علی اصغر محمدی: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد‌، گردشگری و توسعه‌ آن در کشور را تنها راهکار اساسی برای توسعه‌ اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور دانست و گفت: بالاترین درآمد سرانه‌ کشورهای توسعه یافته از بخش توریسم و گردشگری است.

عزیرالله سیفی افزود:  شرایط اقلیمی‌ و جغرافیایی خاص این استان‌، جذابیت‌های تاریخی و طبیعی فراوانی را در پی داشته  و آن را به اولین شهر خشت خام ایران تبدیل کرده است.

وی افزود: شهر یزد که بر اساس روایات‌ تاریخی به دار‌العباد، دارالسلام‌، شهر دوچرخه‌ها و شهر بادگیر معروف است‌، بر اساس اعلام سازمان ملی یونسکو دومین شهر تاریخی جهان بعد ا ز شهر ونیز ایتالیاست که آثار ارزشمند تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

وی در ادامه گفت‌: استان یزد در جذب گردشگر بعد از استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان در رتبه‌چهارم کشور قرار دارد.

به گفته سیفی‌، کمی آب و کویری بودن یزد، مردم این استان را با انگیزه‌ صرفه‌جویی به استفاده از قنات و بادگیر و ابداعات متنوع در آن‌ها برانگیخته که همچنان استفاده از این فنون در استان قابل مشاهده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد با اشاره  به بافت تاریخی این شهر که  با وسعت 743 هکتار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: این بافت تاریخی که هم اکنون نیز حرکت و زندگی در آن جاری است‌، در کنار جاذبه‌های دیگر استان نظیر کویر‌گردی‌، بیابانگردی، حمام شن‌، اتومبیلرانی در کویر، اسکی و بسیاری از جاذبه‌های دیگر در توسعه ‌و رشد صنعت گردشگری یزد و جلب گردشگران داخلی و خارجی تاثیر به سزایی دارد.

وی تاکید کرد: در استان یزد علاوه بر مناطق کویری و بیابان گردشگران امکان استفاده از مناطق کوهستانی و ییلاقات معروف آن را نیز دارند که این شرایط دوگانه آب و هوایی همواره جاذبه‌ای ویژه برای گردشگران محسوب می‌شود.

ساخت و ساز در بافت تاریخی

وی درباره ساخت کتابخانه و عمارت کلانتری در داخل بافت تاریخی که ثبت جهانی آن را  تهدید می کند گفت: روند ساخت  این کتابخانه در داخل بافت تاریخی متوقف شده است و با توجه به مسائل پیش‌آمده، دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری نیز در حال پیگیری است‌‌، اما تا به امروز حکم دادگاه مبنی بر تعدیل ارتفاع کتابخانه است.

سیفی در زمینه ساختمان نیروی انتظامی در داخل بافت تاریخی یزد اظهار داشت: ادعای نیروی انتظامی آن است که مجوز ساخت این کلانتری زمانی صادر شده که هنوز بافت به ثبت ملی نرسیده بوده، اما سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده که در همان زمان نیز نیروی انتظامی هیچ‌گونه مجوزی از ما دریافت نکرده است و ساخت این کلانتری در داخل بافت با توجه به این موضوع که بافت ثبت ملی شده، خلاف قوانین میراث فرهنگی است و در حال حاضر نیز کار ساخت کلانتری متوقف شده‌است و منتظر رأی دادگاه هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد افزود: به هر جهت ما باید مطیع قانون باشیم اما خوشبختانه تا به امروز قانون نیز رای بر کوتاه کردن کتابخانه داده‌ است.

به گفته وی در حال حاضر تعامل خوبی میان سازمان میراث فرهنگی با شهرداری یزد وجود دارد و ساخت و سازهای درون بافت باید طبق ضوابط میراث فرهنگی باشد. نکته مهم و جالب توجه این است که مردم هم به ارزش تاریخی و میراث فرهنگی خانه‌های خود آگاهی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل بافت یزد همچنان زنده و پویا به حیات خود ادامه می‌دهد. البته به این معنی نیست که مواردی از تخلف را نداشته و یا نداریم، اما مهم این است که ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

وی در مورد اعتبارات سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: اعتبارات سال 85 نسبت به 84 در حدود 80 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته اعتبار سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری یزد یک میلیارد و 800 میلیون تومان بود در حالی که در امسال این میزان به سه میلیارد تومان افزایش یافته است و این بودجه در بخش‌های مختلف سازمان به‌استثنای پایگاه‌ها در حال جذب است.

سیفی افزود: اعتبار پایگاه‌ها از بخش اعتبارات ملی اختصاص می‌یابد و درصدد دریافت این اعتبارات هستیم تا هرچه زودتر آنها را به پایگاه‌ها اختصاص دهیم.البته ظرفیت‌ها و طرح‌های ما جهت جذب اعتبارات در سه بخش میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری تا سقف 30‌میلیارد تومان است و امیدوارم با اختصاص به‌موقع بتوانیم قدم‌های مثبتی در راه حفظ و احیاء بناها و آثار تاریخی برداریم.

تهیه فهرست آثار میراث فرهنگی استان

وی با اشاره به تهیه فهرست آثار میراث فرهنگی استان برای ثبت  ملی گفت: استان یزد سرشار از میراث معنوی است‌، مراسم عزاداری مانند محرم‌، نخل‌گردانی‌‌، مراسم اقلیت‌های دینی‌، گویش‌های محلی که کار جمع ‌آوری آنها را از سال‌های قبل در همه شهرستان‌های استان مانند مهریز، یزد، میبد، اردکان‌، ابرکوه و...را شروع کرده‌ایم و حوزه معاونت فرهنگی به زودی فهرست این آثار را به پژوهشکده مردم‌شناسی اعلام خواهد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و جهانگردی استان یزد اضافه کرد: ضمن آن که در شش ماه اول سال جاری 120 اثر تاریخی یزد ثبت ملی شدند و 100 پرونده دیگر نیز برای ثبت آماده است.

وی از حفاری‌های غیرمجاز در شهرهای تاریخی به عنوان یکی از مشکلات عمده سازمان‌های میراث فرهنگی در استان‌ها نام برد و گفت : سرقت‌های فرهنگی در استان یزد با تلاش اداره مبارزه با جرایم اقتصادی و تشکیل یگان حفاظت سازمان و ارتقاء سطح آگاهی مردم سیر نزولی داشته است. البته مواردی بوده که با تلاش نیروی انتظامی سارقان موفق به خارج کردن آثار نشدند.

وی علت کاهش نیافتن آمار حفاری‌های غیرمجاز را گستردگی بافت تاریخی در سطح استان اعلام کرد و افزود: تشکیل پایگاه‌های یگان حفاظت در سراسر استان‌، توجه بیشتر به آموزش‌های فرهنگی جهت بالابردن سطح آگاهی مردم بومی‌، بازنگری قوانین موجود در برخورد با متخلفین‌، صدور رأی متناسب با جرایم انجام شده در حوزه میراث فرهنگی، گسترش تعامل با نیروی انتظامی استان و حمایت از تشکل‌های غیردولتی دوستداران میراث فرهنگی ازجمله اقدامات انجام شده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد‌، به شناسایی 31 منطقه‌ اکوتوریستی در این استان با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: شناسایی و مطالعات اولیه‌ این مناطق ‌آغاز شده است. همچنین وی از شناسایی 35 غار طبیعی در این استان خبر داد.

معماری اسلامی‌منحصربه‌فرد

سیفی‌‌، استان یزد را از نظر معماری اسلامی‌منحصر به فرد دانست و تصریح کرد: مسجد جامع یزد با گلدسته‌های سر به آسمان کشیده شده با زیبایی و معماری بی نظیر خود گردشگران و پژوهشگران را شگفت زده می‌کند. 

وی اضافه کرد: اولین و تنها مسجد ایرانی و اسلامی‌که قدمت آن به دوره‌ ساسانی باز می‌گردد نیز در شهرستان فهرج استان یزد، قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد‌، موزه‌های موجود در این استان را 14 موزه ذکر کرد و اظهار داشت: هر یک از این موزه‌ها آثار نفیس و ارزشمندی را از تاریخ استان یزد در خود جای داده‌اند.

سیفی در خصوص زیرساخت‌های گردشگری این استان خاطر نشان کرد: هم اکنون 31 هتل با 2130 تخت به گردشگران و مسافران خدمات دهی می‌کنند که در این زمینه جهت افزایش اماکن ا قامتی، ساخت 16 هتل با ظرفیت 1200 تخت و 1608 اتاق نیز در برنامه‌های جاری گردشگری  قرار گرفته است.

به گفته‌ وی‌، 11 واحد مهمان پذیر‌، 13 سفره‌خانه و 28رستوران بین راهی نیز در گردشگری استان یزد فعالیت دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد‌، با اشاره به تغییر کاربری‌های گردشگری در بسیاری از خانه‌های قدیمی‌ و کاروانسراهای تاریخی این استان به عنوان هتل و رستوران گفت: خوشبختانه رقابت بسیاری خوبی در بخش خصوصی این حوزه صورت گرفته است‌، به طوری که از پررونق‌ترین هتل‌های یزد می‌توان به هتل‌های سنتی اشاره کرد. 

وی همچنین از شناسایی 18 روستای هدف گردشگری در استان یزد خبر داد و خاطر نشان کرد: اخیرا عملیات ساخت پنج مجتمع بین راهی‌، دو کمپ اقامتی و دو هتل جدید از طریق شرکت توسعه‌ گردشگری ایران در مناطق مختلف این استان آغاز شده است.

صنایع دستی

سیفی با اشاره به اهمیت صنایع دستی استان یزد نیز گفت: قالی، قالیچه، گلیم، مخمل، زری، چادر شب، دستمال، مرس ریزه‌ جیم، قناویز، اجرامی، شمد، ترمه بافی، پرده، زیلو، روفروشی، کرباس، بقچه، لنگ، کیسه حمام، خورجین، پتو‌، سفال‌، سرامیک، حصیر، کاشی و گیوه، از مهمترین صنایع دستی استان یزد است که در میان صنایع دستی قالی‌بافی، ترمه‌بافی، زیلوبافی، ساخت سفال سرامیک و کاشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: فرش و قالی  از جمله صنایع دستی معروف استان یزد است که به دلیل اهمیت و زیبایی 50 درصد تولیدات این حوزه به خارج از کشور صادر می‌شود و 50 درصد نیز در داخل کشور به فروش می‌رسد. 

وی زیلو‌بافی را صنعت منحصر به فرد یزد عنوان کرد و افزود: شهرستان میبد مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز بافت زیلو است که عمر قدیمی‌ترین زیلوی موجود در آن به سال 808 هجری قمری می‌رسد.

به گفته سیفی در یزد شیرینی‌های سنتی مانند باقلوا، قطاب، لوز نارگیل، پشمک، نان برنجی و حاجی بادام نیز   تهیه می‌شود.

کد خبر 11119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز