گروه بورس: تصویب دستور‌العمل فعالیت در بازار اولیه اوراق بهادار به جلسه بعدی شورای بورس موکول شد.

سیدعلی حسینی- عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار- در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر افزود: آیین‌نامه بازار اولیه، در جلسه روز دوشنبه شورای بورس طرح و مورد بررسی قرار گرفت اما مراحل تصویب آن به پایان نرسید و به جلسه بعدی شورای بورس موکول شد.

وی با بیان اینکه نشست‌های شورای بورس، هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، گفت: برای تصویب دستور‌العمل بازار اولیه، به یک جلسه دیگر، زمان نیاز است.

ویژگی‌ها

بهروز زارع- مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار- نیز درخصوص ویژگی‌های این آیین‌نامه و مراحل اجرایی آن گفت: بر اساس آیین‌نامه بازار اولیه، فعالیت تمام شرکت‌های سهامی عام، تحت نظارت سازمان بورس قرار می‌گیرد.

همچنین بر اساس این دستور‌العمل، هیچ شرکتی بدون مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار حق پذیره‌نویسی سهام، انتشار اوراق مشارکت و افزایش سرمایه را ندارد.

زارع تصریح کرد: مقدمات اجرایی کار از هفته گذشته آغاز شده و ما از هفته پیش به همه بانک‌های کشور اعلام کردیم که بدون مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیره‌نویسی برای سهام شرکت‌ها انجام ندهند. همچنین انتشار اوراق مشارکت نیز فقط با مجوز سازمان بورس انجام شود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه با اشاره به اینکه به اداره ثبت نیز اعلام شده  بدون مجوز سازمان بورس، اقدام به ثبت پذیره‌نویسی نکند، تأکید کرد: از هفته گذشته فعالیت خود را برای تشکیل بانک اطلاعات جامع شرکت‌های سهامی عام کل کشور آغاز کرده‌ایم.وی افزود: بر اساس آیین‌نامه بازار اولیه، شرکت‌هایی که قصد پذیره‌نویسی سهام دارند، باید در اطلاعیه‌ خود به مجوز سازمان بورس و شماره این مجوز اشاره کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه به مردم توصیه کرد، در زمان پذیره‌نویسی، به مجوز سازمان بورس دقت کنند و تأکید کرد: مردم نباید به هیچ عنوان در پذیره‌نویسی‌هایی که مجوز سازمان بورس را ندارند، شرکت کنند.

وی تصریح کرد: همه شرکت‌ها مکلف‌اند شماره مجوز سازمان بورس را در اطلاعیه خود منتشر کنند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود که به این مجوز در اعلامیه پذیره‌نویسی شرکت‌ها دقت کنند و در صورت نبود این مجوز، از شرکت در پذیره‌نویسی خودداری کنند.

وی در خصوص عرضه سهام شرکت‌ ملی مس در بورس گفت: همه مراحل قانونی برای عرضه سهام شرکت مس در بورس به پایان رسیده و مشکلی برای عرضه این سهم وجود ندارد اما هنوز توافق قطعی درباره قیمت پایه سهام این شرکت صورت نگرفته است.

زارع در خصوص افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع مس گفت: شرکت صنایع مس پیش از این سرمایه خود را از محل سود انباشته افزایش داده بود که اطلاعاتش به سازمان بورس ارسال نشده بود. به گفته وی بر اساس قانون، این اطلاعات باید برای بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌شد.

وی افزود: در این زمینه، برخی نکات قانونی رعایت نشده بود که سازمان در حال بررسی است اما مشکلی در این خصوص وجود ندارد و ظرف روزهای آینده، سهام شرکت صنایع مس در بورس عرضه خواهد شد.

کد خبر 9006

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز