شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنش در روابط دمشق - بغداد با صف آرایی هزاران سرباز عراقی در مرز این کشور با سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد.

مسئولان عراقی روز گذشته از افزایش نیروهای این کشور در مرز با سوریه طی هفته جاری پس از دستور نخست‌وزیر عراق برای افزایش این نیروها خبر دادند. این اقدام گامی است برای جلوگیری از آنچه عراق ورود نیروهای انتحاری و تروریستی از سوریه به داخل خاک به  این کشور می‌خواند.

به گزارش بی‌بی سی، ژنرال طارق یوسف فرمانده پلیس استان الانبار واقع در غرب عراق اعلام کرد: این تعداد سرباز برای پر کردن شکاف‌های موجود در مرزها و به دستور مستقیم نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در مرزهای این کشور با سوریه مستقر می‌شوند.

طارق یوسف در ادامه گفت: تاکنون شماری از نیروها در مرزها مستقر شده‌اند و برخی دیگر در هفته جاری مستقر می‌شوند. وی به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد. یوسف در ادامه با اشاره به اتهامات عراق علیه سوریه مبنی بر دست داشتن بعثی‌های مقیم دمشق در این انفجارها افزود: دولت عراق اطلاعاتی را در دست دارد که نشان می‌دهد سوریه برای عراق تهدید محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: عراق 2نفر از تروریست‌ها را نیز در 2ماه گذشته به‌خاطر تلاش برای ورودشان به خاک عراق بازداشت کرد.

پس از انفجارهای خونین و مهیب 2هفته پیش در مقابل 2وزارتخانه عراق و اعتراف متهمان این حادثه به دست داشتن و مدیریت این حمله تروریستی توسط حزب بعث عراق در سوریه و پس از آن فراخواندن سفرای 2 کشور، تنش میان عراق و سوریه تشدید شد. 

هفته گذشته با آغاز بحران سیاسی میان 2 کشور، وزیر امور خارجه ترکیه برای میانجیگری میان 2 کشور راهی بغداد شد. هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق پس از دیدار با همتای ترک خود مدعی شد عراق مدارکی در این زمینه از طریق وزیر خارجه ترکیه به سوریه داده و هم‌اکنون در انتظار پاسخ دمشق است.

بغداد همچنین از سازمان ملل خواسته است با تشکیل یک دادگاه بین‌المللی افرادی را که مظنون به ایجاد خشونت در عراق هستند محاکمه کند. شورای امنیت سازمان ملل هم جمعه شب وعده داد پاسخی شایسته به خواسته بغداد خواهد داد.

نامه اعتراضی عراق به سازمان ملل به امضای مالکی نخست‌وزیر این کشور رسیده است.  مالکی هفته پیش در اظهاراتی بی‌سابقه مدعی شده بود که 90درصد از گروه‌های تروریستی و تکفیری از طریق خاک سوریه وارد عراق می‌شوند. بشار اسد رئیس‌جمهور عراق اتهامات عراق را غیراخلاقی خواند و از بغداد خواستار ارائه اسناد و مدارک شد.

مدرکی باشد تحویل می‌دهیم

در واکنش به ادعای عراق درباره ورود تروریست‌ها از خاک سوریه به این کشور، یک مقام سوری اعلام کرد درصورتی که بغداد ادله خود را درخصوص عاملان عراقی حاضر در سوریه و متهم به اجرای انفجارهای تروریستی در عراق ارائه و اتهام آنان را ثابت کند، دمشق فورا آنان را به مقامات عراقی تحویل خواهد داد.

یک مقام سوری که خواست نامش فاش نشود به روزنامه عراقی الصباح گفت که دمشق وعده کرده است که عاملان عراقی متهم به انجام اعمال تروریستی را که در سوریه هستند تحویل بغداد بدهد. این مقام سوری به الصباح بیان کرد: سوریه مایل است که اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی در رفع تنش و حل مشکلات به‌وجود آمده میان سوریه و عراق نقش فعال‌تری ایفا کنند.

این مقام سوری همچنین گفت: دمشق دولت عراق را حمایت خواهد کرد و به محض اینکه دلایلی متقن درباره دخالت متهمان ارائه کند آنان را به بغداد تسلیم خواهد کرد. وی افزود: سوریه پیامی روشن برای عراق ارسال کرده و گفته است که دمشق به هیچ شخصی در سوریه، چه سوری باشد چه عراقی چه با ملیتی دیگر اجازه نمی‌دهد که به ثبات و امنیت عراق ضربه بزند.

از دوستی تا دشمنی

در دوران حکومت صدام در عراق از سال 1979 تا سال 2003 بغداد و دمشق روابط تیره‌ای با یکدیگر داشتند. عراق و سوریه هر دو زیر سلطه 2حزب رقیب بعث بودند. با سقوط صدام حسین در سال‌2003،  دو کشور به‌تدریج روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند اما فرار طرفداران صدام حسین به سوریه منجر به از سرگیری خصومت بین 2کشور شد.

کد خبر 89649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز