مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

اگر منطقه 17 فقط 3 مشکل اساسی داشته باشد قطعاً اصلی‌ترین آن بافت فرسوده است

 مشکلی که تا چند سال قبل حل آن بیشتر به یک رؤیا و آرزو شباهت داشت. با توجه به محرومیتی که در منطقه وجود داشته و دارد خوش‌بین‌ترین آدم‌ها هم فکر نمی‌کردند روزی کار ساخت و ساز در این منطقه اینگونه رونق بگیرد.

 امروزه با توجه به سیاست‌های تشویقی شهرداری تهران بسیاری از شهروندان کار تخریب و بازسازی خانه‌های قدیمی و فرسوده‌شان را آغاز کرده‌اند، به هر خیابان، کوچه و پسکوچه‌ای که وارد می‌شوید انبوهی از مصالح ساختمانی را مقابل خانه‌های تخریب شده می‌بینید که تردد را برای اهالی دشوار کرده، اما کسی به آن اعتراض نمی‌کند.

چرا که همه می‌دانند هر آجری که روی آجر گذاشته می‌شود می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بهتر برای فرزندانشان باشد. سیاست‌های تشویقی شهرداری باعث جذب سرمایه‌گذاران به منطقه شد. حتی با وجود رکود در بازار مسکن باز هم می‌توان گفت وضعیت منطقه 17 در زمینه ساخت و ساز در مقایسه با سایر مناطق بهتر است و این همه حاصل توجه ویژه مدیریت شهری به این منطقه جنوبی و محروم است.

نوسازی در محله 8 با امتیاز ویژه

گفتیم که بافت فر سوده مشکل اصلی و اولویت‌دار منطقه 17 است. اما اگر قرار باشد در این منطقه نمادی برای این مشکل معرفی کنیم قطعاً محله 8 مثال مناسبی خواهد بود. این محله که تا چندی قبل در طرح سازمان نوسازی قرار داشت، در حال حاضر از طرح خارج شده و اهالی آن می‌توانند خانه‌های قدیمی و فرسوده‌شان را نوسازی کنند. مدیریت شهری هم امتیازات خوبی برای تشویق اهالی این محله برای ساخت و ساز در نظر گرفته است. 

مجوز به زمین‌های  100 متری محله8

معاون معماری و شهرسازی منطقه 17 در این‌باره می‌گوید: «براساس طرح تفصیلی شهر تهران حداقل زمین‌هایی که شهروندان روی آن ساخت و ساز می‌کنند نباید کمتر از 200 مترمربع باشد. اما با توجه به شرایط خاص محله 8 این رقم برای شهروندان این محله 100 مترمربع در نظر گرفته شده است.» «محمدرضا میرآفتابی» با اشاره به اینکه بیشتر پلاک‌های محله 8 ریزدانه است می‌گوید:

 «در جلسه‌ای که اخیراً با قائم‌مقام شهردار تهران داشتیم پیشنهاد کردیم تا در صورت امکان به پلاک‌های کمتر از صدمترمربع هم مجوز ساخت و ساز داده شود که دکتر شریفی قول داد بعد از انجام بررسی‌ها چنانچه اجرای این طرح ممکن باشد؛ اختیارات لازم به منطقه داده شود.» شهرداری امید زیادی دارد با اعطای بعضی تسهیلات و امتیازات به شهروندان منطقه بخصوص برای اهالی محله 8، شهروندان را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کند.

میرآفتابی در این‌باره می‌گوید: «با توجه به تأکید شهردار تهران، مدیریت شهری در مسئله نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال کسب درآمد نیست به همین دلیل در بخش عوارض نوسازی امتیازات ویژه‌ای برای شهروندان در نظر گرفته شده است.»

تعویق پرداخت  در عوارض نوسازی

وی با اشاره به اینکه هنوز تعدادی از این امتیازات، در مرحله بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد می‌گوید: «یکی از تسهیلات ویژه‌که برای اهالی محله 8 در نظر گرفته شده تعویق در پرداخت عوارض است. در صورت تصویب و عملی شدن این طرح اهالی محله 8 می‌توانند خانه‌های خود را بدون پرداخت عوارض نوسازی، بازسازی کنند و بعد از یکی دو سال یعنی زمانی که واحدهای ساخته شده را فروختند عوارض شهرداری را پرداخت کنند.» معاون معماری و شهرسازی منطقه همچنین می‌گوید: «پیش از این، بعضی تسهیلات فقط به انبوه‌سازان داده می‌شد اما با توجه به سیاست‌ شهرداری تهران ظاهراً قرار است این نوع تسهیلات به مردم نیز ارائه شود.»

ساخت و ساز بعد از 16 خرداد

  براساس بخشنامه جدید  در بخشنامه‌های تازه‌ای که شهرداری تهران به مناطق ابلاغ کرده بعضی امتیازات را برای شهروندان قائل شده است. میرآفتابی در این‌باره می‌گوید: «کسانی که بعد از 16 خرداد؛ سال جاری تقاضای تخریب و نوسازی کردند طبق بخشنامه‌های جدید می‌توانند ساخت و ساز کنند. در این بخشنامه‌ها یکسری امتیازاتی در زمینه نقشه ساختمان در نظر گرفته شده است که می‌تواند باعث تشویق اهالی به نوسازی شود.»

تخفیف 25 درصدی

 یکی دیگر از طرح‌هایی که مدیریت شهری برای تشویق شهروندان به نوسازی در دستور کار قرار داده تخفیف 25 درصدی در عوارض نوسازی است. معاون معماری و شهرسازی در این‌باره می‌گوید: «تخفیف 25 درصدی فقط شامل آن دسته از شهروندانی می‌شود که تمامی عوارض نوسازی را بصورت نقدی پرداخت می‌کنند. بعضی از اهالی که پیش از این از تقسیط عوارض استفاده کرده‌اند اگر بخواهند مابقی بدهی‌شان را بصورت نقدی پرداخت کنند 20 درصد تخفیف خواهند گرفت. البته این تخفیف‌ها جزو اختیارات شهردار منطقه بوده و با دستور ایشان اعمال خواهد شد.» 

سیاست‌های تشویقی برای تجمیع

 اجرای طرح تجمیع از چند سال قبل در منطقه آغاز شده است و کسانی در این طرح مشارکت می‌کنند از تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای در عوارض ساخت و ساز بهره‌مند می‌شوند. میرآفتابی در این‌باره می‌گوید: «کسانی که املاک ریزدانه‌شان را با یکدیگر تجمیع کنند بین 50 تا 90 درصد در عوارض نوسازی تخفیف می‌گیرند و ما در این زمینه هم به دنبال ارائه تسهیلاتی به شهروندان منطقه 17 هستیم.»

صدور 299 پروانه ساخت

 با توجه به رکود بازار مسکن در همه مناطق به نظر می‌رسد ساخت و ساز در منطقه 17 همچنان ادامه دارد. معاون شهرسازی می‌گوید: «در صدور پروانه ساخت کاهش 50 درصدی را شاهد هستیم هرچند که باز هم در بین مناطق بیست‌ودوگانه وضعیت نسبتاً خوبی داریم. از ابتدای سال جاری 299 پروانه ساخت صادر شده و از این نظر جزو 5 منطقه نخست شهر تهران هستیم. این در حالی است که منطقه 17 یکی از کوچک‌ترین مناطق تهران است.»

همشهری محله - 17

کد خبر 89943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز