جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: تغییر و تحولات مدیریتی در بانک پارسیان از 20 شهریور و همزمان با عرضه 2 بلوک 5 و یک درصدی از سهام این بانک در بورس آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، همزمان با تصمیم ایران خودرو برای فروش 32 درصد از سهام بانک پارسیان، 2 شرکت بیمه و سرمایه‌گذاری پارسیان نیز درصدد خروج از این بانک برآمدند.

بر همین اساس امروز 469 میلیون سهم بانک پارسیان در قالب 2 بلوک 2/5 و 06/1 درصدی به قیمت هر سهم 231 تومان توسط شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری پارسیان در بورس عرضه می‌شود.

شرکت ایران خودرو که اکنون با بحران مالی شدیدی روبه‌رو است، برای اینکه بتواند 1000 میلیارد تومان کمک مالی از شورای پول و اعتبار دریافت کند باید تمامی سهام متعلق به‌خود ( 32 درصد ) در بانک پارسیان را بفروشد.

شورای پول و اعتبار شرط کرده است در صورتی بخش دوم این مبلغ را که شامل 500 میلیارد تومان می‌شود پرداخت خواهد کرد که ایران خودرو برخی شروط؛ از جمله فروش سهام خود در بانک پارسیان را به اجرا درآورده باشد.

همزمان با اعمال چنین تصمیمی 2 شرکت بیمه و سرمایه‌گذاری پارسیان نیز تصمیم به فروش سهام خود در بانک پارسیان گرفتند و قرار است امروز سهام این 2 شرکت در قالب 2 بلوک عمده سهام که ارزش آن  108 میلیارد تومان می‌شود، در بورس به فروش برسد.

با فروش 3 گروه عمده از سهامداران بانک پارسیان از امروز مالکان جدیدی در این بانک حاضر خواهند شد و تغییر و تحولات مدیریتی در این بانک آغاز خواهد شد. اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که بانک ملت از خریداران پرو پا قرص بلوک 32 درصدی سهام بانک پارسیان است که قرار است در روز‌های آینده در بورس برای فروش حراج شود.

پیش از این شرکت‌های سایپا و کنسرسیوم شستا – تدبیر نیز برای خرید بلوک مدیریتی بانک پارسیان ابراز تمایل کرده بودند که با اضافه شدن بانک ملت تعداد رقبای خریدار به عدد 3 رسید. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد زمان عرضه سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو رقابت زیادی بین این 3 گروه انجام شود.

مواضع ایران خودرو

اما همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام بانک پارسیان توسط شرکت ایران خودرو، قائم مقام مالی و اقتصادی شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو با فارس درباره زمان عرضه سهام بانک پارسیان گفت: برای عرضه سهام مدیریتی بانک پارسیان باید برخی مراحل اداری مربوط به بانک و بورس و در رابطه با خروج سهام از وثیقه بانک انجام شود.

جمشید ایمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت هر سهم عرضه شده از سوی ایران‌خودرو بالاتر از 231 تومان (قیمت مورد نظر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه پارسیان) خواهد بود خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه سهام بانک پارسیان در قالب بلوک مدیریتی واگذار می‌شود قیمت پایه هر سهم این بانک بالاتر از قیمت یاد شده خواهد بود.

به گفته ایمانی، گروه ایران خودرو در فروش بلوک حدود 32 درصدی بانک پارسیان جدی است و به مذاکرات خود با متقاضیان ادامه می‌دهد. وی به دریافت 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: ظرف 10 روز آینده 300 میلیارد تومان دیگر باقیمانده نیز دریافت خواهد شد.

ایمانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به برگزاری مجمع سالانه ایران خودرو در 7 شهریور ماه، نماد معاملاتی این شرکت چه زمانی در بورس باز می‌شود پاسخ داد: این اقدام به بازنگری در بودجه 88 و ارائه گزارش 3 ماهه به بورس نیاز دارد.

گزارش مربوط به بودجه سال‌جاری در مرحله نهایی شدن قرار دارد و با توجه به اینکه زیان 123 میلیارد تومانی سال 87 پوشش داده شده است، حدود 110 میلیارد تومان سود برای سال 88 پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 90184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز