همشهری آنلاین- معصومه کیهانی: شاید درلحظه اول فکر کنید، مگرگوش کردن هم کارخاص و پیچیده‌ای است

 که از آن به عنوان یک هنریاد می‌کنیم.

برای اینکه به باوردقیق و عمیقی دراین باره برسیم باید ابتدا تعریفی از هنرداشته باشیم. روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند زمانی که اندیشه و احساس انسانی به صورت غیرکلامی ویا درساختار بیانی غیر معمول و غیرمستقیم با ظرافتهای خاص خود نمود می‌یابد، در واقع هنرپا به عرصه وجود می‌گذارد.

سفال‌گری، معماری، مجسمه سازی، نقاشی و طراحی از جمله هنرهای غیرکلامی و شعر و داستان از موارد بیانی خاص و پیچیده هنری محسوب می‌شوند.

خوب گوش دادن به حرف‌های دیگران نیز دقیقا درهمین معنا و تعریف قرارمی‌گیرد. چرا که شما با محفوظ نگه‌داشتن همه احساس و اندیشه خود، سراپا گوش می‌شوید که هرچه دقیق‌تر درک کنید طرف مقابل‌تان چه می‌خواهد بگوید. برای دستیابی به چنین شرایطی، هرچه صبورانه تر برچگونگی رفتار و حتی تغییرات چهره آن فرد متمرکز می‌شوید تا از هرکنش و واکنشی برای فهم منظور او بهره‌مند شوید.

درضمن اینکه با رفتارهای غیرکلامی خود و با حس احترامی که به طرف مقابل منتقل می‌کنید، تلاش می‌کنید اطمینان گوینده را جلب کنید. قطعا کسب اطمینان گوینده به همین راحتی‌ها کسب نمی‌شود. او باید صمیمی بودن شنونده را با نگاه و رفتارش حس کند.[تاثیرسلامت عاطفی براحساس،افکار و رفتارما]

قطعا یک شنونده خوب به آن اندازه خودداراست که ضمن حفظ نظراتش برای خود، به طرف مقابل اجازه دهد که درباره نظش تا جایی که لازم است- تا زوایای آن کاملا روشن شود- توضیح دهد. بدون اینکه کسی به خود اجازه دهد درسخنان او به قول معروف بدود و درمسیر افکار و گفتار گوینده اختلال ایجاد کند.

یک شنونده خوب تمام تلاش خود را می‌کند که بتواند به درستی حرف‌های گوینده را درک کند. ازاین‌ رو حتی زمانی که گوینده سکوت می‌کند، شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کند که او امکان طرح حرف‌های نگفته را پیدا کند.[به جای فرار با مشکل روبرو شویم]

چنین شنونده‌ای به واقع سراپا گوش نامیده می‌شود چراکه تنها از شنیدن، یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم ترغیب گوینده به گفتن همه آنچه می‌خواهد بگوید تا منظور خود را به طور واقعی و کامل بیان کند.[تاکید برمن و آنچه می‌گویم؛برخورد مشکل آفرین]

خود قطعا بارها تجربه کرده‌اید که انجام این کار واقعا هنرمندی می‌خواهد چراکه به توجهات خاص، تمرین و تکرار صادقانه و احساس مسئولیت نسبت به حقوق دیگران نیاز دارد.و طبیعی است آن گونه که به راحتی دربیان پذیرفته می‌شود، درعمل به آسانی تحقق نمی‌یابد.

و درپایان، اگر بخواهیم دریک جمله، هنرخوب شنیدن را تعریف کنیم به این مفهوم خواهد بود که ظرفیت شنیدن حرفهای مخالف نظر خود را داشته باشیم[چه روشی دربرخورد با اختلاف نظرها دارید] درکلیه عرصه‌ها؛ بخصوص درعرصه‌هایی که به شدت مورد علاقه ما و درواقع به آن نقطه نظرات وابسته هستیم.

کد خبر 89800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز