چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گاهی می‌توان از زندگی در دنیای مجازی پول درآورد و سودش را راهی حساب بانکی زندگی حقیقی کرد

چندین سال پیش بود که دنیایی مجازی به نام Second Life (زندگی دوم) سر و صدای زیادی به راه انداخت و بسیاری از کاربران اینترنت ترجیح دادند تا ساعاتی از زندگی حقیقی خود را در این دنیای مجازی بگذرانند.
 
در این زندگی دوم هر کسی می‌توانست نماینده‌ای دیجیتالی از جانب خود انتخاب کند، برای شخصیت کامپیوتری‌اش خانه بسازد، با دیگران دوست شود، سفر کند و ساعاتی را در ساحل‌های شنی مجازی بگذراند. البته جاذبه‌ این نوع زندگی مجازی تنها کاربران معمولی را نگرفت و شرکت‌های نامداری همچون آدیداس یا دایملر نیز شعبه‌هایی را در این دنیای ساختگی افتتاح کردند.
 
آنهایی هم که اهل حساب و کتاب بودند، شرکت‌هایی را به راه انداختند که به کاربران دیگر خدمات مختلفی از جمله طراحی منزل و غیره ارائه می‌کرد. در این بین حتی روزنامه‌ Second Life هم به راه افتاد.

second life

زمانی که همه فکر می‌کردند که آینده‌ اینترنت در همین دنیاهای مجازی خلاصه خواهد شد، کم کم شمار کاربران Second Life رو به کاهش گذاشت و تب اولیه‌ آن‌فروکش کرد؛ انگار که کاربران فهمیده بودند که زندگی دوم هم دست‌کمی از زندگی اول ندارد و قرار نیست اتفاق خارق‌العاده‌ای در آن رخ دهد.
 
با کم شدن مشتریان، شرکت‌های معروف هم شعبه‌های خود را بستند و در مجموع یکنواختی و رکود بر Second Life مسلط شد.
 
هتلی مجازی با ستارگان حقیقی
 
تجربه‌ Second Life هر چند به همان هیجان اولیه‌اش باقی نماند، اما آموختنی‌های زیادی را به همراه آورد. این بار دنیاهای مجازی‌ای شکل گرفتند که قرار بود اشتباهات Second Life را نداشته باشند و هرگاه که میزان هیجانشان پایین آمد، با خلق یک ایده‌ جدید دوباره دل ساکنانشان را به دست آورند.
 
Habbo Hotel یکی از همین تازه‌واردها به شمار می‌‌رود. همانطور که از نام این دنیای مجازی برمی‌آید، زندگی دیجیتالی در اینجا نه در یک دنیا که در یک هتل رخ می‌دهد. در این خانه‌ بزرگ هر کاربری یک اتاق دارد که می‌تواند آن را بنا بر سلیقه و دلخواه خود مبلمان کند، با همسایگانش آشنا شود و به مهمانی برود.
 
تفاوت اصلی در اینجاست که هر وقت تمام این فعالیت‌ها رنگ و بوی یکنواختی به خود بگیرند، خالقان فنلاندی Habbo Hotel دست به کار می‌شوند تا کمی هیجان به این دنیا تزریق کنند. آنها از گروه‌ها و خوانندگان معروف دنیای حقیقی دعوت می‌کنند تا به هتلشان بیایند و با کاربران چت کنند یا اینکه مسابقاتی را به راه می‌اندازند و به هر کسی که بتواند اتاقش را زیباتر طراحی کند جایزه می‌دهند.
 
تیزبینی دست‌اندرکاران Habbo Hotel به همین‌جا ختم نشده است، آنها از همان ابتدا گروه سنی خاصی را به عنوان مخاطب در نظر گرفته‌اند و تمام سعی‌شان را تنها برای به دست آوردن دل آنها به کار گرفته‌اند: نوجوانان سنین بین ۱۳ تا ۱۸ سال. در حدود ۹۰ درصد از کاربران این هتل مجازی را نوجوانان تشکیل می‌دهند.
 
پانداهای سودآور
 
طبیعی است که وقتی کسی زودتر نوجوانان را جذب خود کند، دیگرانی که می‌خواهند دنیای دیگری را در عالم مجازی به راه بیندازند، باید به فکر دست و پا کردن مخاطبان دیگری باشند. یعنی درست همان کاری که خالقان دنیای Panfu انجام داده‌اند. شخصیت‌های اصلی این دنیا همانطوری که کمی اسمش آشکار می‌کند، خرس‌های پاندا هستند که کودکان هشت تا دوازده ساله را به عنوان مخاطب هدف گرفته‌اند.

panfu

به گزارش دویچه‌وله، به طور تقریبی سالانه در حدود یک ونیم میلیون نفر به دنیای Panfu سر می‌زنند و سهم Habbo Hotel در این بین بازدید ماهانه ۱۳ میلیون نفری است. همین امر هم باعث شد تا سال گذشته‌ میلادی خالقان این دو دنیای مجازی برای نخستین بار سود مالی داشته باشند. البته این سود تقریبا از یک دهم کاربران به دست آمده است.
 
عضو شدن در این دنیاهای مجازی رایگان است و تنها موقع مبلمان کردن خانه و تزیین کردن آن است که کاربران موظف به پرداختن پول هستند. بر عکس Second Life که در آن شرکت‌های بزرگ از راه درست کردن دکوراسیون خانه‌ها سود می‌بردند، این بار این کار را خود پدیدآورندگان این دنیاهای مجازی بر عهده گرفته‌اند.
 
شاید عضو بودن و بازی کردن در این دنیاهای مجازی در هر حال پس از مدتی با توجه به تمام هیجان‌هایش خسته‌کننده شود، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل ماندگاری کاربران در این است که دیگر دوستانشان هم عضو چنین مکان‌های مجازی هستند.
 
به هر روی در این میان تنها می‌توان گفت که انگار این روزها با گیر کردن در دنیای حقیقی و مجازی، پیدا کردن کمی آرامش خواسته‌ای باشد کاملا غیرموجه و نشدنی!

کد خبر 90627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز