بنیامین صدر: شنیده می‌شود، رئیس سازمان میراث در حال رایزنی با مجلسی‌ها برای جلوگیری از وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و گویا تا حدودی هم موفق به جلب نظر برخی نمایندگان شده، با این حال کماکان وزارتخانه شدن در دستور کار مجلس قرار دارد.

چندی پیش نمایندگان مجلس در بررسی طرح یک فوریتی تبدیل سازمان‌ میراث فرهنگی و گردشگری در کنار سازمان‌های تربیت بدنی، بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه با 117 رای موافق، 50 رای مخالف و 7 رای ممتنع رای مثبت دادند و قرار است در مهرماه بررسی نهایی آنها صورت گیرد.

این در حالی است که با وجود فعالیت بقایی در مجلس کماکان وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار مجلس قرار دارد. در همین حال بهروز جعفری، رئیس کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی، درباره مدت زمان تصویب این طرح، گفت:با موضوعاتی مانند رای اعتماد به 3 وزیر و کار کردن روی قانون برنامه پنجم ممکن است این مورد به تعویق بیفتد، اما اطمینان می‌دهم که موضوع از دستور خارج نشده و در نوبت طرح‌های مجلس جای دارد اما قابل پیش‌بینی به لحاظ بازه زمانی نیست.

رئیس کمیته گردشگری مجلس همچنین در مورد نحوه وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ادغام آن با دیگر سازمان‌ها افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا وزارتخانه نمی‌شود و به‌عنوان یک معاونت رئیس‌جمهوری در قالب یک سازمان می‌ماند و یا اینکه کاملا به یک وزارتخانه مستقل تغییر چارت داده و ادامه کار می‌دهد. بنابراین صحبت ادغام و الحاق در مورد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان یا وزارتخانه‌ای دیگر در مجلس مطرح نیست.

این در شرایطی است که برخی از نمایندگان با طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالفند، به‌عنوان نمونه جهانبخش امینی، نماینده کرمانشاه، معتقد است مشکل این سازمان با تبدیل آن به وزارتخانه حل نمی‌شود و می‌گوید: اگر مشکل قانونی وجود دارد باید به مجلس ارائه شده تا حل شود و به‌نظر می‌رسد تبدیل این سازمان به وزارتخانه بدون برنامه‌ریزی تحولی ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر جواد آرین منش، نماینده مشهد این موضوع را مربوط به مجلس هفتم و دلیل اصلی آن را تقویت نظارت مجلس دانسته و می‌گوید: وقتی سازمانی زیر نظارت مجلس قدری با دشواری مواجه می‌شود.

اگر قرار باشد پرسشی در ارتباط با میراث فرهنگی، گردشگری ومحیط‌زیست سازمان‌هایی که در قالب معاونت رئیس‌جمهوری باشد مطرح شود باید مخاطب رئیس دولت باشد و او را نمی‌توان هر روز برای پاسخگویی فراخواند. او دلیل عمده دیگر این امر را در برنامه چهارم توسعه عنوان کرد و افزود: براساس این طرح باید تعداد این سازمان‌ها کوچک و محدود شود و تصدی‌گری دولت کاهش یابد.

گویا بقایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فعلی تبدیل این سازمان به وزارتخانه را موجب افت نیروی کار سازمان عنوان کرده است.

او در رابطه با طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه که فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده است، به نمایندگان گفته که تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موجب تغییر در ساختار آن می‌شود که به تبع آن مشکلات فراوان اداری و اجرایی به‌وجود خواهد آمد.

به هرحال آیا این تغییر ساختار به توسعه و رشد این سازمان می‌انجامد یا آن را دچار بحران‌های تازه‌ای می‌کند؟ این پرسشی اساسی است که پاسخ‌‌های متفاوتی هم دارد. هر چند که به‌نظر می‌رسد این کار با کوچک‌سازی‌ بدنه دولت تناقض آشکار دارد.

کد خبر 90877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز