سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

حمید دهقان: هنگامی که قطار اتومبیل‌های شیک و مدرن با شماره‌های سفارت‌ها، در حالی ‌که اتومبیل‌ها و موتورسواران پلیس این کاروان را اسکورت می‌کردند، در مقابل هتل زیبای رامسر توقف کرد و دختران و پسران جوان با لباس متحدالشکل محلی و با شاخه‌های گل از 70 سفیر و نمایندگان کشورهای جهان استقبال کردند، اهالی رامسر به چگونگی تلاش مسئولان و مأموران زیباسازی و نظافت بیشتر شهرشان پی‌بردند.

روز چهارشنبه دهم آبان، میهمانان تازه از راه رسیده پس از جابه‌جایی در اتاق‌های خود تنها توانستند لحظه‌هایی در باغ‌های اطراف هتل رامسر قدم بزنند و پس از صرف شام در لابی هتل با دوستان و همکاران خود دیداری تازه کنند تا برای سمینار 2 روز بعد خود را آماده کنند. [ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری رامسر ]

دیدگاه جدید ایران درباره گردشگری

پنج‌شنبه یازدهم آبان تالار زیبای هتل رامسر با انبوه گل‌های زیبا تزئین شده بود و هوای فرح‌بخشی از پنجره‌ها به داخل تالار نفوذ می‌کرد.

اسفندیار رحیم‌مشایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش نخست سخنرانی خود در گشایش دومین همایش تبیین سیاست‌های دولت در توسعه گردشگری به نیاز مبرم جمهوری اسلامی ایران به برقراری ارتباط تنگاتنگ با ملت‌ها و دولت‌های جهان و تعامل با همه انسان‌ها تأکید کرد و در بخش دوم، صنعت گردشگری را عامل موثری برای نزدیکی ملت‌ها عنوان کرد و افزود: دولت نهم مصمم است در صنعت گردشگری کشور تحول چشمگیری ایجاد کند و در این راستا با از میان برداشتن کلیه موانع تا پایان سال 86 گردشگری در ایران شکوفا خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قابل‌توجه تخت‌های اقامتی در یک سال گذشته وعده داد که تا پایان سال آینده تعداد تخت‌های اقامتی و مجتمع‌های بین‌راهی صددرصد افزایش خواهد یافت.
مشایی، از سفیران کشورهای جهان خواست که از دولت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشورهای خود دعوت کنند برای احداث هتل و مجتمع‌های تفریحی و اقامتی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد در صنعت گردشگری، سرمایه‌گذاری خارجی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و سرمایه‌گذار می‌تواند همه سرمایه واحدهای احداثی را به خود اختصاص دهد.

چشم‌انداز مازندران

استاندار مازندران نیز به میهمانان همایش خوش‌آمد گفت و افزود: استان مازندران با موقعیت ممتاز طبیعی و جغرافیایی در زمره استان‌های برتر کشور ایران در زمینه طبیعت‌گردی قرار دارد و سالانه 15 میلیون نفر گردشگر داخلی و بیش از 150 هزار نفر گردشگر خارجی به این استان سفر می‌کنند.

ابوطالب شفقت گفت: ساحل زیبا، پارک‌های جنگلی، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها، آب‌های گرم و سرد معدنی، چشمه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیگر پذیرای میهمانان و گردشگران هستند.

استاندار مازندران گفت: هر گردشگر در این استان در زمانی کمتر از دو ساعت می‌تواند از خشک‌ترین و کویری‌ترین منطقه به مرطوب‌ترین و بارانی‌ترین منطقه و ساحل دریا برسد و در مناطق جنوبی و جنوب غربی کلاردشت چالوس، کوه معروف علم‌کوه در تابستان تا دیرهنگام پوشیده از برف است و تفریحات و ورزش‌های تابستانی و زمستانی همزمان برای گردشگران امکان‌پذیر است.

تسهیلات برای گردشگران

محمدشریف ملک‌زاده، معاون گردشگری نیز با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه مسئولان گردشگری و بها دادن به ایده‌های نو، راه‌اندازی سفرهای ارزان‌قیمت و صدور ویزای الکترونیکی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی  از اقدامات موثر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه توصیف کرد.

وی استفاده از توریسم ترکیبی با همکاری سفارت‌خانه‌های خارجی مقیم ایران را وسیله مناسبی برای جلب رضایت گردشگران عنوان کرد و از سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی برای گسترش دوستی و همکاری در زمینه گردشگری دعوت کرد.

تحول در احداث زیرساخت‌ها

مهدی جهانگیری، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران نیز در این همایش با اشاره به اقدامات این شرکت به‌عنوان پل ارتباطی دولت و بخش خصوصی برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اظهار داشت: تاکنون 142 مکان برای احداث هتل، 200 مکان مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، 100 کمپینگ و 30 مجتمع مدرن آب‌درمانی شناسایی و پکیج سرمایه‌گذاری این مکان‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تهیه شده است.

وی افزود: با بهره‌گیری از سیستم فاینانس داخلی از طریق جذب منابع دلاری و ریالی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همراه با ارائه تضمین‌های لازم، این شرکت از نیمه دوم سال‌جاری برای جذب 950 میلیون دلار سرمایه‌گذاری آماده شده که تاکنون قرارداد 200 میلیون دلار از این اعتبار نهایی شده و عملیات اجرایی 26 هتل در نقاط مختلف کشور آغاز شده و قرارداد 500 میلیون سرمایه‌گذاری جدید در نیمه دوم آبان به امضا می‌رسد و در نهایت با صدور مجوز شورای اقتصاد جذب 256 میلیون دلار فاینانس خارجی عملیات اجرایی ده‌ها پروژه جدید آغاز می‌شود.

جهانگیری اعلام کرد: به‌منظور معرفی بیشتر جاذبه‌‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران به مردم جهان مقدمات گشایش دفاتر اطلاع‌رسانی ایران در کشورهای ترکیه، عربستان، مالزی و اندونزی فراهم شده است که به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

هفت هتل هفت‌ستاره

دکتر محمود طالبی سرمایه‌گذار ایرانی مقیم آلمان با حضور در این همایش، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری برای احداث هفت هتل مدرن هفت‌ستاره در استان‌های مختلف کشور و در کنار هفت بیمارستان بین‌المللی توریست‌درمانی اعلام کرد و افزود: مقدمات احداث نخستین بیمارستان و هتل در شهر زیبای رامسر فراهم شده است.
سفیران سخن می‌گویند

پس از سخنرانی سفیر فلسطین به‌عنوان شیخ‌السفرا، سفرای کشورهای آلمان، کره‌جنوبی، برزیل و مراکش در سخنرانی‌های خود با توصیف و تحسین زیبایی‌های ایران، آمادگی خود را برای همکاری در توسعه گردشگری میان ایران و کشورهای خود تأکید کردند.

در جواهرده

شرکت‌کنندگان در دومین همایش تبیین سیاست‌های دولت در توسعه گردشگری پس از پایان همایش به منطقه زیبای جواهرده رامسر عزیمت کردند و در جنگل فرح‌بخش صفارود گردش کردند و ناهار خوردند و در بازگشت به هتل به تماشای کاخ موزه رفتند و از ساختمان زیبا و آثار ارزشمند داخل آن دیدن کردند و در هتل محل اقامت برنامه موسیقی محلی با نوازندگی بانوان هنرمند و مراسم بریدن کیک دومین همایش شادی زایدالوصفی برای میهمانان فراهم ساخت.

روز جمعه 12 آبان، حاضران در همایش پیش از ترک رامسر از چند منطقه سحرانگیز این شهرستان از جمله محور سادات شهر، اربه‌کله و کتالم دیدار کردند و با گذر از شهرهای شیرود، تنکابن، نشتارود، عباس‌آباد، سلمان شهر و کلارآباد به نمک‌آبرود رسیدند. سوار شدن به تله‌کابین نمک‌آبرود و تماشای مناظر زیبای منطقه خاطرات فراموش نشدنی برای میهمانان در بر داشت و آنان پس از صرف ناهار در هتل آزادی نمک‌آبرود از چالوس و هزارچم وارد اتوبان کرج – تهران شدند.

اظهارنظر سفرا

اکثریت قریب به اتفاق سفرا برای اولین‌بار بود که به مازندران و شهر رامسر سفر کرده بودند و هریک از آنان در گفت‌وگو با همشهری شادمانی خود را از این سفر لذت‌بخش و فرح‌انگیز ابراز می‌داشتند.

سفرای اتریش، آلمان، بلژیک، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، ژاپن، قبرس، برزیل، پرتغال، مراکش و الجزایر، رایزن ارشد سیاسی روسیه و نمایندگان اندونزی، صربستان و مجارستان از کسانی بودند که از شرکت در این همایش ابراز خوشوقتی کردند.

میشائیل پستل سفیر اتریش گفت: من از بودن در رامسر و دیدن بخشی از استان مازندران خیلی خوشحال هستم. این‌جا، جای بسیار قشنگی است و مطمئن هستم که توریست‌های خارجی نیز از آمدن به این‌جا لذت می‌برند.

وی با اشاره به توسعه همکاری توریستی اتریش و ایران یادآور شد مقامات و مدیران آژانس‌های باتجربه اتریش می‌توانند تجربه‌های خود را در مورد ورزش‌های زمستانی و توریسم ورزشی در اختیار همکاران ایرانی قرار دهند و پروازهای مرتب ایران‌ایر به وین و برقراری 4 تا 5 پرواز در هفته از سوی هواپیمایی اتریش امکان مناسبی برای سفر گروه‌های توریستی دو کشور است.

حسنو گورجان تورک اوغلو سفیر ترکیه می‌گوید: در مدت اقامتم در ایران این نخستین سفر من به مازندران و رامسر است. به ‌نظرم رامسر یکی از گوشه‌های زیبای جهان است. جغرافیا، طبیعت، دریا با مردمان مهربان و خدمات ارزنده برای میهمانان از هر لحاظ مکان ایده‌آل است.

وی افزود: در حال حاضر ایران جاده‌های خوب و مکان‌های اقامتی مناسبی دارد که البته برای گسترش صنعت گردشگری به زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارد.

سفیر ترکیه گفت: صحبت‌های آقای مشایی معاون رئیس جمهور در همایش در زمینه سیاست‌های ایران درباره توریسم برای حاضران در همایش بسیار موثر بود. من شش ماه پیش در همایش سرعین هم بودم و امروز کاملاً احساس کردم که در همین مدت شش ماه پیشرفت زیادی در امر گردشگری در ایران رخ داده است.

وی افزود: شرکت‌های توریستی ترکیه با همکاران ایرانی خود مشارکت زیادی دارند، به‌ویژه پس از سفر آقای آتیلا کوچ وزیر توریسم ترکیه به ایران، با تشکیل کمیته مشترک، همکاری‌ها سرعت بیشتری پیدا کرده است.

دکتر اکراموف سفیر ازبکستان با تشکر از دعوت به این همایش و پذیرایی شایان مسئولان، دیدگاه‌های مسئولان ایرانی را بسیار روشن‌گر و جالب عنوان کرد و گفت سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی نشان داد که دولت ایران به مسائل توریسم اعتبار فراوانی قائل است.

وی کشور ایران را محل مناسبی برای سفر همه گردشگران جهان دانست و از زیبایی شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد و مراغه که به‌تازگی از آنها دیدار کرده بود، به نیکی یاد کرد.

کد خبر 7667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز