گروه سلامت - مریم غفاری: مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت و درمان دولت دهم، رسیدگی به وضعیت بهداشت مناطق محروم و روستاها و وضعیت درمان کل کشور را اولویت کاری خود دراین وزارتخانه اعلام نمود

مشکلی که همیشه وجود داشته و همواره شعار و وعده رفع این محرومیت‌ها داده شده اما در عمل همان وضعیت ادامه پیدا کرده است.

ظهر پنجشنبه گذشته پس از 5روز بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، مجلس به مرضیه وحید دستجردی به‌عنوان نخستین وزیر زن بعد از انقلاب اسلامی رای داد.

وی که شعار خود را عدالت سلامت محور اعلام کرد، معتقد است که باید سیاستگذار و مجری در حوزه سلامت یکی باشد و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت کشور اگر منابع و اختیارات کافی نداشته باشد، نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند.

همچنین توسعه شبکه بهداشتی- درمانی کشور به‌خصوص در شهرهای بزرگ، توجه خاص به مناطق محروم، حل معضل درمانی کشور، حل معضل کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم و شهرهای کوچک، افزایش بهره‌وری در نظام سلامت و به‌خصوص توجه به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت که یک نگاه مترقی در نظام سلامت محسوب می‌شودرااز جمله برنامه‌های خود اعلام کرد.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان گفت: رسیدگی به وضعیت بهداشت مناطق محروم و روستاها و وضعیت درمان کل کشور اولویت کاری بنده است.وزیر بهداشت ودرمان همچنین درخصوص بزرگ‌ترین چالش کاری خود اظهار داشت: باید مقداری اعتبارات و بودجه‌های وزارتخانه بهداشت و درمان افزایش پیدا کند و اعتبارات بیشتری به این وزارتخانه اختصاص یابد.

به اعتقاد کارشناسان، در واقع آنچه به‌عنوان کمبود پزشک و نیروی متخصص مطرح است، بیشتر شامل مناطق محروم کشور است وگرنه در کلانشهر‌ها و بسیاری از شهرهای کشور، مسئله کمبود پزشکان به‌شدت مناطق محروم مطرح نیست.

بیمارانی غریب و مستأصل

تنها کافی است به 2بیمارستان دولتی شهرمان سری بزنیم تا در اندک زمانی تمامی ایران را از نزدیک ببینیم بیمارانی غریب و مستاصل و بی‌پول که با هزاران امید به این کلانشهر آمده‌اند تا خود یا عزیزانشان را از دردجانکاهی که آزارشان می‌دهد نجات دهند.

بیمارانی را می‌بینی که در شهرهایشان امکان درمان نداشته‌اند و به ناچار، پای به کلانشهر تهران گذاشته‌اند. آنها به امید درمان آمده‌اند.در هر گوشه از حیاط بزرگ بیمارستان‌ها، می‌توانی همراهانی خسته و مستاصل را ببینی که آرزو می‌کنی کاش هیچ بیماری غریب و بی‌کس، آنقدر بی‌پول نباشد که همراهانش آوارگی در شهری غریب را نیز تحمل کنند.

چه چیزی آنها را به این شهر کشانده است ؟ کمبود پزشکان متخصص و بیمارستان و تجهیزات پزشکی در محل زندگی‌شان؟

کارشناسان معتقدند که، کمبود پزشک در مناطق محروم و نگرانی از این موضوع، اشاره دارد به بحثی با عنوان توزیع ناعادلانه پزشک در کشور که در سال‌های اخیر بار‌ها مطرح شده است.

مدیرکل دفتر گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت نیز در این‌باره گفت: در توزیع نیرو در مناطق مختلف و اعتبارات لازم برای جذب نیرو با مشکل روبه‌رو هستیم، البته طرح پزشک خانواده تا حدودی مشکل توزیع نیرو را رفع کرده ولی این طرح نیز به‌طور کامل اجرا نمی‌شود و اجرای کامل آن نیازمند تعامل بیشتر وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت است.با وضعیت نامطلوب کنونی در ساختار سلامت، هیچ پزشکی انگیزه خدمت در مناطق محروم و مرزی را ندارد.

مناطق مرزی و محروم و کمبود پزشک

نبود پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی موجب نارضایتی بسیار شدید در مناطق مرزی و محروم شده است این درحالی است که تامین سلامت در شهرها و روستا‌های مرزی به‌ویژه مرزهای شرقی کشور به واسطه همجواری با 2کشوری که به لحاظ سلامت در بحران هستند از اهمیت خاصی برخوردارند که متأسفانه تاکنون اهمیت این مسئله در بین مسئولان آن طور که باید و شاید درک نشده، این درحالی است که دستجردی یکی از اهم برنامه‌های خودرا، اعزام پزشکان متخصص به روستاها اعلام نموده وگفته است: باید پزشکان خانواده را که در واقع پزشکان متخصص هستند به روستاها و شهرهای مختلف کوچک کشور بفرستیم تا بتوانند نظام‌ ارجاع و طرح پزشک خانواده را اجرا کنند و بتوانند با آموزش‌هایی که دیده‌اند برنامه‌های بیماریابی و پیشگیری و کنترل بیماری‌های محیطی و بیماری‌های واگیر و غیر‌واگیر را انجام دهند.

حسن امین لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت نیزگفت: تکمیل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت، اجرای قانون سطح بندی خدمات درمانی و افزایش تعداد پزشکان متخصص در مناطق محروم از جمله کارهای نیمه تمامی است که خانم دستجردی باید در وزارت بهداشت دولت دهم پیگیری کند.

حسن امین لو، افزود: کار بهداشت و درمان و ارتقای سطح سلامت مردم یک کار مستمر است که هیچ حد و نهایتی ندارد، برنامه‌های متعددی وجود دارد که برخی از آنها حتی از زمان برنامه توسعه سوم و بعد از برنامه چهارم باید انجام می‌شد و هنوز به‌علت مشکلات مختلف از جمله ناهماهنگی‌های بین بخشی و مشکلات اعتباری و مدیریتی در حوزه سلامت ناتمام مانده است و باید توسط وزیر بهداشت دولت دهم پیگیری شود.

پزشک خانواده و نظام ارجاع

مهم‌ترین این برنامه‌ها طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در اواخر دولت هشتم توسط مسعود پزشکیان وزیر وقت شروع شد و در زمان وزارت کامران باقری لنکرانی در دولت نهم توسعه پیدا کرد و تا حدی پیش رفت اما هنوز کار پایان نیافته است و حتماً باید در دولت دهم این طرح تکمیل شود؛ پزشک خانواده از روستا به شهر بیاید و نظام ارجاع اجرا شود.

کد خبر 89493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز