چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

برخلاف تصور عموم مبنی بر اینکه حادثه خبر نمی‌کند، برخی حوادث از روز‌ها پیش از وقوع، مدام دیگران را خبر می‌کنند.

برای شنیدن صدای آنها نیز داشتن گوش‌های قوی نیاز نیست. کافی است کمی احتیاط و دقت به اطرافمان داشته باشیم تا این زاویه از محل زندگی و خطرات پنهان شده در آن را ببینیم. برای نمونه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید ظاهر این درخت به خوبی از وقوع حادثه‌ای خطرناک خبر می‌دهد.

شاید با وزش نخستین باد پرسرعت پاییزی عمر این درخت به همراه عمر یک خودرو یا حتی یک رهگذر از همه‌جا بی‌خبر تمام شود. البته به طور حتم اهالی محله و کسانی که این صحنه را دیده‌ بودند می‌دانند که درختان هیچ تقصیری ندارند، به ویژه این یکی که به اصطلاح گردنش از مو هم نازک‌تر است.

مقصر کسانی هستند که به موقع مسئولان را خبر نمی‌کنند تا آنها با اعزام کارگران از سقوط این درخت جلوگیری کنند. از آنجایی که در هر محله‌ای چندتایی از این حوادث خبر دهنده وجود دارد هرچه زودتر دست به کار شوید و با شماره‌ تلفن‌های مراکز مربوط به آن ماموران را در جریان قرار دهید تا هر چه زودتر خطر از محله شما رخت بربندد.

زنگ مدرسه، زیر گوش همسایه

با اینکه حدود یک سال پیش پیغام همسایه‌های برخی مدارس شهر را به اولیای مدارس مبنی بر لزوم حفظ سکوت و آرامش محله رساندیم اما تماس‌های مجدد آنها نشان می‌دهد جلوی اسم برخی مدیران و ناظم‌های مدارس که در ردیف‌ خوب‌ها‌ نیستند را همچنان باید ضربدر زد.

آنها به قول معروف صبح خروسخوان میکروفون مدرسه را دست گرفته و در آن با داد و فریاد از بچه‌های داخل صف می‌خواهند که ساکت باشند و زیاد شلوغ نکنند. زنگ مدرسه و صدای بلندگوی این مدارس برای همسایه‌ها حکم بیدار‌باش پادگانی را دارد که کسی نمی‌تواند صدای آن‌را کم کند.

حال آنکه مسئولان برای دانش‌آموزان باید حکم الگو را داشته باشند و دانش‌آموزان از همان ابتدا احترام به سکوت و آرامش دیگران را یاد بگیرند.

اردویی برای آشنایی

یکی از دغدغه‌های دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید آشنایی با همکلاسی‌ها و پیدا کردن دوست است. معمولا این نگرانی در مورد دانش‌آموزان مقطع دبستان بیشتر است. این در حالی است که اخیرا برخی مدارس و حتی دانشگاه‌ها، برای رفع این نگرانی دست به ابتکار جالبی زده‌اند.

در این مدارس در روز‌های نخست سال تحصیلی جدید، یک اردوی چند روزه در اطراف شهر برگزار می‌شود و همه دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند.

به این ترتیب فرصتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا پیش از شروع درس در محیطی دوستانه‌تر و از نزدیک با همکلاسی‌ها آشنا شوند و دوست پیدا کنند. علاوه بر این، این اردو‌ها فرصتی را هم در اختیار مسئولان مدارس قرار می‌‌دهد تا با دانش‌آموزان و روحیات آنها آشنایی پیدا کنند.

اطلاع‌رسانی پوستری

اطلاع‌رسانی روش‌های متعددی دارد که یکی از آنها نصب پوستر در معرض دید مخاطب است. پوستر‌ها معمولا حاوی تصاویری هستند که اطلاعات مورد نیاز مخاطب را به او ارائه می‌کنند و تعداد کلمات و نوشته‌ها در آنها چندان زیاد نیست.

از آنجایی که ویروس آنفلوانزای خوکی در سراسر جهان فراگیر شده و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، با اطلاع‌رسانی از طریق نصب پوستر می‌توان مردم را آگاه کرد.

طبق گفته کارشناسان شست‌و‌شوی دست‌ها مهم‌ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است و به همین دلیل طراحی پوستر‌هایی با این مضمون و نصب آنها در مکان‌های مختلف از اتوبوس گرفته تا مترو و رستوران و باشگاه‌های ورزشی، می‌تواند کارساز باشد.

حال آنکه در این چند هفته خبری از این نوع اطلاع‌رسانی مفید نیست و بیشتر افراد به گفته‌ها و شنیده‌ها از دوست و آشنا بسنده می‌کنند.

کد خبر 91102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز