همشهری آنلاین: ضربت شمشیر ابن‌ملجم بر فرق علی(ع) زاییده جهل تاریخی بشر است

که در دروان آن امام برگوار بواسطه رویارویی جهل مطلق و عدل مطلق منجر به شهادت مظهر عدل کامل شد.

حمید عباسپور سرندی، مدرس معارف اسلامی دانشگاه‌های تبریزدر گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه آذربایجان‌شرقی، به تحلیل جریان شهادت مولای متقیان علی(ع) پرداخت.

وی با بیان اینکه شهادت امیر مؤمنان در تاریخ اسلام حادثه‌ای شگرف از منظر اجتماعی و مذهبی است تأکید کرد: عمق فاجعه شهادت علی(ع) مانع از آن شده است تا مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی این تراژدی عظیم آشکار شود.

وی افزود: البته بشریت بواسطه تألم و آشفتگی بی‌سابقه به خاطر این شهادت مقصر نیست بلکه عمق فاجعه سبب شده است تا طی صدها سال گذشته اندوه بشریت را پایانی نباشد.

عباسپور تصریح کرد: علی(ع) همانگونه که بزرگان تاریخ اسلام می‌نویسند بواسطه شدت عدالت خود و اصرار بر حاکمیت قسط در جامعه به شهادت رسید و به عبارت بهتر مولای متقیان توسط یک جریان فکری خاص به شهادت رسید و نه فرد خاص.

مدرس معارف اسلامی دانشگاه‌های تبریز گفت: ضربت شمشیر ابن‌ملجم بر فرق علی(ع) زاییده جهل تاریخی بشر است که در دروان آن امام برگوار بواسطه رویارویی جهل مطلق و عدل مطلق منجر به شهادت مظهر عدل کامل شد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ همواره این جدال وجود داشته است و متأسفانه در اکثریت مقاطع این عدل و دانش اله یبوده است که به مسلخ شهادت رفته است.

عباسپور تصریح کرد: شدت برخورد با مظاهر علوی در طول تاریخ دارای ارتباط مستقیم با میزان تجلی آن بوده است و گاه این تجلی بر سر چوبه دار بوده است و گاه در میدان جنگ نابرابر حق و باطل.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که بشریت بر جهل خود فایق نیاید و قدرت تحمل عدل علی گونه را نداشته باشد باز هم شاهد مسلخ‌هایی خواهیم بود که پیروان مکتب علی در آن شربت شهادت خواهند نوشید و شاید علت طولانی شدن زمان انتظار نیز همین فلسفه عمیق بشری باشد. 

کد خبر 90137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز