سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

گروه سلامت: مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اقدامات گسترده شهرداری در فصل بازگشایی مدارس به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای نوع A خبر داد.

دکتر عباس استاد تقی‌زاده گفت: شهرداری تهران امسال در فصل بازگشایی مدارس، در حوزه سلامت 3 اقدام عمده را در جهت جلوگیری از گسترش بیماری شایع آنفلوانزای نوع A در دستور کار دارد.

وی افزود: در بحث اطلاع‌رسانی غیرحضوری، اقداماتی چون توزیع بروشورها و اقلام فرهنگی که شامل 100 هزار بروشور حاوی اطلاعات مربوط به پیشگیری از آنفلوانزاست انجام می‌شود که در روز اول مهرماه در مدارس سطح شهر تهران توزیع می‌گردد.

تقی‌زاده درادامه به ایسنا گفت: همچنین 100 هزار پوستر با سایز 50 در 70 درباره آنفلوانزا و اطلاعات مربوط به آن تهیه شده که در تمامی کلاس‌های مدارس استان تهران نصب می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به نصب پوسترهای مربوط به آموزش نحوه صحیح شست‌وشوی دست در سرویس‌های بهداشتی مدارس و سرویس‌های بهداشتی عمومی سطح شهر، یادآورشد: شهروندان با مشاهده این پوسترها و عکس‌ها و طرح‌های روی آن با نحوه شستن صحیح دست‌ها آشنا می‌شوند.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با تاکید بر اطلاع‌رسانی حضوری تصریح کرد: براساس توافقی که بین شهرداری و آموزش و پرورش انجام شده، از ابتدای مهر ماه 2 هزار نفر از
سلامت یاران شهر تهران با حضور در مدارس به آموزش دانش‌آموزان در صف‌ها و کلاس‌ها به‌صورت حضوری می‌پردازند.

وی گفت: همچنین با هماهنگی آموزش و پرورش مقرر شد تا شهرداری‌های مناطق
 22 گانه نسبت به تامین صابون مایع در سرویس‌های بهداشتی مدارس اقدام کنند.

دانش‌آموزان روز اول مهر از روبوسی خودداری کنند

مدیر برنامه مراقبت بهداشت مرزی و برنامه آنفلوانزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانش‌آموزان به‌ویژه کلاس اولی‌ها تاکید کرد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزای نوعA، ‌همواره دستمال کاغذی همراه داشته باشند و از روبوسی خودداری کنند.

دکتر محمود سروش با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما در کشور و شیوع نسبی ویروس آنفلوانزای نوع A (موسوم به خوکی ) اظهار داشت: استفاده از دستمال کاغذی در مواقع سرفه یا عطسه برای همه افراد از جمله دانش‌آموزان، ضروری است.

سروش گفت:‌ سن دانش‌آموزان کلاس اول دبستان و پیش دبستانی پایین و ممکن است توصیه‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نکنند. والدین این دانش‌آموزان حتما توصیه‌های بهداشتی را به کودکان خود آموزش دهند و رعایت بهداشت فردی را در آنها نهادینه و درونی کنند.

وی در عین حال گفت: مسئولان مدرسه نیز در اطلاع رسانی و نهادینه کردن فرهنگ رعایت بهداشت فردی در دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی دارند.سروش خطاب به والدین تاکید کرد که اگر در دانش‌آموزان علائمی همچون سرفه یا عطسه مشاهده کردند، موضوع را به مسئولان مدرسه اطلاع دهند و از فرستادن فرزندشان به مدرسه خودداری کنند.

وی پرهیز از روبوسی، استفاده از لیوان شخصی و حفظ فاصله حدود 2 متر با کسانی که ممکن است علائم سرماخوردگی داشته باشند را  از جمله مواردی دانست که والدین و آموزگاران مدارس حتما باید به دانش‌آموزان تذکر داده و مورد تاکید قراردهند.

مدارس، یکی از عوامل مهم بهداشت جامعه

به گفته یک کارشناس بهداشت مدارس، حدود 14 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز به‌دلیل کامـل نشـدن مهارت‌ها و شرایـط سنـی آسیـب‌پذیـر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. بنابـراین مدرسه یکی از عوامل مهم بهداشت جامعه است.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش معتقد است آموزش و پرورش برای تامین کامل سلامت و بهداشت مدارس حداقل به 17هزار مربی بهداشت نیاز دارد.

البته این تعداد مربی باید حداکثر ظرف 3 تا 4 سال تامین شود.هم‌اکنون بیش از 80 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارند و حدود دو سوم مربیان بهداشت مدارس نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد. در ایران برای 8/14 میلیون دانش‌آموز تنها 3 هزار و 600 مربی بهداشت وجود دارد که براساس تعریف استاندارد جهانی باید به 6 برابر افزایش یابد.

براساس این گزارش، نبود مربی بهداشت در مدارس مناطق محروم و دورافتاده سال گذشته موجب شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر شپش شد. از طرفی این کمبود مانع از اجرای کامل طرح‌هایی چون ریشه کنی شپش شده است.

در حالی که سرمایه‌گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش دانش‌آموزان امری زیربنایی تلقی می‌شود، در کشور ما توجه چندانی به آن نمی‌شود. به‌طور مثال حداقل سرانه بهداشت هر دانش‌آموز در جهان یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان است که این سرانه در ایران هم‌اکنون 550 تومان است.

یکی از مربیان بهداشت مدارس تهران معتقد است: با 550 تومان سرانه بهداشتی نمی‌توان کار خاصی کرد و وضعیت بهداشت برخی مدارس در پایتخت ما بحرانی است.با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و اینکه دوران تحصیل همزمان با دوران سریــع و حساس رشد و تکامل جسمی و روانی است، هر نوع انحراف از حالت طبیعی و سلامت در این دوران باید در نخستین فرصت کشف و درمان شود.

مربیان بهداشت مدارس در این بحث نقش اصلی را بر عهده دارند تا با شناسایی سریع نقایص جسمی و روانی دانش‌آموزان را شناسایی و درمان کنند. سرمایه‌گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش دانش‌آموزان امری زیربنایی تلقی می‌شود.

به گفته یکی از کارشناسان اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، پوشش سلامت در مدارس ابتدایی 96 درصد، مدارس راهنمایی 82 درصد و دبیرستان‌ها 60 درصد دانش‌آموزان است.

از طرفی کمبود مربی بهداشت مانع از اجرای کامل طرح‌هایی چون آهن یاری شده است. توزیع قرص‌های آهن در بسیاری از مدارس دخترانه انجام نمی‌شود. همچنین دانش‌آموزان دختر درباره استفاده از این قرص‌ها توجیه نیستند و اطلاعات کافی ندارند.

جدا نبودن آبخوری‌ها از سرویس‌های بهداشتی، خرابی و ناکافی بودن دستشویی‌ها، مشکلات بهداشتی اغلب مدارس هستند. آبخوری‌ها و دستشویی‌های اغلب مدارس مشترک است و این موضوع سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

کد خبر 91002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز