گروه شهری - بنیامین صدر: با انتشار خبر برخورد دستگاه غول آسای حفار مترو با پایه‌های سی‌وسه‌پل اصفهان نگرانی دوستداران میراث فرهنگی دوچندان شد تا جایی که آنان با اعلام شکایت خواستار توقف این پروژه شدند.

در همین حال ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان درباره‌ آسیب‌های احتمالی وارد شده به سی‌و‌سه‌پل بر اثر انحراف مسیر تونل مترو بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار آن شد که عملیات مترو تا روشن شدن موضوع انحراف و آسیب‌های احتمالی متوقف شود.

در روزهای اخیر خبرهای رسانه‌ها حکایت از انحراف مسیر تونل متروی اصفهان در ضلع جنوبی پل تاریخی سی‌وسه‌پل داشت که سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به فونداسیون رمپ جنوبی این پل تاریخی شده است.

دستگاه حفار تونل مترو در اصفهان با انحراف از مسیر اصلی خود در تونل شرقی خط شمال - جنوب مترو در اصفهان، با پی رمپ جنوبی سی‌و‌سه‌پل برخورد کرد این در حالی است که زعفرانی، رئیس قطار شهری اصفهان در یک نشست مطبوعاتی پس از وقوع این حادثه گفت:« به‌دلیل نقص فنی در دوربین دستگاه حفار در تونل شرقی که در نامه شرکت VMT آلمان نیز به آن اشاره شده؛ 35 تا 40 درجه از مسیر اصلی منحرف شدیم و در حال حاضر حفر این تونل متوقف شده است».

او از تایید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از عبور تونل مترو از زیر زاینده رود خبر داد و بیان کرد: این کار با نظارت کامل کارشناسان این سازمان انجام می‌گیرد. همچنین زعفرانی در سخنانش تاکید کرد که هر حرف راستی را نمی‌زند ولی هیچ وقت دروغ نمی‌گوید.

این در حالی است که پیش از این کارشناسان به نشست تا 8 سانتی‌متر به‌ویژه در محور چهارباغ هم اشاره کرده بودند. اعضای شورای شهر اصفهان هم تابستان سال گذشته مدام از عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی اظهار بی‌اطلاعی و حتی چندبار خبر عبور مترو از زیر این خیابان تاریخی را تکذیب کردند.

اما اینکه مقصر کیست، براساس اظهار نظر رئیس قطار شهری اصفهان «انحراف تونل متروی اصفهان تقصیر پیمانکار (شرکت الموت) بوده و به این ترتیب هزینه تغییر محل ایستگاه مترو که اکنون باید جای آن عوض شود نیز به‌عهده این شرکت است.»

در بیانیه ائتلاف ملی حامیان اصفهان آمده است که با توجه به اینکه اخبار منتشرشده و انحراف تونل مترو در کنار سی‌وسه پل، از سوی مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در نشستی خبری مورد تأیید قرار گرفت، بسیار امیدوار و خوش‌بین بودیم تا دست کم در این مرحله، مسئولان شهری تمام پنهان‌کاری‌ها و بی‌توجهی به‌نظر اهالی فن و دوستداران فرهنگ را کنار گذارند و برای یافتن راه حلی عاجل و عقلانی که منفعتی جمعی و ملی را در پی داشته باشد، با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و نیروهای علاقه‌مند و فعال، نسبت به رفع یا به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی اقدام کنند؛

ولی در کمال ناباوری، گویا این در همچنان بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد و دستگاه‌های متولی این امر و در رأس آنها، شهرداری اصفهان با ایجاد جنگی رسانه‌ای، اصل مسئله را به حاشیه رانده است و آن را شایعه می‌خوانند و دوستداران تاریخ و فرهنگ این دیار کهن را متهم به شایعه‌پراکنی می‌کنند و آنان را بی‌آبرو می‌خوانند!

کد خبر 90474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز