انفجارهای اخیر بغداد رد کرد و تنها موردی که سوری‌ها با آن موافقت کردند اعزام کمیته‌ حقیقت یاب مشترک عراق، ترکیه و سوریه جهت شناسایی برخی پایگاه‌های آموزشی در سوریه بود.

زیباری بار دیگر خاطرنشان کرد که کشورش هرگز مستقیم یا غیرمستقیم سوریه را متهم نکرده بلکه رهبران حزب بعث عراق را که مقیم سوریه هستند به ارتکاب این جنایات تروریستی متهم کرده است.

وزیر امور خارجه‌ عراق پایبندی دولتش را به تشکیل دادگاه بین‌المللی مستقل جهت رسیدگی به جنایات و تحقق عدالت اعلام کرده و افزود: تشکیل این دادگاه نیاز به تلاش‌های گسترده‌ حقوقی، فنی، مالی، همبستگی و همکاری بین‌المللی دارد.

زیباری هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه‌ الحره تاکید کرد که موضوع اعزام یک کارشناس و فرستاده‌ی متخصص را برای پیگیری پرونده‌ی تحقیقات در دیدار با اعضای دایمی شورای امنیت وزیران امور خارجه‌ این کشور‌ها پیگیری می‌کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که دادگاه بین‌المللی به صورت برنامه‌ریزی شده کشوری خاص از جمله سوریه را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه متوجه کسانی است که در جهت مداخله‌جویی در عراق تلاش می‌کنند.

به نوشته‌ روزنامه‌ الصباح - چاپ بغداد - زیباری هم‌چنین در نیویورک با عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه‌ عرب دیدار کرد و از نقش این اتحادیه در متحد ساختن کشورهای عربی جهت رویارویی با تهدیدها و چالش‌های مختلف تقدیر کرد.

عمرو موسی نیز ضمن محکوم نمودن عملیات‌های تروریستی و تاکید بر اهمیت موضع متحد کشورهای عربی در قبال مبارزه با تروریسم و حق عراق در استفاده از ابزارهای مناسب جهت تضمین سلامت، امنیت و ثبات کشورش تاکید کرد.

دو طرف هم‌چنین درخصوص تشکیل کمیته‌ تحقیقات بین‌المللی و تعیین فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل متحد جهت ارزیابی مداخله‌ جویی‌های خارجی در عراق و عملیات‌های تروریستی در این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 91222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز