شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین نشست بین‌المللی تغییرات‌ جوی در ژنو پنج‌شنبه ۳ سپتامبر (12 شهریور) به پایان رسید.

بر اساس جمع‌بست نهایی این نشست، تهیه و نصب یک شبکه‌ اطلاع‌رسانی جهانی برای ثبت و بررسی تغییرات جوی، تصویب شده است.

اطلاعاتی که در شبکه جهانی تغییرات جوی ثبت می‌شود، در درجه نخست برای کشاورزان و در شاخه‌های مختلف اقتصادی کاربرد خواهد داشت. اما هدف از تهیه چنین شبکه‌ای در اصل بررسی و ثبت آخرین تغییرات آب‌و‌هوایی کره زمین است. از این اطلاعات برای جلوگیری از بروز تغییرات بیشتر در یک منطقه و همینطور عملی کردن راه‌کار‌هایی برای مقابله با تأثیرات منفی تغییرات جوی در سراسر کره زمین استفاده خواهد شد. 

دبیر کل سازمان ملل، یکی از سخنرانان نشست ژنو، خواستار تهیه و آغاز به کار هر چه سریع‌تر این شبکه شد. بان کی‌مون بار دیگر به تغییرات شدید جوی در قطب شمال اشاره کرد که منجر به آب‌شدن تود‌ه‌های عظیم یخی در این منطقه از کره زمین شده و افزایش محسوس سطح آب‌های آزاد را به همراه داشته است. نتیجه تحقیقات عملی گسترده در این زمینه حاکی از آن است که اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، در پایان سده جاری، سطح آب‌های آزاد کره زمین تا دو متر دیگر بالا خواهد آمد. 

پای ما روی پدال گاز مانده

بان کی‌مون خواستار توافق هر چه سریع‌تر تمامی کشورها بر سر راه‌‌حلی شد که مانع از گسترش بیشتر این تغییرات شود. تغییراتی که بر اساس تحقیقات علمی گسترده، خسارات سنگین زیست‌محیطی جبران ناپذیری در پی داشته‌اند. بعد محسوس‌تر این خسارات، آسیب‌های سنگین اقتصادی است که کشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند، مواردی از قبیل بروز خشک‌سالی یا بالا آمدن یکباره سطح آب و طغیان رودخانه‌ها. دبیر کل سازمان ملل خواستار جایگزینی بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه اقتصادی پایدار و کاهش شدید تولید گاز دی‌اکسید کربن شد. [آشنایی با رودخانه‌های ایران]

بان کی‌مون در جمع نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور جهان با اشاره به ضرورت نصب هر چه سریع‌تر شبکه اطلاعاتی تغییرات جوی، گفت: پای ما روی پدال گاز مانده و با سرعت هر چه بیشتر به سوی نابودی این کره خاکی می‌رویم. باید پایمان را از روی پدال برداریم. باید بررسی‌های علمی دانشمندان را جدی بگیریم. [توافق در گفتگوهای تغییرات جوی سازمان ملل]

دبیر کل سازمان ملل به نشست بین‌المللی تغییرات جوی که دو هفته دیگر در نیویورک برگزار خواهد شد اشاره کرد و خواستار حضور و همکاری بیشتر تمامی کشورها در این زمینه شد. وی گفت:« اگر امروز دست به کار شویم، کمتر از فردا هزینه خواهد داشت. باید از هر لحظه استفاده کنیم.» 

هیئت دوازده نفره، مسئول تهیه شبکه جدید تغییرات آب‌وهوایی

ریچار استوکی از صلح‌سبز، پیشنهادهای این سازمان را در قالب بروشورهای کوچکی با تیتر : هم‌اکنون عمل کن " در میان نمایندگان حاضر در نشست ژنو پخش کرد. استوکی در مورد سخنرانی بان کی‌مون گفت:« من از سخنرانی دبیرکل‌سازمان ملل شگفت‌زده شدم، البته به مفهوم مثبت کلمه و امیدوارم که کلمات واقعأ تبدیل به عمل شوند. به دلیل اینکه از این حرف‌ها خیلی شنیده‌ایم. ما خواستار آنیم که دولت‌ها مسئولیت خود را در این زمینه بپذیرند و هم اکنون دست‌به‌کار شوند. در غیر این صورت خیلی دیر خواهد شد.

به گزارش دویچه‌وله، در مدت چهار ماه آینده، هیئتی از دوازده کارشناس برجسته برای تهیه شبکه جهانی ثبت تغییرات جوی تشکیل خواهد شد. این هئیت می‌بایست در مدت زمان مشخصی برنامه جامعی برای نحوه برخورد با مشکلات کنونی و تغییرعملکردهای لازم در این زمینه ارائه دهد. 

میشاییل یاراود، رئیس سازمان جهانی هواشناسی، هر چند که معتقد بود نشست ژنو کمی خسته‌کننده بود، در جمع خبرنگاران اضافه کرد: من امیدوارم این برداشت پیش نیامده باشد که قرار است در ماه‌های آتی کاری نکنیم. ما همچنان فعال خواهیم بود. اما خواستار اقدامات بیشتری در این زمینه هستیم. تنها در این صورت است که به نتیجه می‌رسیم.

چه کسی هزینه شبکه را می‌پردازد؟

گرنوت ارلر نماینده آلمان در نشست ژنو ضمن ابراز رضایت خود از نشست ژنو گفت که این نشست انتظارات دولت آلمان را برآورده کرده است. وی در مورد نقش آلمان اشاره کرد:« ما در این مجموعه بسیار فعال عمل کردیم. نشست‌های مقدماتی یا بررسی‌های علمی که در این زمینه انجام دادیم و حتی پرداخت بخشی از هزینه‌ها. نتیجه مکتوب این همایش مختصر اما با دقت بسیار تهیه شده است.

به گفته ارلر از آنجا که وزیر محیط زیست و وزیر امور خارجه آلمان در این نشست شرکت نکردند وظایف مربوط به این زمینه می‌بایست در نشست داخلی دیگری در آلمان تقسیم شود. به گفته وی در مورد تأمین هزینه شبکه اطلاع‌رسانی جدید، هیئتی از نمایندگان تا پایان هفته جاری تصمیم گیری خواهد کرد.

کد خبر 89532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز