دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: 95 درصد از شهروندان ایرانی، بهترین فرصت سفر را روزهای آغازین سال و فصل تابستان می‌دانند.

و اگر از آنها بپرسید به کجا سفر می‌کنید یقیناً یکی از مناطق شمالی کشور را به عنوان مقصد خود ذکر می‌کنند.

دلیل آن هم روشن است؛ چرا که ایام تعطیل با شروع سال نو آغاز می‌شود و پس از آن، شهروندان فقط در فصل تابستان مجال سفر دارند.به عبارت دیگر، ما تنها کشوری هستیم که تعطیلات زمستانی نداریم.

ما ایرانی‌ها به این ویژگی کشورمان می‌گوییم«چهار فصل داشتن» در یک زمان! خیلی ساده است؛ یعنی اینکه تنوع آب و هوایی در ایران به گونه‌ای است که هر سلیقه آب و هوایی را سیراب می‌کند. شمال،جنوب، شرق و غرب.

هر ذائقه‌ای که دارید، می‌توانید تصمیم به سفر بگیرید سفر خوبی در پیش خواهید داشت؛ در این باره میراث خبر گزارشی تهیه کرده که در پی می‌آید.

ایران بدلیل گستردگی و تنوع بوم‌شناختی و بلندی‌های متنوع، دارای شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت است که این شرایط سبب شده تا مسافرت در این کشور در چهارفصل سال رونق داشته باشد.

تمامی جاده‌های کشور آخر هفته‌ها شاهد تردد خانواده‌هایی است که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بار سفر را بسته‌اند و فرهنگ سفر در ایرانیان فرهنگ جا افتاده‌ای است.

این روزها سفر کردن به نقاط مختلف کشور به دلیل سرمای هوا کاهش یافته است، اما سرمای هوا هنوز عاشقان اصلی سفر را مایوس نکرده و مناطق زیبا و دیدنی کشور در زمستان نیز پذیرای مهمانان ویژه خود است.

 نکته‌ای که نه مسئولان و نه شهروندان آن را باور ندارند این‌که زمستان هم مثل تابستان فصل سفر است، فصل خانه‌نشینی و پناه‌بردن به گوشه دنج و خلوت خانه نیست.

اگر یک مسافر خارجی  باشید و بخواهید به ایران سفر کنید، بعد از اینکه به کشورتان برگردید و از شما درباره یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ایران بپرسند، احتمالاً خواهید گفت:«کشور عجیبی است  در شمالش باران می‌بارید و جنوبش گرم و شرجی بود. در استان‌های غربی و شمال غربی‌اش هم زمین سفیدپوش شده بود!»

در زمستان که معمولاً از ماه دوم پاییز آغاز شده و تا عید نوروز طول می‌کشد (در فواصل ماه‌های دسامبر تا فوریه) اکثر مناطق کشور به‌شدت سرد است در حالی که در تابستان (ژوئن تا آگوست) گرمای هوا به چهل درجه سانتیگراد بالای صفر  می‌رسد.

میانگین سالانه دما در ایران از شمال غربی به شمال شرقی تغییر می‌کند و از منهای ده درجه سانتیگراد در آذربایجان تا به 30 - 25 درجه سانتیگراد در جنوب و جنوب شرقی می‌رسد.

نواحی ساحلی جنوب و شمال ایران در مقایسه با مناطق مرکزی و کوهستانی الگوی هواشناختی بسیار متنوعی دارد.

شهرهای شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز که مهمترین مراکز جلب جهانگردند آب و هوای بسیار متنوعی دارند. شیراز با چهار ماه هوای گرم در صدر این فهرست قرار می‌گیرد و تبریز با یک‌ماه هوای گرم در ردیف آخر قرار دارد.

جنوب ایران ، مقصد گردشگران زمستانه

میانگین سالانه دمای بندرعباس در اوایل زمستان 5/18 سانتیگراد است و میزان بارش سالانه مناطق مختلف کشور نیز در این فصل بسیار متفاوت است.

ایران دارای آب و هوای متناوبی است که در برخی مناطق کشور گرمای تابستان و سرمای زمستان مشابه است. به همین دلیل آب و هوای ایران در هر منطقه باید بصورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

جزیره کیش از جمله مناطق دیدنی ایران زمین است که زمستان‌ها از استقبال بیشتری برخوردار بوده و با آب و هوای بهاری خود جمع کثیری از گردشگران زمستانه را به سوی خود جلب می‌کند.

در ژانویه و فوریه (آذر و دی) سه نوع منطقه آب و هوایی در ایران وجود دارد، سواحل دریای خزر دارای آب و هوای معتدل سرد، مناطق مرکزی دارای آب و هوای سرد زمستانی و مناطق کناری دارای آب و هوای متوسط و ملایم است، ولی در مناطق جنوبی هوا بسیار گرم است و در تابستان تحمل آب و هوای مناطق مرکزی بسیار مشکل‌تر است.

غریب، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت:« سفرهای زمستانه و پاییزه به کیش در چند سال اخیر رونق یافته است و مردم برای حس کردن هوای بهاری و لذت بردن از آب و هوای خلیج فارس به این جزیره زیبا و دیدنی سفر می‌کنند.»

وی افزود:« برای بیشتر شدن تعداد مسافران کیش جاذبه‌های گردشگری این جزیره در حال ساماندهی است.»

جهانگردهایی که در فصل زمستان به سواحل جنوبی ایران می‌روند با آب و هوایی بسیار مطبوع روبه‌رو می‌شوند، در حالی که در همان زمان مردم استان‌های فارس و اصفهان آب و هوایی بارانی یا برفی دارند. 

در فصل تابستان آب و هوای همه مناطق کشور تا حد قابل تحملی گرم می‌شود اما بهترین زمان برای بازدید از مناطق مختلف ایران دو فصل بهار و پائیز و بویژه ایام نوروز است.

شمال کشور در پاییز و زمستان از زیبایی خارق‌العاده‌ای برخوردار بوده و گردشگران خاص خود را دارد.

سفرهای زمستانی به شمال ایران

رشته‌کوه‌های البرز زمستان‌ها میزبان کوهنوردان است و سواحل دریاچه بزرگ خزر نیز پاییز و زمستان از صنعت گردشگری بی‌بهره نیست.

کویر، بهترین مقصد زمستانه گردشگران

اما کویر، مهمترین مقصد گردشگری پاییزه و زمستانه کشورمان است که متاسفانه به دلایلی چون ناشناخته بودن جذابیت‌های کویر و چگونگی سفر به این نقاط پست، تا به‌حال نتوانسته است آنطور که باید در توسعه صنعت گردشگری جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.

امسال برخی از دفاتر خدمات مسافرتی برای شناساندن این جاذبه طبیعی به مردم اقدام به برگزاری تورهایی برای دیدن کویرهای ایران کردند.

مدیر یکی از آژانس‌های کویرنوردی در همین‌باره گفت:« برگزاری تورهای کویرنوردی یکی از مهمترین راه‌های رونق دادن به سفرهای زمستان در کشور است.»

وی افزود:« کویرهای ایران یکی از مهمترین قابلیت‌های اکوتوریستی است که چون شرایط خاصی را برای سفر می‌طلبد مردم به تنهایی نمی‌توانند برای این مسافرت‌ها اقدام کنند و همراه شدن با تورهای کویرنوردی بهترین راه مسافرت به کویرهای ایران است.

وی اظهار داشت:« اگر سفر به کویر در برنامه‌هایی تحت عنوان جاذبه‌های گردشگری ایران زمین در رسانه‌های همگانی پخش یا منتشر شود، سفرهای پاییزه و زمستانه مردم افزایش خواهد یافت.»

کد خبر 10737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز