چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

تردید در اصالت خانه مدرس در حالی اخیرا از سوی مقامات میراث فرهنگی مطرح می‌شود که مسئولان این سازمان در 4سال گذشته هیچ اقدامی برای بازسازی و مرمت این خانه تاریخی انجام نداده‌اند.

به گزارش مهر، خانه نماد مجلس و قوه مقننه در ایران در حالی ویرانی خود را به نظاره نشسته است که به‌رغم اشتباه فاحش مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای خرید این خانه و سرمایه‌گذاری غلط آنها روی خانه کناری این خانه هیچ اقدام جدی برای رفع این اشتباه رخ نداد و خانه مدرس همچنان در ویرانی به سر می‌برد.

یک کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به این سؤال که چرا با اعتبار خانه مدرس خانه دیگری خریداری شده است؟ به خبرنگار مهر می‌گوید: خانه خریداری شده در سال‌های قبل خانه نصیرالدوله بوده و در جریان علت خرید خانه که اشتباهی صورت گرفته و یا به هر دلیل دیگری بوده، نیستم.

مهدی معمارزاده در ادامه تاکید می‌کند که این خانه تاریخی خانه مدرس است و این موضوع طی سال‌های قبل به اثبات رسیده است.

موضوع خرید و مرمت خانه مدرس برای نخستین بار در سال‌79 مطرح شد و در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت این خانه توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت شدند.

در همان زمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور وقت مبلغ یک میلیارد و150 میلیون تومان به خرید و مرمت خانه مدرس اختصاص دادند. با این همه سازمان میراث فرهنگی بودجه اختصاص یافته را صرف خرید خانه مدرس نکرد و بنا به دلایل نامعلومی خانه نصیرالدوله را خریداری کرد که کارشناسان در این خصوص مدیران قبلی میراث فرهنگی استان تهران را مقصر می‌دانند.

خانه تاریخی آیت‌الله سید‌حسن مدرس، نامدارترین چهره قانونگذاری ایران و سرسخت‌ترین مخالف استبداد رضاشاهی در خیابان امیرکبیر تهران و در کوچه شهید علیرضا جاویدی ( معروف به کوچه میرزا محمود وزیر) قرار دارد و اکنون این خانه در مالکیت خانواده کتابچی است و به‌عنوان انبار کتاب از آن استفاده می‌شود.

به گفته دکتر علی مدرسی، نوه سید حسن مدرس و پژوهشگر تاریخ معاصر این خانه به همراه 2خانه مجاور خود که یکی از آنها خراب شده و دیگری در حال تخریب و نوسازی است در دوره مجلس چهارم مشروطه (1300 تا 1302 خورشیدی) ساخته شد.

کارشناسان میراث فرهنگی در سال‌های قبل انتساب این خانه را به شهید مدرس تایید کرده بودند اما سال گذشته بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی وقت از تردید کارشناسان در این خصوص خبر داده بود.

این در حالی است که دکتر علی مدرسی، نوه دختری و مهندس محسن مدرس، نوه پسری سیدحسن مدرس هر‌گونه تعلق خانه نصیرالدوله به پدربزرگ خود را رد می‌کنند و می‌گویند که وی هیچگاه در آن خانه اشرافی اقامت نداشته است. سال قبل بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی دستور رسیدگی به موضوع خانه مدرس را صادر کرد و قرار شد بعد از چند هفته نتایج بررسی‌ها اعلام شود اما طی این مدت این امر به وقوع نپیوست و میراث استان تهران نیز حاضر به پاسخگویی نشد.

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند در گذشته تعلق این خانه به مدرس توسط گروهی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان تهران متشکل از اسکندر مختاری، معاون سابق حفظ و احیای میراث فرهنگی تهران، سیدرضا موسوی و محسن شیخ‌‌الاسلامی، کارشناسان میراث فرهنگی تهران به تایید رسیده است و سازمان ثبت و همچنین اسناد و مدارک موجود نیز این موضوع را تایید می‌کند بنابراین سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند این امر را انکار کند.

در پاسخ استعلام سازمان میراث فرهنگی استان تهران از سازمان ثبت اسناد و املاک استان، این سازمان در نامه‌ای اعلام داشت که سند مالکیت 6دانگ یک باب خانه به انضمام حیاط و آشپزخانه متصل به آن اندرونی نمره 2022 و 2مفروض از شش دانگ یک دستگاه عمارت مشتمل بر 2 بیرونی و یک اندرونی و یک حیاط و آشپزخانه متصلات به هم واقع در تهران، ناحیه عودلاجان، کوچه مدرس، انتقال از سید عبدالباقی مدرس، فرزند سیدحسن مدرس ذیل ثبت 901 صفحه 422 دفتر 6... برابر سند قطعی به آقای سیداحمد کتابچی (پدر سید جلال و سید رضا و پدربزرگ سید محمد ابراهیم کتابچی) منتقل شده است.

از سوی دیگر، کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند طی این سال‌ها 4مدیر در استان تهران تغییر کرده‌اند که شاید همین باعث عدم‌رسیدگی و انحراف در پرونده خرید خانه مدرس شده است و طی این مدت سازمان میراث فرهنگی تکلیف خانه مدرس را مشخص نکرده وهیچ توضیحی نیز در این مورد نداده است.

با وجود اعتبار یک میلیارد و 150 میلیون تومانی که برای خرید خانه مدرس اختصاص داده شده بود اما سازمان میراث فرهنگی خانه دیگری را با این مبلغ خریداری کرد.

اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی طی این سال‌ها هیچ وقت دلیل اینکه چرا اعتبار تخصیص یافته به خانه مدرس را صرف خرید خانه دیگری کرده‌اند را نگفته‌اند. در نهایت بقایی، رئیس فعلی و قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی اواخر سال گذشته در مورد عدم‌خرید و ثبت ملی خانه مدرس عنوان کرده بود که کارشناسان در مورد خانه فعلی که منتسب به مدرس است نظر متفاوتی دارند.

این سخنان در حالی مطرح شد که گروه کارشناسی ویژه سازمان میراث فرهنگی، اسناد و مدارک، نوه مدرس و همچنین سازمان ثبت اسناد انتساب خانه را به مدرس تایید کرده‌اند.
پرونده این خانه تاریخی هم‌اکنون در سازمان میراث فرهنگی مسکوت مانده است و مشخص نیست سازمان میراث فرهنگی با وجود ثبت هزاران اثر در فهرست آثار ملی به چه علت از ثبت ملی خانه مدرس خودداری  و در مرمت و خریداری این خانه تاریخی که متعلق به سید حسن مدرس است کوتاهی می‌کند.

کد خبر 87647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز