سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: آکادمی اسکار همچنان تغییر در شیوه داوری را ادامه می‌دهد. پس از افزایش نامزدهای بهترین فیلم از 5 به 10 فیلم، حالا نوبت به تغییر شیوه رای‌گیری رسیده است.

چنان‌که ورایتی گزارش داده امسال 5800 عضو رای‌دهنده آکادمی در بخش بهترین فیلم از بین 10 نامزد نهایی، فیلم‌های مورد نظر خود را به‌ترتیب اولویت انتخاب می‌کنند.

به این ترتیب با شیوه امتیاز‌دهی جدید، الزاما فیلمی که بیشترین رای اول را آورده باشد، برنده اسکار بهترین فیلم نمی‌شود و شاید آثاری که در رده‌های دیگر رای‌ها و در واقع امتیازهای بالاتری کسب کرده‌اند، این جایزه را دریافت کنند.

Rise in Oscar Nominees Brings New Voting Rules

برپاکنندگان اسکار، امسال گویا قصد دارند مراسمی متفاوت برگزار کنند. اسکاری که ابتدا زمان برگزاری‌اش تغییر کرد، بعد تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم دوبرابر شد و حالا شیوه انتخاب بهترین فیلم دچار تغییر می‌شود.

تام شراک، رئیس جدید آکادمی اسکار در تشریح شیوه تازه رای‌گیری از اعضای آکادمی برای انتخاب بهترین فیلم گفت: امسال اعضا علاوه بر اینکه کنار فیلم برگزیده خود در بخش بهترین فیلم اسکار یک علامت می‌گذارند، باید به‌ترتیب اولویت فیلم‌های دوم تا دهم را هم انتخاب کنند. در این صورت شرکت پرایس‌واترهاوس‌کوپرز می‌تواند برنده اسکار بهترین فیلم را براساس حمایت اکثریت اعضای آکادمی معرفی کند.

براساس روش جدید ارزش‌گذاری و رای‌گیری، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم لزوما فیلمی نخواهد بود که بیشترین رای اول را به‌خود اختصاص داده است؛ به‌ویژه اگر فیلم‌هایی توانسته باشند تعداد زیادی رای دوم و سوم را از آن خود کنند، می‌توانند در این روش به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم امیدوار باشند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جزئیات تغییر در نحوه رای‌گیری بخش بهترین فیلم را 2 ماه پس از آن اعلام کرد که هیأت‌مدیره آکادمی در تصمیمی شگفت‌انگیز و ناگهانی تعداد نامزدهای این بخش را از 5 فیلم به 10 فیلم افزایش داد. ضمن اینکه روش انتخاب نامزدهای بخش بهترین فیلم هیچ تغییری نسبت به رشته‌های دیگر نخواهد داشت.

از میان 10 نامزد نهایی بخش بهترین فیلم اگر فیلمی بتواند بیش از 50 درصد آرای اول رای‌دهندگان آکادمی را از آن خود کند، به‌عنوان برنده اسکار بهترین فیلم برگزیده و معرفی خواهد شد. اگر هیچ فیلمی نتواند به این رکورد برسد، فیلم‌هایی که به‌ترتیب کمترین رای اول را آورده‌اند حذف می‌شوند و در نهایت برنده اسکار براساس امتیاز نهایی مشخص می‌شود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیش از این یک‌بار تا سال 1943 - دوره‌ای که فیلم سینمایی کازابلانکا به کارگردانی مایکل کورتیز اسکار بهترین فیلم را برد - به‌مدت 9 سال 10 فیلم را نامزد کسب این جایزه معتبر می‌کرد. در سال‌های 1931 و 1932 این تعداد 8 فیلم و در سال‌های 1934 و 1935 تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم 12بود.

روش ترجیحی برای انتخاب بهترین فیلم در مراسم اسکار پیش‌تر 2 بار در سال‌های 1944 و 1945 استفاده شده بود، گرچه در آن سال‌ها تعداد نامزدهای این بخش 5 فیلم بود. هشتادو‌دومین دوره مراسم اسکار هفتم مارس 2010 برگزار و فهرست نامزدهای نهایی تمام رشته‌ها روز دوم فوریه اعلام می‌شود.

اما چه فیلم‌هایی شانس جدی برای رقابت در بخش بهترین فیلم را دارند؟ از فیلم‌هایی که تاکنون اکران شده‌اند، تقریبا هیچ گزینه‌ جدی‌ای وجود ندارد و شاید تنها «لعنتی‌های بی‌آبرو» که به تازگی اکران شده‌ از فیلم‌های تابستان امسال، قدری شانس برای موفقیت در اسکار داشته باشد.

در اسکار امسال مثل ادوار گذشته، شانس فیلم‌های اکران پاییزی برای کسب توفیق بالاتر است؛ زمانی که آخرین ساخته‌های مارتین اسکورسیزی، کلینت ایستوود، استیون سودربرگ و پیتر جکسون روی پرده بیایند.

پیتر جکسون با «استخوان‌های دوست داشتنی» شانس بالایی برای موفقیت در اسکار دارد. اسکورسیزی هم با «شاتر آیلند» پس از توفیق «رفتگان» یک بار دیگر با دی‌کاپریو - بازیگر ثابت آثار این سال‌هایش - یک بخت بالقوه است.

شکست‌ناپذیر هم فیلمی درباره نلسون ماندلا با بازی مورگان فریمن است که ایستوود کارگردان محبوب آکادمی آن را کارگردانی کرده است. از «خبر‌چین» آخرین ساخته سودربرگ هم که مت دیمن در آن حضور یافته نباید غافل شد.

«بالا» احتمالا تنها انیمیشن امسال است که در بخش بهترین فیلم حضور می‌یابد. بازگشت جیمز کامرون با «آواتار» را هم باید جدی گرفت. خیلی‌ها منتظرند تا ببینند سازنده تایتانیک پس از سال‌ها چه کرده است.

کد خبر 89318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز