شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

طالبان اکنون با بهبود روش‌های تاکتیکی خود و به دست آوردن نقطه ضعف‌های ارتش آمریکا به دشمن بسیار سرسخت تری در افغانستان تبدیل شده است.

مقام‌های ارشد ارتش آمریکا به تازگی اعلام کرده‌اند که این مسئله و تجدید حیات دوباره شبه‌نظامیان طالبان آنها را در سال‌جاری بهت زده کرده است. حملات شدید نیروهای آمریکایی که باعث کشتار غیرنظامیان در این کشور شده است هم فضای جدیدی برای شبه نظامیان باز کرده است.

همچنین ساختمان‌های جدید در این کشور جنگزده هم هدف‌های تازه‌ای برای نیروهای طالبان برای حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌ها هستند. در کنار این مسئله آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند امنیت شهروندان افغان را با افزایش نیروها تامین کنند و همین مسائل خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است.

درحالی‌که اوباما در مورد راهبرد خود در افغانستان و همچنین ادامه حضور نظامی در این کشور در آمریکا تحت فشار قرار دارد مقام‌های پنتاگون در حال بررسی این مسئله هستند که نیروهای طالبان چطور بار دیگر نیروهای خود را جمع کرده‌اند و حداقل در این مقطع زمانی در حال پیروزی در برابر نیروهای آمریکایی هستند.

در بهار اوباما خواستار اختصاص بودجه و مجوز کنگره برای منابع مالی و نیروهای بیشتر برای ادامه حضور در افغانستان شد. وی وعده داد که راهبرد جدید او طی یک سال و یا حداکثر 18 ماه به نتیجه خواهد نشست و آمریکا در مقابل شورشیان به پیروزی خواهد رسید.

این در حالی است که بسیاری از مقام‌های نظامی آمریکا و متحدان این کشور اعتقاد دارند در افغانستان آنها در حال رقابت با زمان هستند و نیروهای طالبان از 8 سال جنگ با نیروهای آمریکا و ناتو درس‌ گرفته‌اند و در حال تصحیح اشتباه‌های خود هستند.

ژنرال مک کریستال، فرمانده نظامیان آمریکا در افغانستان با بررسی همین مسئله هفته گذشته گزارشی را به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه داد که در آن از شرایط سخت در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی که کشورش در کنار آمریکا در افغانستان حضور دارد در این‌باره می‌گوید: واقعیت این است که طالبان به‌صورت آهسته و پیوسته در طول 8 سال گذشته در حال بهتر شدن بوده است. در سال 2009 نظامیان آمریکا و ناتو بیشترین تلفات را از زمان آغاز جنگ از سال 2001 تاکنون داشته‌اند.

تعداد سربازان کشته شده آمریکا در ماه آگوست یک رکورد شکست که در طول همه ماه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. هر چند گزارش مک کریستال هنوز منتشر نشده اما گفته می‌شود وی در آن خواستار بازنگری کلی در استراتژی آمریکا در افغانستان شده است.

اوباما اکنون مشغول سبک و سنگین‌کردن پیشنهادهای مک کریستال است تا درباره اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان تصمیم‌گیری کند. همچنین ده‌ها کارشناس نظامی آمریکا هم در حال بررسی توانایی‌های طالبان هستند.

از میان این افراد آنهایی که بسیار خوشبین هستند می‌گویند آمریکا می‌تواند به نوعی در عملیات نظامی پیروز شود. اما همه این کارشناسان در یک نقطه با یکدیگر هم نظر هستند: طالبان در جنگ روانی برنده شده است.

طالبان مناطق زیادی را در کنترل خود دارد که می‌تواند نیروهای جدید خود را در آن آموزش دهد. مردم این مناطق هم با شکست نخوردن این نیروها به این اعتقاد رسیده‌اند که طالبان می‌تواند در نبرد خود پیروز شود. اکنون این شبه‌نظامیان طالبان هستند که ابتکاردرگیری‌ها را در دست می‌گیرند.

آنها معمولا نیروهای خارجی را به مناطقی که به آنها آشنایی کاملی دارند می‌کشند و به‌خوبی از تاکتیک «بزن و فرارکن» استفاده می‌کنند. به علاوه آنها معمولا در میان مردمی عادی در مناطق مختلف زندگی می‌کنند که این مسئله گزینه‌های نیروهای آمریکایی را برای نبرد بسیار کم کرده است.

در رقابت با زمان این نیروهای طالبان هستند که در برابر آمریکایی‌ها پیروز می‌شوند. آنها به این اعتقاد رسیده‌اند که هر چقدر مدت باقی ماندن نیروهای خارجی در این کشور افزایش پیدا کند آنها در نهایت پیروز میدان خواهند بود.

واشنگتن پست- 2 سپتامبر 2009
ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 89647

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز