پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-کیوان مافی: مفهموم اینرنت و وب برای بسیاری یکسان است اما قیاس اینترنت و وب مثل مقایسه توپ فوتبال با فوتبال است!

تا به حال به این موضوع فکر کردید که فرق بین http://hamshahrionline.ir و http://www.hamshahrionline.ir در چیست و بدون و نبودن "www" در چیست.

اینترنت را می توان شبکه شبکه‌ها دانست. تونلی تو در تو از شبکه‌ها و کامپیوترهایی به هم‌ پیوسته که در سراسر دنیا پخش هستند. حتی موبایل شما یا هر وسیله‌ای که به شبکه اینترنت وصل است جزیی از اینترنت است.[چطور اینترنت کار می‌کند؟]

همان طور که می‌دانید این شبکه‌ها در ابتدا پروژه‌ای بود که وزارت دفاع آمریکا در دهه 1960 تا اوایل دهه 1970 آن را انجام داد. این پروژه به نام " آرپانت ARPAnet" معروف شد.

هدف اولیه آرپانت ایجاد ارتباط بین نظامیان ارتش آمریکا بود به نحوی که به آسانی به‌توانند از بروز نقض و یا عملکرد پرسنل نظامی آگاه شوند و اقدام لازم را صورت دهند. این پروژه که امروزه اینترنت خوانده می‌شود در چهل سالی که از عمر آن می‌گذرد، دستخوش تحولات چشمگیر شده است.

اما وب به چیزهایی گفته می‌شود که ما می‌توانیم در این شبکه به آن دسترسی داشته‌باشیم و URL یا Uniform Resource Locator روشی است که با استفاده از آن می‌توانیم به اطلاعات که بخش عظیم آن به صورت HTML در آمده است و ما آن را صفحات وب می‌شناسیم دسترسی پیدا کنیم.

اما اوقاتی هستند که ما از اینترنت هم استفاده می‌کنیم؛ مثل زمانی که ایمیل می‌زنید یا یک فایل mp3 دانلود می‌کنید یا یک تکست مطلق را می‌خوانید که به HTML تبدیل نشده است و حتی زمانی که با یکی از messengerها چت می‌کنید.

بنابراین بین

http://hamshahrionline.ir
http://www.hamshahrionline.ir

تفاوت وجود دارد. وقتی شما url سایتی را بدون www وارد کنید در حقیقت آدرس صحیحی وارد نکردید؛ هرچند که در اغلب موارد هوشمندی موتورهای سرچ‌ و سرورها به شما کمک می‌کند و سایت مورد نظرتان را تشخصیص می‌دهند.

بنابراین دو کلمه وب و اینترنت معانی کاملا متفاوتی دارند؛ وب امکانی است در اینترنت که با آن به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنیم.

کد خبر 86056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز