سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

دفاع مقدس نیاز به گزافه‌گویی و خرافه‌گرایی ندارد

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی حسینیه و مجتمع فرهنگی- ورزشی شهدای کرمانشاه که در آستانه عیدسعید فطر و هفته دفاع مقدس برگزار شد با تبریک ایام پیش‌رو گفت: هفته دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت یکی از ارزش‌های جاودانه انقلاب اسلامی است که حفظ و اشاعه آرمان‌های آن دوران به نسل امروز، تداوم‌بخش راه شهدا و امام(ره) و حفظ و تحکیم‌بخش انقلاب و جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه 2 چیز انقلاب ما را پیروز و امروز پس از گذشت سه دهه حفظ کرده است، گفت: کلمه توحید، خدامحوری و در راه خدا گام برداشتن و توحید کلمه یعنی وحدت و یکپارچگی ،2 رمز پیروزی و حفظ و تداوم‌بخش انقلاب و آرمان‌های امام(ره) است.
قالیباف با اشاره به اینکه احداث این مراکز با یاد و نام شهدا می‌تواند اشاعه‌دهنده فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی باشد گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در همه اعصار پذیرفتنی است و ما موظف هستیم متبلورکننده این آرمان‌ها به نسل امروز باشیم.

متن کامل سخنان آقای دکتر محمدباقر قالیباف بدین‌شرح است:
در آستانه دفاع مقدس که یکی از ایام‌الله است باید دقت کنیم که برای انتقال فرهنگ جبهه و جنگ و شهادت از یاوه‌گویی، گزافه‌گویی و خرافه‌گرایی بپرهیزیم.

جنگ ما نیاز به تعریف ندارد، نیاز به گزافه‌گویی هم ندارد، اگر بتوانیم همانی را که هست بگوییم کفایت می‌کند. در بعضی جاها از زبان کسانی که خودشان در جنگ نبوده‌اند شنیده‌ام صحبت‌هایی می‌کنند که درست نیست؛ آنها که در جنگ بودند کمتر به این بخش آلوده هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که بچه‌های رزمنده و ایثارگر حق منت‌گذاشتن بر سر مردم را ندارند، چرا باید این کار را بکنیم؟ این کار با فرهنگی که ما در جنگ داشتیم همخوانی ندارد. یک وقتی در مورد بسیج حرف می‌زدم، عزیزی بلند شد و گفت: آقای قالیباف تو حق نداری از بسیج حرف بزنی، کسی باید حرف بزند که یک شب در یک پایگاه بسیج خوابیده باشد نه شما. من عکس‌العمل نشان ندادم، او را ناراحت نکردم و نگفتم خود شما کجا بودی؟ من در اینجا عکس شهید چمران را دیدم و به یاد این جمله شهید افتادم که می‌فرمود: وقتی شیپور جنگ نواخته می‌شود فرق بین مرد و نامرد، تشخیص داده می‌شود.

این حرف به آن جبهه‌نرفته‌ها هم هست که روزی که سفره خون پهن بود، شما کجا بودید؟ خطاب من به آن بخش از کسانی که سن آنها اقتضاء نمی‌کرد در جبهه باشند و شرایط جنگ را نداشتند نیست، به  آنهایی است که ادعایشان گوش آسمان را کر می‌کرد و امروز هم طلبکارند. باید به اینها گفت روزی که سفره خون پهن بود شما جزو کسانی بودید که وقتی می‌گفتیم کجا هستید، جواب می‌دادید ما توفیق نداریم، الحمد‌الله شما هستید به جای ما. فردا روزی اگر دومرتبه سفره خون پهن شود اینها در همان دسته نامردها هستند. تا سفره نان هست آنها هم هستند ولی بر سر سفره خون حاضر نمی‌شوند.

30 سال از عمر انقلاب اسلامی گذشته است، دهه اول یا 5-4سال اول انقلاب نیست که تاریخ افراد روشن نباشد که در کجا قرار داشته و دارند. خیلی از کسانی که ادعایشان گوش مردم را کر کرده و هر جا هستند از فرهنگ دفاع مقدس حرف می‌زنند اگر به تاریخ زندگی آنها نگاه کنید می‌بینید یک روز هم برای انقلاب آماده قبول یک خطر نبودند و حتی یک سیلی هم نخورده‌اند. بعضی از آنها می‌گویند ما در جنگ حاضر بودیم. وقتی از آنها می‌پرسیم کجا بودید و پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم یک‌سری به اهواز آمده  و برگشته‌اند. گفتم اگر آنجاجبهه جنگ بوده خانم من هم 8 سال در جبهه بوده است. وقتی می‌گویید جنگ، باید بگویید در کدام گردان و تیپ بودید؟ کدام معبر را باز کردید؟ در کدام عملیات شرکت کردید؟کدام تیر را زدید؟ کدام تیر را خوردید؟ به این جنگ می‌گویند.

همان‌طور که رزمندگان حق ندارند از موضع طلبکاری حرف بزنند، آنهایی هم که جزو نامردها بودند امروز نمی‌توانند خودشان را در جبهه مردها بیاورند و بایستند و بگویند ما می‌خواهیم از فرهنگ جنگ و جبهه دفاع کنیم. جالب است وقتی آدم زندگی اینها‌ را نگاه می‌کند، در عوالم مختلف اینها ادای جنگ را درمی‌آورند. فرهنگ جنگ را می‌خواهند به‌صورت کاریکاتوری در‌آورند و ارائه بدهند. جلوی این روند را باید بگیریم.

بعضی‌ها هم جنگ را آنچنان می‌خواهند نشان دهند که انگار بچه‌های جبهه و جنگ فرشتگانی بودند که از آسمان نازل شدند و اصلاً مثل آدم‌ها زندگی نمی‌کردند، هیچ احساسی هم نداشتند؛ یعنی کسی که شهید می‌شد خانواده و دوستان برایش مهم نبوده است. فکر می‌کنند تافته‌جدابافته‌اند، درحالی که اینطوری نبوده، چرا گزافه‌گویی می‌کنید؟ همه شهدا و رزمندگان حس داشتند، عاطفه داشتند. جنگ محل اندیشه و شجاعت بوده، محل عقل و گذشت بوده، محل تدبیر بوده. جنگ ترکیبی از عشق و عقلانیت بوده و به همین گونه هم اداره می‌شد.

عده‌ای دیگر هم هستند که تحت عنوان جنگ اقداماتی انجام می‌دهند که آدم غصه می‌خورد. اینها کسانی هستند که احساس می‌کنند همه جنگ را لات‌ها اداره می‌کردند، درحالی که هر کسی با هر گرایش و سلیقه‌ای وقتی در محیط و فضای جبهه‌ها قرار می‌گرفت چون آن محیط، محیطی بود که براساس مبانی اسلام اصیل و فرهنگ اهل‌بیت اداره می‌شد، تحت‌تأثیر قرار گرفته و مانند یک انسان کامل وارد میدان جنگ می‌شد.

عزیزان 2 چیز انقلاب ما را بدین‌جا رسانده است؛ یعنی از 15خرداد سال 1342 که مبارزه علنی شروع شد (من معتقدم که انقلاب ما ریشه در تاریخ اسلام و در تاریخ تشیع دارد) ولی اگر آغاز مبارزات علنی را روز 15خرداد بگیریم تا پیروزی انقلاب و تا امروز 2‌موضوع توانسته است ما را به اینجا برساند؛ یک موضوع کلمه توحید و در مدار خدا حرکت کردن، برای خدا گام برداشتن است که در رأس این خدامحوری حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه قرار داشتند.

اگر زندگی این مرد بزرگ و الهی را نگاه کنید از این غافل نمی‌شوید و به جای خدامحوری، خودمحوری را مبنای کار قرار نخواهید داد. به گونه‌ای زندگی نکنیم که بین خود و خدای خود گیرکنیم و عمدتا به نظر خودمان عمل کنیم و خودمحوری را مبنا قرار دهیم. نکته دوم توحید کلمه و وحدت بود.  عزیزان من، امروز در سی‌امین سالگرد انقلاب، دشمنان انقلاب مرکز اصلی ما را که وحدت بین جامعه بوده مورد هدف قرار داده‌اند و ما امروز در بین دو گروه قرار گرفته‌ایم، بچه‌های رزمنده باید این مسئله را با پوست، گوشت و خون خود درک کنند. ما اهل مسائل سیاسی و جناحی و این دسته و آن گروه در عمرمان تا به امروز نبوده‌ایم و در آینده هم ان‌شاءالله نخواهیم بود.

ما معتقد به انقلاب و روحانیت و اساس یک نظام ولایی هستیم و هیچ دلبستگی به جریانات سیاسی از این جنس هم نداریم و این را بارها و بارها صریح و روشن گفته‌ام. درست است که امروز یک عنصر فعال سیاسی هستم ولی هرگز از روحیه رزمندگی دست برنمی‌دارم. روحیه رزمندگی ما و روحیه مجاهدت ما به ما اجازه نمی‌دهد که چنین وابستگی‌هایی داشته باشیم ولی من امروز حس می‌کنم که گرفتار دشمنان قسم‌خورده‌ای شده‌ایم که همیشه با امام و انقلاب و نظام ولایی در مخالفت بودند ولی فرصت نداشتند دشمنی‌شان را بروز دهند ولی امروز فرصت پیدا کرده‌اند و دارند به وحدت ما ضربه می‌زنند و دوستان نادان ما هم با ندانم کاری و بی‌توجهی فرصت را برای ضدانقلاب فراهم می‌کنند وگرنه این روزها، روزهایی مثل روز قدس تبلور وحدت این ملت بوده است.

به چه جرأتی ما می‌خواهیم این تبلور وحدت را در جامعه اسلامی خدشه‌دار کنیم؟ رزمندگان باید حواس‌شان باشد که ما از این دو منظر ضربه نخوریم: کلمه توحید و توحیدکلمه؛ اساس پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب در رمز این دو عبارت است. تلاش کنیم با این دو عبارت راه شهدا، راه امام و نظام ولایی را حفظ کنیم. حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند: اگر می‌خواهید کشورتان را حفظ کنید و آسیبی به آن نرسد، نگذارید آسیبی به ولایت فقیه برسد. این خیمه اصلی نظام ماست.
رزمندگان باید توجه کنند، بچه‌های دوران جنگ باید توجه کنند، باید این صلابت، صمیمیت، شفافیت و صداقت را به نسل بعدی منتقل کنیم.

خیلی از شما یادتان هست روزهای  اول انقلاب صف انقلابی‌ها و ضدانقلابی‌ها خیلی شفاف بود حرکت خالصانه بچه‌های سپاه که در متن انقلاب بودند آن‌قدر خالصانه بود که حتی افرادی که با انقلاب مخالف بودند در مقابل این صف و صمیمت تسلیم می‌شدند. من بارها و بارها خودم دیدم که وقتی جایی می‌رفتیم و یا می‌آمدیم،  زمانی که کسی هم ما را نمی‌شناخت و راحت هر جا می‌رفتیم در صحبت و حرف‌ها می‌دیدیم که مردم چقدر محبت می‌کردند، مردم وقتی صفا و اخلاص ببینند، چون با فطرت‌شان سازگاری دارد تسلیم هستند و همه اینها مشخصه‌های فرهنگ ایثارگری است، نباید از این فرهنگ فاصله بگیریم، مرتب به هم متذکر شوید که حول این محور حرکت کنید.

هفته دفاع مقدس یادآور این فرهنگ در جامعه ما بوده و خواهد بود. امروز که برای افتتاح این مرکز کلنگ زدیم و ان‌شا‌ءالله در آینده احداث خواهد شد باید این مراکز به محل‌ها و چشمه‌های جوشانی تبدیل شود که فرهنگ جبهه و جنگ را توسط یکایک شما و خانواده شما گسترش دهد تا آثار دوران جنگ در نسل‌های بعدی تداوم یابد تا نسلی که آن روزها را ندیده‌اند، آثار آن را ببینند. شما مطمئن باشید نسل آینده شیفته این فرهنگ خواهند شد؛ زیرا این فرهنگ ما در همه اعصار و  همه مکان‌ها خریدار دارد. در این تردید نکنید به شرط اینکه ناخالصی وارد آن نکنیم.

از اینکه تصمیم گرفتید مکانی را به یاد شهدا و همسنگران و همرزمان خود در استان کرمانشاه احداث کنید تشکر می‌کنم، این مکان ان‌شاءالله مکانی برای تذکر ایام الله، برای
 یاد بود شهدا و انتقال فرهنگ ایثارگری به نسل جدید باشد. قدم بسیار میمون و مبارکی است. بنده هم به سهم خود با شما عزیزان در این کار همراهی و همکاری خواهم داشت.

من همیشه گفته‌ام دو نقطه هست که بهترین دوران عمر خود را در آنها گذرانده‌ام؛ یکی کرمانشاه و ایلام یکی هم اهواز و خرمشهر، شاید بهترین دوران زندگی من در این مناطق بوده است. می‌خواهم بگویم واقعا علاقه من به غرب کشور کمتر از علاقه من به شهر خودم مشهد نیست. شاید آن‌قدر که من در این مناطق زندگی کرده‌ام در مشهد زندگی نکرده‌ام، من هم خودم را در این کار خیر با شما شریک می‌دانم و ان‌شاءالله در خدمت شما عزیزان هستم.

کد خبر 90953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز