سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

کیوان مافی: استان تهران تا پایان سال‌جاری تحت پوشش وایمکس - اینترنت پرسرعت بی‌سیم- قرار خواهد گرفت.

داستان وایمکس در ایران بر می‌گردد به سال ‌٨٧؛ زمانی که سرانجام مزایده وایمکس برگزار و نتایج مزایده با بازگشایی پاکت‌های پیشنهادی برای 30 استان کشور مشخص شد و کنسرسیوم مبین پایا در 30 استان، ایرانسل در استان‌های تهران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، خراسان‌رضوی، فارس و خوزستان، اسپادان در اصفهان و رایانه دانش گلستان در استان گلستان به‌عنوان برندگان این مزایده اعلام شدند.

این سرویس در حکم تلفن‌های همراه است. همان کاری را که تلفن همراه با خطوط ثابت تلفن انجام داد وایمکس با خطوط کابل‌کشی شده اینترنت انجام داده‌است.

این قاعده در تهران مستثناست. چون وایمکس تهران به کاربران متحرک سرویس نمی‌دهد.
بنابراین رابطه تلفن‌همراه و خطوط ثابت در معادله وایمکس و اینترنت کابلی، رابطه معناداری نیست.

فرستنده وایمکس می‌تواند به تنهایی به یک خط پرسرعت اینترنت متصل و یا حتی توسط گیرنده‌ای به برج فرستنده دیگری متصل شود و اینترنت را از آن بگیرد.

دریافت از فرستنده به 2 صورت انجام می‌شود. یا شما مستقیماً به آنتن گیرنده متصل می‌شوید و یا اینکه بدون آنتن گیرنده و به‌صورتی شبیه Wifi اطلاعات را با فرکانس کوتاه دریافت می‌کنید.

در این صورت فرستنده از فرکانس 2 تا 11 گیگاهرتز استفاده می‌کند و شعاع پوشش محدود به حدود شعاع 5 کیلومتری می‌شود. در غیراین صورت از فرکانس حدوداً 66 گیگاهرتز استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم وایمکس نیز شبیه Wifi با استفاده از امواج رادیویی اطلاعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌فرستد و از انواع محدودیت‌ها برای کنترل دسترسی و جلوگیری از ورود هکر‌ها استفاده می‌کند.

هر چند استفاده از wifi در تهران رایج نشد اما بد نیست بدانید اگر شرایط کاملاً مناسب Wifi به شما سرعتی معادل 54 مگابایت بر ثانیه را عرضه کند، وایمکس می‌تواند 70مگابایت بر ثانیه را نیز پشتیبانی کند.

در هر حال برتری این سرویس در سرعت آن نیست چون اگر از وایمکس در یک مجتمع مسکونی یا اداری استفاده کنید سرعت بین کاربران تقسیم می‌شود و سرعتی معادل سرعت خطوط BroadBand را به شما می‌دهد.

برتری این سرویس مسافت و دسترسی آن است پوشش وایمکس در حالت دید مستقیم در شهر تا شعاع 10 کیلومتری آنتن مرکزی است. برای ارتباط درون شهری نیز می‌توان از ویژگی دید غیرمستقیم ‌این تکنولوژی برای پوشش ارتباطی استفاده کرد که تا شعاع 3 کیلومتر را پوشش می‌دهد.

سیار بودن که یکی از محاسن بزرگ سیستم وایمکس در دنیا شناخته می‌شود در ایران مجاز نیست. علت آن هم اعطای مجوز ارائه این خدمات به اپراتور سوم است.

تهران تحت‌پوشش

چندی پیش بابک ارشد، مدیرعامل یکی ازشرکت‌های ارائه دهنده وایمکس از ارائه فاز نخست سرویس وایمکس ‌این شرکت در تهران بزرگ خبر داد و گفت: تمام شهر بزرگ تهران تا پایان سال‌جاری تحت پوشش شبکه وایمکس قرار خواهد گرفت.

او که در مراسم امضای قرارداد خرید تجهیزات وایمکس سخن می‌گفت، عنوان کرد:‌ این قرارداد میان گروه شرکت‌های داتک و سامسونگ الکترونیک در 3 فاز تعریف شده است و حجم کل قرارداد 50‌میلیون دلار است.

وی گفت: محدودیت پهنای باند برای وایمکس یا اینترنت پرسرعت مختص مشتریان خانگی است و مشتریان تجاری محدودیتی در این زمینه ندارند.

او درباره مزایای وایمکس نسبت به ADSL اظهارکرد: کاربری که بخواهد از ADSL استفاده کند برای دریافت آن حدود 10 روز زمان نیاز است و مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، اما وایمکس با نصب یک مودم به رایانه و به سرعت امکان‌پذیر است، از طرفی ADSL از چند نقطه می‌تواند خراب شود اما وایمکس تقریبا تحت کنترل است و تنها چیزی که می‌تواند خراب شود CP است که به راحتی قابل تعویض است.

وی با تاکید بر این که پروانه ما و تمام اپراتورهای وایمکس ثابت است و اجازه ارائه خدمات موبایل به‌کاربرها را طبق پروانه نداریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در کشورمان تا حدود 7 سال آینده بیش از 6 میلیون کاربر اینترنت باند پهن داشته باشیم و بخش قابل توجهی از آن به وایمکس خواهد رسید.

وو ساب کیم ، معاون اجرایی شرکت تامین کننده تجهیزات وایمکس نیز در این مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: کیفیت تجهیزاتی که به ایران ارائه می‌دهد مثل کیفیتی است که به بقیه کشورها ارائه می‌دهد و تفاوتی ندارد.

شبکه گسترده وایمکس عموما به‌صورت شبکه‌های سلولی (مانند شبکه‌های موبایل) طراحی و ساخته می‌شوند. مشترک این شبکه می‌تواند با داشتن یک مودم بی‌سیم مخصوص (CPE) در هر نقطه از محدوده پوشش شبکه از خدمات ارتباطی اینترنتی استفاده کند و اغلب شبکه‌های وایمکس اجازه حرکت مشترک در داخل سلول‌های پوششی یا حتی انتقال از یک سلول به سلول دیگر را می‌دهند.

CPE تجهیزاتی است که آنتن کوچکی دارد و امواج وایمکس را با سیم به رایانه متصل می‌کند.برای آنهایی که یک سر زندگی‌شان با اینترنت گره خورده است، هرامکانی که کمی سرعت‌شان را افزایش و دسترسی‌شان را تسهیل کند مقبول است. حالا وایمکس باشد یا دایل آپ. مقصود یک کیلوبایت بیشتر است.

اما با فرض براینکه کاربرد اینترنت پر سرعت از طریق ADSL سیمی میسرمی‌شود چه چیزی غیراز بدون سیم بودن وایمکس که هزینه بیشتری هم دارد جذابیت دارد؟ سرعت واگذاری سریع‌تر؟ کیفیت بهتر؟ پوشش مناسب؟ یا خدمات بیشتر؟ جواب همه این‌ سؤال‌ها را امسال پیدا می‌کنیم. البته با اینترنت کم سیم!

کد خبر 90998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز