چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با امضای یک موافقتنامه تاریخی صلح بین دولت نپال و شورشیان مائوئیست این کشور در روز چهارشنبه 22 نوامبر در کاتماندو ،جنگ داخلی 11 ساله این کشور پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ها پراچاندا  معلم 52 ساله که رهبری شورشیان مائوئیست را برعهده  داشت و گیجیرا پراسادا کویرالا نخست وزیر نپال برای اولین بار برای  امضا و رسمیت بخشیدن به توافقی که موجب می شود مائوئیست ها قبل از برگزاری انتخابات وارد دولت وحدت ملی شود با هم در  جمع عمومی ظاهر شدند.

 پراچاندا که لباس شخصی پوشیده بود در جمع صدها سیاستمدار،دیپلمات و روزنامه نگاری که در مراسم حضور داشتند گفت"ما امروز به  عمر 238 ساله حکومت فئودالی نپال و نیز جنگ داخلی 11 ساله پایان دادیم."

او با اشاره به جنبش مردمی که شاه را وادار به بازگرداند نپال به یک حکومت دمکراتیک در آوریل2006 کرد گفت:مردم نپال از طریق تلاش های خود در امضای این معاهده صلح شریک هستند."

نخست وزیر 85 ساله نپال نیز در مراسم امضای معاهده صلح گفت:من از پراچاندا برای یافتن یک راه حل صلح آمیز تشکر می کنم.نپال به عصر جدیدی وارد شده و درهای خود را بر روی صلح گشوده است.اکنون ما باید بایکدیگر برای اجرای کامل اجرای این موافقتنامه همکاری کنیم.

این مراسم به طور مستقیم توسط تلویزیون نپال برای مردم این کشور که در گروه های کوچک برای جشن گرفتن صلح در خیابانها جمع شده بودند پخش شد.

از زمانی که چریک های مائوئیست در سال 1996 "جنگ خلقی"خود را آغاز کردند بیش از 12 هزار نفر جان باختند.

نقش شاه مستبد این کشور نیز پس از انتخابات مجلس توسط مجلس جدید مشخص خواهد شد.

کد خبر 9102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز