گروه علمی فرهنگی: همایش فرهنگی- گردشگری خلیج فارس از سوی جهاد دانشگاهی، مرکز علمی و فرهنگی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در این همایش پس از گزارش دبیرخانه مقاله آقایان مسلم خسروی زارگز، سیدمحسن علوی‌پور و یحیی میرشکاران با عنوان «جایگاه تنگه هرمز در خلیج فارس» و مقاله دکتر فیروز مهجور با عنوان «کاروانسراهای گونه کرانه پست خلیج فارس و مقاله «تحریف نام خلیج فارس و تبعات سیاسی و امنیتی آن» از دکتر بهروز اژدری و خانم پروانه عزیزی قرائت شد.

سپس محمدرضا شهرکی مقاله‌ای با عنوان «بررسی قابلیت‌ها و محدودیت‌های توسعه گردشگری در سواحل استان سیستان و بلوچستان» خواند و دکتر یوسف زین‌العابدین مقاله‌ای باعنوان «بررسی مرزهای دریایی حوزه ژئوپولتیک خلیج فارس ارائه کرد و سیدمحی‌الدین جعفری باعنوان «بندر سیراف دهکده گردشگری» مقاله خود را قرائت کرد.

پس از سخنرانی دکتر طه هاشمی معاون سازمان میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه، دکتر قرخلو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر عبدالحمید احمدی معاون جهاد دانشگاهی دکتر ایرج افشار سیستانی محقق و پژوهشگر و رئیس هیأت داوران همایش، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

در بخش‌هایی از این اطلاعیه چنین آمده است: خلیج فارس، از دیرباز، دروازه اصلی ورود و خروج فرهنگ، تمدن، اقتصاد و سیاست ایران بوده و بالندگی دولت مرکزی ایران، همواره به حضور  توانمند سیاسی در خلیج فارس، وابسته بوده است.

این گذرگاه بزرگ تاریخی، فرهنگی و سیاسی، امروزه در جهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جایگاه چالش اصلی ایران، با قدرت‌های استعماری شده است. جنبش ارزشمند جهاد دانشگاهی و مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران، که با دیدگاه فرهنگی، وارد عرصه گردشگری دانشجویان شده و درصدد افزایش تولیدات علمی، برای گسترش گردشگری این منطقه، با هدف حفظ برتری تاریخی و هستی ایران، در خلیج فارس بوده؛ گامی نو، ارزشمند و شایسته اندیشیدن است.
همچنین در این بیانیه گفته شده است: امروزه بدنه گردشگری کشور در عرصه تصمیم‌گیری و اجرا، از نبود تئوری‌های علمی و دانشگاهی رنج می‌برد و قادر نیست بنیان‌های گسترش گردشگری کشور را برپایه ریشه‌های علمی و بازرگانی جهانی گردشگری و نیروهای توانمند، تعریف و پیشنهاد کند.
کمیته داوران و هیأت ارزیابی، ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده همایش، به خاطر ایده نو، نگهداشتن مناطق سیاسی و نام‌های جغرافیایی و تاریخی با گسترش گردشگری کشور و دانشجویان شرکت‌کننده به خاطر احساس مسئولیت، همراهی و همدلی آنان، موردهای زیر را، به منظور هرچه پربارترکردن تولیدات علمی آینده و توجه پژوهندگان، موارد زیر را اعلام می‌دارد:
- توجه به بازدارنده‌ها و تنگناهای صنعت گردشگری ایران، در سطح ملی و جهانی.
- شناسایی سرچشمه‌های گردشگری کشور، و ارائه راهکارهای اجرایی، برای بهره‌گیری و بهره‌برداری از این سرچشمه‌ها.
- توجه به بررسی‌های موردی جهانی، برای پژوهش‌ها و فراهم آوردن گفتارها.
- دسته‌بندی مناسب جستارها و ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب، در تمامی محورها.
- پرهیز از شعارزدگی، در ارائه راهکارها و پرهیز از کناره‌پردازی‌های غیرریشه‌ای و نقل قول‌های پژوهشگران دیگر، بدون تحلیل و نتیجه‌گیری درست
- بررسی و نقد ساختار و تشکیلات سازمانی کشور، برای گسترش صنعت گردشگری.
- بررسی نقش بخش‌های خصوصی و غیردولتی، در گسترش صنعت گردشگری کشور و ارائه راهکار، برای حضور هر چه بیشتر، در این حوزه.
- خودداری از ارائه گفت‌وگوهای تئوریک و توصیفی صرف، در کارهای علمی و پژوهشی.

کد خبر 8995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز