مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

پویا عباسی: بودجه شهرداری تهران در سال حدود 4‌هزار و 165‌میلیارد تومان است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط 4‌درصد این مبلغ از محل عوارض کسب و پیشه، نوسازی و پسماند شهروندان تامین می‌شود

 درآمد شهرداری تهران از محل اخذ عوارض شهری تنها زمانی به رقم حدود 4‌درصد می‌رسد که شهروندان تهرانی قبض‌های عوارض شهری را به‌موقع پرداخت کنند؛ مساله‌ای که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها محقق شود.

 قرار است امسال درآمد پایدار شهرداری تهران 5‌درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یابد و در این راه مسئولان شهری قصد دارند به شکل جدی‌تری بحث اخذ عوارض سالانه شهری کسب و پیشه، نوسازی، پسماند و خودرو را پیگیری کنند. با این زمینه است که مدیر‌‌کل تشخیص و وصول درآمد‌های شهرداری تهران، از جریمه شدن خودروهایی که ‌عوارض سالیانه‌شان را پرداخت نکنند، خبر می‌دهد.

خودروها، بیشترین هزینه را روی دست شهرها و به‌‌خصوص شهر پر‌ترافیک و دودآلوده‌‌ای مثل تهران ‌‌می‌گذارند، اما عوارض خودروها معمولا به‌موقع پرداخت نمی‌شود و مشکلاتی را برای شهر به‌وجود می‌آورد.  بر‌اساس قانون‌، عوارض سالیانه خودروها باید سال به سال پرداخت شود، اما  برخی شهروندان به عادتی ناخوشایند‌، بدون توجه به قانون و نیازهای شهری، فقط زمانی که قصد دارند اتومبیل خود را بفروشند، مجبور می‌شوند عوارض خودرو را پرداخت کنند.

سید‌مناف هاشمی‌، مدیر‌کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران،  عوارض خودرو را تنها عوارضی می‌داند که از سوی شهرداری به‌صورت اختصاصی دریافت می‌شود. او به همشهری زندگی می‌گوید: «عوارض سالانه هر خودرو معادل‌ یک‌هزارم قیمت خودرو است و امسال بر اساس مصوبه شورای شهر اگر وصولی‌های شهرداری از محل عوارض خودرو بیش از سال گذشته باشد، با هماهنگی راهنمایی‌و‌رانندگی مبلغی را در راه ترویج مسایل فرهنگی هزینه خواهیم‌ کرد».

هاشمی، از تلاش شهرداری تهران برای امضای‌ تفاهم‌نامه‌ای‌ با راهنمایی‌و‌‌رانندگی تهران بزرگ خبر می‌دهد و می‌گوید: «بر‌اساس قانون، اگر شهروندان عوارض خودروهای‌شان را تا پایان سال نپردازند‌، 2‌درصد جریمه می‌شوند».

عوارض تلنبار‌شده
میزان اخذ عوارض نوسازی‌ از سوی شهرداری‌ها‌، بر‌اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود. رقم‌های بالایی که در قبض عوارض برخی شهروندان دیده می‌شود و در روزهای گذشته با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده، از جمله مسایلی است که در روزهای اخیر شهروندان در مورد آن حساسیت نشان داده‌اند.

 هاشمی درباره این مساله به همشهری‌زندگی می‌گوید: «اگر در فیش‌های برخی از شهروندان رقم‌های بالایی درج شده‌، دلیلش پرداخت نکردن‌ فیش سال‌های قبل است‌ یا ‌این‌که فیش‌ها‌ی سال گذشته به دست‌شان نرسیده و یا پس از پرداخت در پرونده مالک درج نشده است؛

 در این صورت شهروندان می‌توانند با مراجعه به ادارات درآمد مناطق این موضوع را پیگیری و مشکل خود را حل کنند». هاشمی ادامه داد: «در دو‌سال گذشته به‌جز 10‌درصد جایزه خوش‌حسابی برای شهروندانی که در موعد مقرر عوارض خود را پرداخت کرده‌اند‌، جایزه‌هایی‌ اهدا شد و امسال نیز این جوایز به شهروندان‌ خوش‌حساب تهرانی اهدا می‌شود».

رشد 5‌درصدی درآمد‌های پایدار
شهرداری تهران در راه دست‌یابی به درآمدهای پایدار وصول به‌موقع عوارض مختلف شهری را در دستور‌کار قرار داده است. مدیر‌کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران درباره قبض‌های عوارض ارایه‌شده به شهروندان می‌گوید: «برای رسیدن به درآمدهای پایدار و هم‌چنین ‌کاستن از درآمدهای ناپایدار، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور‌کار قرار داده‌ایم.

در سال‌1386‌، 12‌درصد از درآمدهای شهرد‌اری تهران از جمله درآمد‌های پایدار بود‌، این رقم سال گذشته با رشدی 5‌درصدی  به 17‌درصد رسید و امیدواریم امسال با تلاش‌های انجام‌شده‌، بیش از 5‌درصد افزایش درآمدهای پایدار در شهرداری تهران را شاهد باشیم». مدیر‌کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران ادامه داد:

 «برای دومین سال است‌ که کدهای درآمدهای پایدار شهرداری تهران را به‌کار گرفته‌ایم ‌و با پیشرفت بالای‌ 21‌درصد به‌سمت ایجاد ثبات در درآمدهای پایدار حرکت کرده‌ایم». هاشمی با اشاره به عوارض نوسازی ساختمان‌ها در سال‌1388 می‌گوید: «در بحث نوسازی بالغ‌بر 250‌میلیارد تومان قبض نوسازی برای شهروندان ارسال شده است‌. در مورد عوارض پسماند و کسب و پیشه نیز حدود 120 تا 150‌میلیارد تومان قبض صادر شده‌ ‌است.

 در مجموع حدود 450‌میلیارد تومان در قالب سه‌موضوع کسب‌و‌پیشه، عوارض نوسازی و پسماند قبض‌های عوارض برای شهروندان ارسال شده است و در صورت وصول به موقع این قبض‌ها‌، 4‌‌درصد از درآمدهای پایدار شهرداری تامین خواهد‌شد.

 تا‌کنون 62‌درصد از درآمدهای نقدی و حدود 80‌درصد از درآمدهای غیر‌نقدی شهرداری تهران محقق شده است‌؛ درآمد نقدی با رشدی که نسبت به گذشته داشته و با رسیدن به 62‌درصد، پیشرفت‌ قابل‌قبولی در تحقق درآمد‌های پایدار شهرداری تهران است». 

شناسایی 28‌هزار معبر بی‌نام
ممیزی املاک شهر تهران مبحث دیگری است که مدیر‌کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران به آن اشاره دارد و می‌گوید: ‌«بیش از 90‌درصد کار میدانی ممیزی املاک‌ در مناطق 22‌گانه در قالب 22‌ستاد با 880‌نفر ممیز انجام شده است و امیدواریم کار میدانی آن تا 31‌‌شهریور ماه امسال تمام شود. بعد از کار میدانی، کار نرم‌افزاری نیز باید انجام شود؛

این مرحله از کار تا‌کنون 15درصد پیشرفت داشته است و 3‌ماه بعد از کار میدانی به پایان می‌رسد و ممیزی املاک شهر تهران در سال‌1389 می‌تواند مورد‌بهره‌برداری بخش‌های مختلف قرار گیرد. نصب پلاک‌های آبی هم همزمان با ممیزی املاک صورت گرفت و در این ممیزی 28‌هزار معبر بدون نام ‌شناسایی‌، 25‌هزار و 112‌معبر نام‌گذاری و 61‌درصد آن‌ها هم پلاک‌کوبی شده است».

 مدیر‌کل تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران درباره قبض‌های عوارض  کسب و پیشه هم می‌گوید: «این کار بر‌اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران انجام شده و قیمت پایه کسب و پیشه در چندین سال گذشته تغییر نکرده است. امسال برخی تغییرات به وجود آمده‌ و در برخی از مشاغل عوارض کسب و پیشه از 50‌هزار تومان به 100‌هزار تومان رسیده است.این تغییر به 3 تا 4‌برابرشدن عوارض شهری برای برخی از شغل‌ها منجر شده است».

همشهری زندگی

کد خبر 90537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز