همشهری آنلاین: عبدالله عبدالله گفت: روی کار آمدن دولتی غیر مشروع در افغانستان باعث تقویت طالبان می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق افغانستان و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در گفت‌وگو‌ با روزنامه‌ فرانکفورتر آلگماینه، از تقلب در انتخابات تحت عنوان "خیانت بزرگ" نام برد.

متن گفت‌وگوی صورت گرفته با وی به شرح زیر است:

  •  آقای عبدالله، روشن کردن و بررسی شکایت از تقلب‌های انتخاباتی هفته‌ها به طول خواهد انجامید و احتمال برگزاری انتخابات دور دوم نیز به سال آینده موکول می‌شود. آیا در چنین شرایطی افغانستان شاهد خلع قدرت نخواهد بود. همان گونه که هالبروک اظهار نگرانی کرده است؟

 نه، عقیده‌ من در این مورد بر عکس است. اگر یک دولت نامشروع پنج سال دیگر نیز در قدرت باقی بماند، طالبان بیشتر تقویت می‌شود.

  •  آیا این احتمال وجود ندارد که دور دوم انتخابات نیز تحت تاثیر ارتشاء و خشونت قرار گیرد؟

تقلب در انتخاباتی که برگزار شد، نه تنها ماه‌ها بلکه از سالها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود. من امیدوارم که چنین برنامه ریزی در زمانی کوتاه قبل از برگزاری دور دوم انتخابات میسر نشود. علاوه بر این، نبود اعتماد در کنار وضعیت امنیتی از جمله عوامل مهم برای کاهش حضور مردم در انتخابات بود. مردم مطمئن نبودند که آیا آراء آنها شمرده شده است یا نه و طوری که ما اکنون فهمیدیم، شک و تردید‌هایمان درست از آب در آمده است؛ اما وقتی شهروندان ببینند که موضوع تقلب در حال رسیدگی است، بار دیگر اعتمادشان جلب می‌شود و در دور دوم انتخابات بیشتر شرکت می‌کنند.

  • برخی دیپلمات‌ها در کابل از "دولت وحدت ملی" سخن می‌گویند. شما تحت چه شرایطی در آن شرکت می‌کنید؟

من فکر می‌کنم تا زمانی که سیستم ارتشاء‌گر است، ورود یک یا دو شخص به دولت هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. مشکل اصلی این است که سیستم ریاست جمهوری در کشور ما آسیب دیده است. از این رو در صورتی که انتخاب شوم، به دنبال سیستمی پارلمانی خواهم بود. طی رقابت‌های انتخاباتی، من هرگز به دنبال این هدف نبودم که در دولت شریک شوم چرا که این امکان همیشه وجود داشته است. من به دنبال تغییرات هستم و اگر وارد دولت فعلی شوم، در این صورت به این هدف خود نمی‌رسم. در حزب مخالف امکان بیشتری برای تحقق این خواسته وجود دارد. اکنون من هم بیشتر به دنبال نجات روند اشتباه انتخابات هستم. طبق اطلاعات ناظران اتحادیه اروپا، در بیش از یک چهارم آرا تخلف شده است.

  •  در صورتی که دور دوم انتخابات سال آتی برگزار شود، شما درخواست دولت انتقالی کرده بودید. آیا چنین دولتی مشروعیت دارد؟

دولت انتقالی زاییده‌ نیاز زمان است. البته در قانون اساسی این مساله پیش بینی نشده است. البته تشکیل دولت انتقالی در راستای افزایش اعتقاد به دور دوم انتخابات صورت می‌گیرد.

  • برخی از ناظران بیم آن دارند در صورتی که کرزای دوباره انتخاب شود، شمال این کشور شاهد جدایی‌ها و درگیری‌های قومی شود. آیا خطر تجزیه‌ قومی وجود دارد؟

 کرزای در هیچ جای این کشور محبوبیت ندارد. در جنوب هم مردم افغانستان می‌دانند که انتخاب کرزای نتیجه شمارش آرا نیست. فکر نمی‌کنم که تجزیه‌ قومی و نژادی به وجود آید چرا که جنوب افغانستان حتی بیشتر از شمال افغانستان به تغییرات نیازمند است. نبرد بسیاری از مردم افغانستان در جنوب علیه دولت بیهوده نیست.

  •  شما کرزای را متهم به خیانت بزرگ کرده بودید. انتقادی بسیار جدی.

 چگونه می‌توان این شرایط را توصیف کرد. انتخابات فرصت بسیار خوبی بود که افغانستان برای آینده‌ خود تصمیم‌گیری کند؛ اما این فرصت به روشی غیر مسئولانه از بین رفت. مساله بر سر سرنوشت کشور ماست. معتقدم که ما دیگر فرصتی مشابه به دست نخواهیم آورد. متاسفانه ما فاقد سیستم حقوقی و دادگستری مستقلی هستیم.

  • یکی از مهمترین حامیان شما، فرماندار استان بلخ است. وی تهدید کرده بود در صورت انتخاب دوباره کرزای، اعتراضات به خشونت تبدیل شود. آیا شما مسئول چنین اظهاراتی نیستید؟

فرماندار بلخ از حقوق شهروندان خود دفاع کرده است. گفته‌ها وی واکنشی به اظهارات وزیر کشور بود که گفته بود با معترضان برخورد جدی خواهد کرد. البته من اکنون از مردم خواستارم که به دلیل شرایط احساسی، اعتراض نکنند.

کد خبر 90876

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز