همشهری آنلاین: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که سرویس‌های باند پهن زیربنای اصلی خدمات مورد نیاز مردم است گفت:

فناوری وایمکس، نیاز مردم به این سرویس‌ها را برطرف می‌کند

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود خسروی در مراسم اعطای پروانه به برندگان مزایده وایمکس، این فناوری را جزو آخرین دستاوردها در حوزه ارتباطات دانست و افزود: با توجه به مشخصات و قابلیت های خوب این سیستم، فناوری وایمکس به سرعت در دنیا گسترش می یابد.

بی سیم بودن، پوشش خوب، ارسال و دریافت داده ها با سرعت زیاد و انتقال تمام داده ها مانند صدا، تصویر و دیتا از مزایای وایمکس است. فناوری وایمکس و وای فای انواع فناوری های بدون سیم محسوب می‌شوند.

خسروی با بیان اینکه اپراتورهای ارایه دهنده این سرویس در استان های کشور مشخص و پروانه فعالیت آنها صادر شده است گفت: این پروانه ها برای یک دوره شش ساله در نظر گرفته شده که امکان تمدید برای پنج سال دیگر را نیز دارا است.

خسروی افزود: این فناوری در دو استاندارد ثابت و سیار عرضه می شود و با بهره گیری از آخرین پیشرفت های فنی حوزه مخابرات بی سیم، امکان توسعه شبکه های دسترسی پر سرعت را با هزینه ای مناسب فراهم می کند.

وایمکس با پوششی بسیار وسیع و ارسال و دریافت داده ها به مقدار خیلی زیاد، نیازهای کاربران باند وسیع را مرتفع می کند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به وضع وایمکس در جهان گفت: تا پایان سال 2008، بیش از 200 اپراتور درجهان خدمات وایمکس را عرضه کردند و پیش‌ بینی می شود تا سال 2012 این رقم به 538 اپراتور در جهان برسد.

وی سهم منطقه خاورمیانه را 4% از کل پیاده‌ سازی‌ ها و توسعه های جهانی وایمکس بیان کرد و افزود: پیش‌بینی‌ می شود تا سال 2012، تعداد کشورهایی که زیرپوشش این شبکه ‌ها خواهد بود به 201 کشور از مجموع 234 کشور برسد که نشان از گسترش این فناوری در دنیاست.

کاربران جهانی وایمکس از 300 هزار مشترک در سال 2006 به 131 میلیون نفر در سال 2011 خواهد رسید و میزان سرمایه‌ گذاری انجام شده برای این فناوری در این سال به 26 میلیارد دلار می ‌رسد که رقم قابل توجهی است.

خسروی گفت: اتحادیه وایمکس به عنوان مجوز دهنده آزمایش دستگاه ‌ها و تجهیزات وایمکس اعلام کرده است، تا اواخر سال 2008 ، 62 شرکت در حال توسعه تراشه های وایمکس و دستگاه‌ های کاربران نهایی بوده و 37 شرکت نیز در حال ساخت تجهیزات زیرساختی بوده‌ اند و محصولات این شرکت‌ ها تا کنون در توسعه شبکه‌ های وایمکس از طریق 407 اپراتور در 133 کشور جهان به کار می رود.

خسروی گفت: در تابستان 86، بررسی های ابتدایی برای صدور مجوز وایمکس در کشور آغاز شد وپس از تهیه متن پروانه، اسناد مزایده و تصویب این امر در کمیسیون تنظیم مقررات، روال قانونی برای برگزاری مزایده و واگذاری مجوز، در دستور کار قرار گرفت و در نهایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی در هشت تیر امسال با انتشار متن پروانه، فراخوان خرید اسناد مزایده را اعلام کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: این پروانه ها به دارندگان آنها امکان می دهد تا خدمات وایمکس را همراه با خدمات voip به کاربران خانگی و تجاری ارائه کنند.

viop (Voice Over IP) ، انتقال اطلاعات صوتی از طریق شبکه رایانه ای است. اتصال دو دستگاه تلفن سنتی به شبکه رایانه ای روشی پرطرفدار برای صرفه جویی در هزینه مکالمه تلفنی در مسافت های طولانی است

کد خبر 76265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز