چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

ترجمه دکتر علی اتفاق: برنامه گسترده و بلندمرتبه خصوصی‌سازی در ایران قرار است از سال آینده آغاز شود

و بر اساس آن، شرکت‌های مخابراتی، فولادسازی، بانک‌ها، هتل‌ها و بیمه‌ها به بخش خصوصی واگذار خواهند شد. دولت ایران هم‌اکنون مشغول تدوین قوانین لازم برای خصوصی‌سازی است تا از یک مالک و عامل اقتصادی به ناظر و قانون‌گذار تبدیل شود. البته تصمیمات دولت در این زمینه با مشورت مجلس اتخاذ می‌شود و در مجلس نیز مذاکرات به صورت زنده از رادیو سراسری پخش می‌شود.
در گام اول خصوصی‌سازی، اکنون در شرکت‌های دولتی به جای استخدام نیروهای جدید، این پیمانکاران بخش خصوصی هستند که نیروهای جایگزین بازنشستگان را تامین می‌کنند. خصوصی‌سازی در کشوری که دولت و حتی خود مردم به مداخلات گسترده دولت در اقتصاد، عادت کرده‌اند، آسان نخواهد بود. دیگر چالش، خصوصی‌سازی در ایران در نظر گرفتن تمامی دیدگاه‌ها نسبت به توزیع درآمد است.
دولت ایران تاکنون و حتی پیش از انقلاب اسلامی، بزرگترین بازیگر در عرصه اقتصاد این کشور بوده است و بخش خصوصی فقط به عده‌ای محدود شده بود که از مشوق‌های ویژه و مجوزهای بانک‌ها برای پروژه‌های مطلوب برخوردار بودند، اما اکنون به نظر می‌رسد عرصه برای حضور گسترده بخش خصوصی مهیا شده است و مخالفت با آزادسازی اقتصادی فقط از سوی عده‌ معدودی که تاکنون از امتیازات خاص برخوردار بوده‌اند، شنیده می‌شود. سخن گفتن از اتخاذ تصمیمات و اجرای سیاست‌ها بسیار آسان‌تر از اجرای آنها است. ایران اکنون با مشکلاتی روبه‌رو است که برخی از کشورهای اروپای شرقی  17 سال پیش با آن مواجه بودند و هنوز هم برای حل آنها تلاش می‌کنند.
قابلیت رشد اقتصادی ایران بیش از سطح فعلی آن می‌بود؛ اگر تلاش‌های فراوانی که از جانب بسیاری از کشورهای خارجی برای ترسناک نشان دادن فضای ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته و می‌گیرد، وجود نداشت. البته این اقدامات شاید نوعی موهبت پنهان برای اقتصاد بوده است، چرا که موجب شده است تمامی ایرانیان بسیار سخت‌تر کار کنند زیرکانه‌تر برنامه‌ریزی نمایند و البته اگر بتوانند بازیگران پول‌های کثیف و رانت‌خواران را کناری بنهند. نکته مهم و امیدوارکننده آن است که شمار چنین بازیگرانی در اقتصاد ایران به هیچ‌وجه به اندازه رانت‌خواران کشورهای شدیداً بدهکاری که در رؤیای اقتصادهای نوظهور هستند، اما هرگز به آن نخواهند رسید، نیست. برخلاف تمامی پیش‌بینی‌ها اقتصاد ایران در حال تجربه نرخ بالای رشد اقتصادی است و افزایش دردها ملازم رشد بالاست و همان‌طور که چین به مدت 15 تا 20 سال دوران سختی را پشت سر گذارد، اما نهایتاً به اقتصادی پویا تبدیل شد، ایران نیز در همان مسیر گام برمی‌دارد.

واشنگتن پست

کد خبر 9117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز