گروه سیاسی: نماینده دادستان تهران در پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات برخی متهمان حوادث بعد از انتخابات کیفرخواست پنجم را در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران قرائت کرد

در این کیفرخواست، اغلب اتهام‌ها مربوط به فضای سایبر و فعالیت‌های اینترنتی است. پس از آن متهمان بدون اعلام نام به رسانه‌ها، در جایگاه حاضر شدند تا مورد سؤال قاضی و دفاع وکیل قرار بگیرند.

قاضی صلواتی ابتدای این دادگاه با استناد به اجرای تبصره یک ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری از رسانه‌ها خواست از ذکر نام افراد دادگاه پرهیز کنند. صلواتی گفت: در اجرای تبصره یک ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری کلیه خبرنگاران، سایت‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما مکلف‌اند گزارش‌های خبری از دادگاه را بدون ذکر نام و نام خانوادگی متهمان پخش کنند.

این در حالی است که در جلسات اول تا چهارم رسیدگی به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات، نام افراد به‌طور کامل در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

تشریح جرایم انتسابی

در متن ادعانامه دادستانی تهران که مهر بخشی از آن را منتشر کرد، آمده است: کیفرخواست حاضر بر مبنای دلایل و مستندات متقن، اعترافات صریح و بدون شائبه متهمان، قراین و امارات علم‌آور و مدارک مکشوفه با هدف تبیین و اثبات جرایم انتسابی تنظیم و تقدیم می‌گردد.

دادستان تهران در ادامه کیفرخواست پنجم نوشته است: در اغتشاشات اخیر به وضوح دیده شد که از اینترنت به‌عنوان ابزاری فراگیر و کارآمد در برگزاری تجمعات غیرقانونی، اطلاع‌رسانی دروغین و فضاسازی اغواگرانه بهره‌برداری شد. آنچه در جریان انتخابات و پس از آن اتفاق افتاد سلسله اعمالی بود که به‌دنبال هم طرح‌ریزی و اجرا شد.

فیس‌بوک و یوتیوب

در ادامه این ادعانامه نوشته شده: جهت توجه و اطلاع دادگاه محترم به‌طور اختصار نمونه‌ای از اقدامات سازمان‌یافته برخی از شبکه‌های اینترنتی رادیویی و تلویزیونی در راستای ضربه زدن به امنیت ملی کشورمان برشمرده می‌شود.

-گروه‌های اجتماعی و سیاسی در انتخابات از تمامی امکانات خود از فضای اینترنت و سرویس‌های آن استفاده کردند و سایت‌هایی مانند (فیس بوک و یوتیوب و...) با حمایت آمریکا برای تاثیرگذاری و بهره‌برداری کاربران ایرانی اقدام کردند.

- تولید و پخش اخبار کذب و تحریک‌آمیز به زبان فارسی و انعکاس وقایع به‌صورت همزمان (online) از جمله ترفندهای گروه‌ها و جریانات سیاسی بود که اینترنت وظیفه انتقال سراسری آن را به‌عهده داشت.

انتشار تصاویر وقایع

- انتشار تصاویر شامل عکس، فیلم، کلیپ به‌صورت‌های مختلف از وقایع و اتفاقات از طریق اینترنت و سایت‌های داخلی و خارجی با عناوین مختلف از شیوه مهم تحریک احساسات افراد و محرک اتفاقات در بستر اینترنت بود.

بحث ‌های دوطرفه و چند طرفه

- خبرگزاری‌های مختلف خارجی و داخلی از طریق فضای ایجادشده بیشترین تحلیل‌ها را که توسط تحلیلگران آموزش دیده و ورزیده انجام می‌شد به‌طور متوالی و مکرر روی اینترنت قرار داده و مخاطبین را تحریک به اعلام رای و نظرشان می‌نمودند.

- بحث‌های دو طرفه و چند طرفه در اینترنت به یکی از جدی‌ترین شیوه‌ها برای عرضه نظرات و تحلیل‌ها علیه مسئولین نظام و نهادهای کشور تبدیل شده و کاربران زیادی در کمال امنیت خاطر و پوشش مناسب به هر اقدامی علیه حاکمیت دامن می‌زدند.

نمایش صحنه‌های درگیری

- از اینترنت برای نمایش صحنه‌های درگیری و آشوب و اقدامات ناجا و بسیج و نوع برخورد آنها با افراد و تهییج افکار عمومی استفاده شد.

رأفت اسلامی

نماینده دادستان در ادامه متنی که می‌خواند، گفت: تقاضا می‌گردد در اعمال مجازات نسبت به متهمین پرونده که ناخواسته در مسیر خلاف مصالح و منافع ملی و دینی گام برداشته‌اند درصورت احراز تنبه، عدالت کیفری و رأفت اسلامی اعمال گردد.

پس از آن نوبت به قرائت کیفرخواست انفرادی متهمان و محاکمه آنها رسید که با تذکر قاضی صلواتی نام آنان با حروف ابتدای نام و نام خانوادگی منتشر می‌شود. نماینده دادستان کیفرخواست انفرادی ع. م. ر را قرائت کرد و او به دفاع از خود پرداخت.

ای‌میل و وبلاگ

پس از آن نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست انفرادی متهم ردیف دوم ع. آ، با بیان اینکه متهم ردیف دوم طراح سایت بوده و هم‌اکنون با تودیع وثیقه آزاد است، گفت: وی نزدیک به 30 هزار ای‌میل توسط متهم دیگری ارسال کرده است که از این طریق افراد را دعوت به حضور در تجمعات غیرقانونی می‌نموده است.

نماینده دادستان با اشاره به «تشکیل جنبش وبلاگی حمایت از یکی از نامزدهای انتخابات» به‌عنوان یکی دیگر از اتهامات م. آ تاکید کرد: قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به همراه مرکز رسیدگی به جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران اسنادی را در این رابطه از متهم به دست آورده‌اند که با توجه به اینکه این اتهامات محرز است و دلایل قانونی وجود دارد لذا از دادگاه محترم خواستار محاکمه و مجازات متهم هستم.

در ادامه متهم ردیف دوم پشت تریبون رفت و عنوان کرد: من دانشجوی ولایتمداری هستم که به آن افتخار می‌کنم که بعد از سخنان رهبری مبنی بر شرکت پرشور در انتخابات به جهت رسیدن به مقصود خود مسئولیت فنی سایت این نامزد ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفتم و وارد جنبش وبلاگ‌نویسی حمایت از او شدم.

کد خبر 90490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز