همشهری‌آنلاین: شبکه گسترده وایمکس یا همان اینترنت پرسرعت بی‌سیم عموما به صورت شبکه‌های سلولی (همانند شبکه‌های موبایل) طراحی و ساخته می‌شوند

 و مشترک این شبکه می‌تواند با داشتن یک مودم بی‌سیم مخصوص در هر نقطه از محدوده پوشش شبکه از خدمات ارتباطی اینترنتی استفاده کند و اغلب شبکه‌های وایمکس اجازه حرکت مشترک در داخل سلول‌های پوششی و یا حتی انتقال از یک سلول به سلول دیگر را می‌دهند؛ کاربرانی که به دنبال کیفیت برتر اینترنت هستند و می‌خواهند در محل‌های مختلف از جمله محل کار، منزل و یا منزل دوستان و آشنایان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم دسترسی داشته باشند، می‌توانند بدون نیاز به خط تلفن و با بهره‌گیری از کیفیت بالای امواج وایمکس و امکانات مودم‌های داخلی وایمکس، از اینترنت پرسرعت بی‌سیم استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، درباره مزایا و تفاوت‌های وایمکس نسبت به ADSL موارد مختلف گفته شده از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که کاربر برای دریافت ADSL حدود 10 روز زمان نیاز دارد و مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، اما وایمکس با نصب یک مودم به رایانه و به سرعت امکان‌پذیر است، از طرفی ADSL از چند نقطه می‌تواند خراب شود اما وایمکس تقریبا تحت کنترل است و تنها چیزی که می‌تواند خراب شود، CP است که به راحتی قابل تعویض است.

وایمکس سیستم ارتباطی و دیجیتالی تبادل پرسرعت اطلاعات به‌صورت بی‌سیم است که جایگزینی مناسب برای شبکه‌های بی‌سیم نواحی شهری محسوب می‌شود و امکان دستیابی بی‌سیم به باند پهن را فراهم می‌سازد.

هزینه اندک توسعه و نگه‌داری، مودم کوچک و قابل حمل، عدم تداخل امواج، امنیت بالای شبکه، یکپارچگی مودم، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت گسترش شبکه انتقال داده، توسعه ظرفیت تجارت الکترونیک، عدم نیاز به کابل کشی و خطوط تلفن از جمله مزایا و برتری‌های فن‌آوری وایمکس به شمار می‌روند و برای استفاده از وایمکس، نیازی به نزدیکی و یا دید مستقیم نسبت به آنتن ارسال کننده نیست و با بهره‌گیری از انواع مودم‌های وایمکس، امکان دسترسی به این سرویس چه در داخل ساختمان و چه در فضای باز فراهم خواهد بود.

تکلیف شرکت‌های کوچکتر چه می‌شود؟

اما یکی از موضوعاتی که با ورود اپراتورهای وایمکس مطرح شده تاثیر آن‌ها بر روند فعالیت دیگر شرکت‌هایی که اینترنت را ارائه می دهند، است و اینکه با ورود این اپراتورهای قدرتمند که اینترنت را با شرایط بهتر و کیفیت بالاتری ارائه می‌دهند تکلیف شرکت‌های کوچکتر که به ارائه سرویس اینترنت می‌پردازند چه می‌شود؟ در این رابطه نظر فعالان و شرکت‌های فعال حوزه اینترنت را جویا شدیم.

یک فعال اینترنتی درباره فعالیت و ورود اپراتورهای وایمکس و تاثیر آن بر روند فعالیت دیگر شرکت‌ها معتقد است که در این قضایا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشکل اصلی را به‌وجود آورده زیرا مجوزهای جدیدی را صادر می‌کند که مجوزهای قبلی را پوشش می‌دهند یعنی بحث همپوشانی مجوزهای ارائه شده مشکل اصلی برای شرکت‌های کوچک‌تر اینترنتی شده است.

مهران صالحیان - رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی شاخه فارس - با بیان این‌که جهان در حال پیشرفت و ضریب نفوذ اینترنت در حال افزایش است اظهار کرد: این موضوع عملا بازار اینترنت را تحت تاثیر خود قرار داده است و برای این کار با توجه به این‌که تکنولوژی در حال پیشرفت است، شرکت‌های بزرگ وارد بازار می‌شوند و طبیعی است شرکت‌های کوچک‌تر از بین می‌روند؛ به‌عنوان مثال ارائه‌کنندگان سرویس وایمکس با سرمایه‌های هنگفت وارد بازار شدند و به اعتقاد من ورود این‌گونه شرکت‌ها صددرصد شرکت‌های کوچکتر را از بازار رقابت خارج می‌کند.

یکی از راهکارهایی که ازسوی فعالان بازار عنوان شده این است که باید از شرکت‌های کوچک‌تر اینترنتی حمایت شود زیرا ورود شرکت‌های بزرگ‌تر برای اینگونه شرکت‌ها مشکل‌ساز شده و با همپوشانی در ارائه خدمات و با توجه به اینکه اپراتورهای وایمکس اینترنت را با کیفیتی بهتر ارائه می‌دهند، طبیعی است کم‌کم مردم به سمت استفاده از خدمات این شرکت‌ها روی می‌آورند، شرکت‌های کوچک اینترنتی می‌توانند با تشکیل کنسرسیومی در این بازار فعالیت کنند و باید از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند در این بازار فعالیت کرده و با ورشکستگی و ضررهای هنگفت از بازار فعالیت خارج نشوند.

وایمکس مشتریان خاص خود را دارد

اما رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران معتقد است: وایمکس نسبت به سرویس‌های قدیمی تکنولوژی جدیدتر و گرانتری است بنابراین هر سرویس مشتریان خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت با ورود هر سرویس جدیدی سرویس‌های قبلی که ارزان‌تر بود، مشتریان خود را از دست می‌دهند بلکه شرکت‌های اینترنتی همچنان فعالیت خود را خواهند داشت.

مسعود ریاضیات با بیان اینکه ارائه سرویس وایمکس بسیار‌گران‌تر از ADSL است بنابراین وایمکس نمی‌تواند جایگزین آن شود بلکه مکمل آن است و درواقع در جاهایی که نمی‌توان سرویس ADSL را ارائه داد، می‌شود از سرویس وایمکس استفاده کرد گفت: ورود اپراتورهای وایمکس و فعالیت‌شان در حوزه ارائه اینترنت خطری برای بقیه سرویس‌دهندها ایجاد نمی‌کند.

به گفته او ما اینترنت پرسرعت را ازطریق شرکت‌های ندا دریافت می‌کنیم و جاهایی که شبکه مخابرات امکان برقراری و ارائه اینترنت پرسرعت را نمی‌دهد، وایمکس می‌تواند وارد شده و این امکان را به کاربران ارائه بدهد؛ درواقع ورود و آغاز فعالیت اپراتورهای وایمکس کمک بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود و مصرف‌کنندگان اینترنت می‌توانند در حالی که در حرکت هستند از اینترنت استفاده کنند بنابراین اینترنت در اختیار همه قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که درباره وایمکس مطرح شده این است که تکنولوژی وایمکس مکمل بقیه روش‌ها است تکنولوژی و اگر توسط اپراتورهای موبایل استفاده شود باعث خواهد ‌شد به جای تکنولوژی موجود در موبایل از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده ‌شود که حتی از 3G هم فراتر می‌رود، در نتیجه مبادلات داده‌ها سریع‌تر در تکنولوژی موبایل وارد می‌شود. [مفاهیم: WAP چیست؟]

شرکت‌های کوچک‌تر اینترنتی را از بین می‌برد

با این حال این سوال همچنان وجود دارد که آیا با ورود اپراتورهای وایمکس و آغاز فعالیت‌شان شرکت‌های کوچک‌تر اینترنتی مثل ISPها و یا حتی شرکت‌های ندا با مشکلاتی مواجه می‌شوند و به مرور از بین رفته و نهایتا جمع می‌شوند؟

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی استان فارس - با بیان اینکه موضوع ورود اپراتورهای وایمکس و تاثیر آن بر شرکت‌های کوچک اینترنتی از دو جنبه قابل بررسی است گفت: نخستین موضوع بحث مصرف‌کنندگان است که موضوع ورود اپراتورهای وایمکس با تکنولوژی جدیدتر به آن‌هاست و باید این تکنولوژی وارد شود و این حق مصرف‌کنندگان و مردم است که در زمان خود صرفه‌جویی کرده و از تکنولوژی‌های بهتر، جدیدتر و با امکانات بالاتری استفاده کنند.

طالب‌شرفی با بیان این که حذف شرکت‌های کوچک اینترنتی و به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده که یکی از ملاک‌های اقتصادی کشورها محسوب می‌شوند اظهار کرد: متاسفانه بخش‌هایی از این مجوزهایی که در این حوزه داده می‌شود حالت رانتی دارد و درواقع مشکلاتی را موجب می‌شود.

به گفته شرفی بعید است که بتوان هر دو جنبه را با هم در نظر گرفت و به راحتی این دو دیدگاه را کنار هم قرار داد به تعبیری هم فعالیت وایمکس را خوب دانست و هم حضور آن‌ها را بدون تاثیر در فعالیت شرکت‌های کوچک اینترنتی دانست، مگر اینکه محدودیت‌هایی برای وایمکس اعمال شود؛ به عنوان مثال برای شرکت‌های بزرگ، ادارات و سازمان‌های بزرگ، سرعت بالاتری را در نظر بگیرند و مسوول اینترنت آن‌ها و توزیع آن اپراتورهای وایمکس باشند و برای کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک‌تر نیز نداها، اینترنت ارائه دهند که با این کار حیات اینگونه شرکت‌ها هم حفظ می‌شود.

کد خبر 102774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز